Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HUKUKA GİRİŞ |
Birinci düzey |
HK101 |
Zorunlu |
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul dersi yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. İSMAİL ATAMULU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ŞENEL SARSIKOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Numan DOĞAN - Arş. Gör. Eren AKPINAR
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik olarak verilmektedir.
|
Dersin amacı
|
Hukukun ne olduğu, işlevleri, tüm hukuk dalları hakkında temel ve genel bilgi edindirmek, temel hukuk mantığı kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Toplumsal düzen ve bu düzenin sağlanmasının gerekliliği; Toplumsal düzeni sağlamada etkin olan kurallar; Hukukun ve hukuk kurallarının ne olduğu; Hukuk normunun nasıl yorumlanacağı ve onun bütün hukuk düzeni içindeki yerinin ne olduğu; bunları inceleme ve belirlemedeki metot ve kriterlerin neler olduğudur.
|
1- |
Beşerî Davranış Kuralları
|
2- |
Hukukla İlgili Bazı Kavramlar
|
3- |
Hukukun Kısımları
|
4- |
Yargı Örgütü
|
5- |
Hukuk Sistemleri
|
6- |
Hukukun Kaynakları
|
7- |
Normlar Hiyerarşisi
|
8- |
Hukukun Temeli
|
9- |
Kanunlaştırma
|
10- |
Hukuk Kurallarının Çeşitleri
|
11- |
Hukuk Kurallarının Yer ve Zaman Bakımın-dan Uygulanması
|
12- |
Yorum
|
13- |
Çeşitli Yorum İlkeleri
|
14- |
Hukukta Akıl Yürütme: Kıyas, Aksiyle Kanıt ve Evleviyet
|
15- |
Hukuk Kurallarının Arasında Çatışma Sorunu
|
16- |
Hâkimin Hukuk Yaratması ve Takdir Yetkisi
|
17- |
Hukuk Kurallarının Müeyyidesi
|
18- |
Adalet Kavramı, Hak Kavramı
|
19- |
Hukukî Olaylar, Fiiller ve İşlemler
|
20- |
Yargı Fonksiyonu ve Organı
|
1- |
Öğrenciler toplumsal yaşam, toplumsal düzen ve toplumsal düzen kurallarının neler olduğunu kavrar.
|
2- |
Hukuk kurallarıyla diğer toplumsal düzen kuralları arasındaki benzerlik, farklılık ve etkileşimler ortaya konulur; öğrenciler özellikle ahlak ve örf-adet(gelenek-görenek) kurallarının hukukun oluşmasındaki rolü ve katkısını öğrenir.
|
3- |
Öğrenci bir hukuk normunun bütün hukuk düzeni içerisindeki yerinin ne olduğunun tespitine ilişkin olarak uygulanacak metotları özümser.
|
4- |
Bir hukuk normunun nasıl yorumlanacağını, buna ilişkin yöntem ve yararlanılan mantık kurallarını öğrenir.
|
5- |
Daha sonraki aşamalarda görülecek olan bütün hukuk dersleriyle ilgili temel bilgileri kavrama yeterliliği kazanır.
|
6- |
Daha sonraki aşamalarda görülecek olan bütün hukuk dersleriyle ilgili temel bilgileri yorumlamada yardımcı olacak bilgi, mantık, mukayase ve muhakeme yeterliliği kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
3
|
84
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
28
|
2
|
56
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
189
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kemal Gözler, Hukuka Giriş, Bursa, Ekin, 17. Baskı, Temmuz 2020, XX+540 s.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Muhammet Özekes, Temel Hukuk Bilgisi, On İki Levha, 10. Baskı, Ekim 2019 394 s.
|
|