Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SULAMA MÜHENDİSLİĞİ |
Birinci düzey |
BM301 |
Zorunlu |
5 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ALİ ÜNLÜKARA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç.Dr. Ali Ünlükara
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Power point sunu, tahtada problem çözümü, excel ile hesaplamalar, laboratuvar uygulaması, arazi uygulaması
|
Dersin amacı
|
Sulamanın temel ilkelerinin öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
Tarımsal sulamaya giriş niteliğindeki bu derste sulamanın temel ilkeleri ele alınmaktadır. Toprak nemi, ölçümü, bitki açısından önemli toprak nemi ve toprak özellikleri, sulama sistemleri, bitki su tüketimi, sulamanın programlanması konuları sulama altında dikkate alınmaktadır.
|
1- |
Sulama, sulamanın önemi, Dünyada ve Türkiye'de su kaynakları ve sulanan alanlar, tarihçesi, sorunları
|
2- |
Toprak nemi, toprak nemi ifade şekilleri, bitki açısından önemli toprak nem sabitleri, tarla kapasitesi, solma noktası, toplam kullanılabilir nem, toprak su potansiyeli, karakteristik nem eğrisi
|
3- |
Toprak nemi, toprak nemi ifade şekilleri, bitki açısından önemli toprak nem sabitleri, tarla kapasitesi, solma noktası, toplam kullanılabilir nem, toprak su potansiyeli, karakteristik nem eğrisi
|
4- |
Toprak nemi dikkate alınarak sulamanın programlanması, toprakların nem tutma özellikleri
|
5- |
İnfiltrasyon ve geçirgenlik
|
6- |
Bitki su tüketiminin belirlenmesi, su tüketimi tahmin yöntemleri
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
FAO 56 Penman-Monteith Yöntemi, Referans evapotranspirasyon, bitki katsayıları, evapotranspirasyonun tahmin edilmesi
|
9- |
FAO 56 Penman-Monteith Yöntemi, Referans evapotranspirasyon, bitki katsayıları, evapotranspirasyonun tahmin edilmesi
|
10- |
FAO 56 Penman-Monteith Yöntemi, Referans evapotranspirasyon, bitki katsayıları, evapotranspirasyonun tahmin edilmesi
|
11- |
Bir alanın sulama suyu ihtiyacının belirlenmesi ve sulama modülü
|
12- |
Sulama yöntemleri ve sulama sistemleri, Tava sulama yöntemi, uzun tava sulama yöntemi, karık sulama yöntemi, salma sulama.Yüzey sulama sistemleri ve basınçlı sulama sistemleri, Yağmurlama sulama sistemi, Mikro sulama sistemleri
|
13- |
Yüzey sulama sistemleri ve basınçlı sulama sistemleri, Yağmurlama sulama sistemi, Mikro sulama sistemleri
|
14- |
Sulama suyu kalitesi ve tuzluluk
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Toprak nemi, ifade şekilleri ve toprak nem sabitlerinin öğrenilmesi
|
2- |
Sulama programlamasının yapılması
|
3- |
Sulama yöntem ve sistemlerinin öğrenilmesi
|
4- |
Sulama suyu kalitesi ve tuzluluğun öğrenilmesi
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
5
|
35
|
Ödevler
|
2
|
4
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
2
|
3
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
139
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ünlükara A.,2013. Sulama Mühendisliği Ders Notu. Erciyes Üniversitesi Seyrani Ziraat Fakültesi, Biyosistem Mühendisliği, Kayseri.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Allen R.G., Pereira L.S, Raes D., Smith M., 1998. Bitki evapotranspirasyonu. Bitki Gereksinimleri Hesabı İçin Rehber. FAO Sulama ve Drenaj Yayınları No:56, Roma.
Allen R.G., Walter I.A., Elliott R.L., Howell T.A., Itenfisu D., Jensen M.E., Snyder R.L., 2005. The ASCE Standardized Reference
Hoffman G.J., Evans R.G., Jensen M.E., Martin D.L., Elliott R.L.,2007. Design and Operation of Farm Irrigation Systems. ASABE,USA.
Lamm F.R., Ayars J.E., Nakayama F.S., 2007. Microirrigation for Crop Production. Elsevier Developments in Agricultural Engineers 13,UK.
Yıldırım O., 2000. Sulama. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarımsal Yapılar ve Sulama Bölümü, Ankara.
|
|