Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANAYASA HUKUKU |
İkinci düzey |
HKKT 545 |
Zorunlu |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkç
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CENGİZ GÜL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. GÜNDÜZ ALP ASLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Onur HAMURCU
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik olarak verilmektedir. Teorik kısım tamamlandıktan sonra öğrencilerle derste pratikler yapılmaktadır. (Teorik anlatım ve pratik uygulama)
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, genel olarak siyasi iktidar, egemenlik, demokrasi, erkler ayrılığı, devlet ve devletin temel nitelikleri, insan hakları gibi kavramları tanımlamak, yasama ve yürütme organlarının yapılarını ve işleyişlerini ortaya koymak ve karşılaştırmalı bir biçimde tartışmaktır. Bu derste, anayasa hukuku çerçevesinde anayasa ve diğer hukuk normlarının hangi organlar tarafından yapıldığı ve kurallar hiyerarşisinde nasıl bir yere sahip oldukları üzerinde durulacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Yasama, yürütme ve yargı gibi devletin temel organlarının kuruluşunu, işleyişini ve bu organlar arasındaki karşılıklı ilişkileri ve devlet karşısında vatandaşların temel hak ve özgürlüklerini düzenleyen hukuk kurallarının incelendiği ders.
|
1- |
Anayasa Hukukunun temel kavramları ve anayasa teorisine ilişkin genel bilgilerle bir giriş yapılması.
|
2- |
Anayasa hukukunun hukuk biliminin diğer disiplinleri ile birleştiği ve ayrıldığı noktalar anlatılması.
|
3- |
Anayasa türleri, anayasal devlet, anayasalı devlet arasındaki ilişki ve farklılıkların belirtilmesi.
|
4- |
Anayasal devletten hukuk devletine yol alınan süreçte yaşanan anayasal gelişmeler karşılaştırmalı olarak değişik ülkelerin anayasacılık tarihlerinden örnekler verilerek işlenmesi.
|
5- |
Anayasaların yapılış ve uygulamalarından kaynaklanan çeşitli sınıflandırmalar üzerinde durulması.
|
6- |
Siyasi iktidar, egemenlik, demokrasi, insan hakları, erkler ayrılığı, devlet gibi kavramların tanımlanması.
|
7- |
Yukarıda belirtilen kavramların uluslararası belgelerde nasıl tanımlandığının saptanması.
|
8- |
Başkanlı, yarı-başkanlık ve parlamenter rejimlerinin farklı yönlerini karşılaştırılması.
|
9- |
Üniter ve federal devletlerin temel özelliklerinin tanımlanması.
|
10- |
Yasama ve yürütme organlarının yapılarının ve işleyişlerinin tanımlanması.
|
11- |
|
12- |
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bir hukuk belgesi olan anayasanın, siyasal sistemin işleyişindeki rolü ve işlevini anlamış olacaklardır.
|
2- |
Birey-toplum-devlet ilişkilerinin hukuksal ve siyasal boyutlarında anayasalar yoluyla oluşturulan kurumların üstlendikleri rolü kavramış olacaklardır.
|
3- |
Demokratik bir devlet düzenine egemen olması gereken ilkelerin anayasalar yoluyla nasıl güvence altına alındığını, anayasacılık teknik ve ilkelerinin hak ve özgürlüklerin korunmasındaki işlevsel önemini anlamış olacaklardır.
|
4- |
Anayasal devlet, hukuk devleti, kuvvetler ayrılığı, yargı bağımsızlığı gibi, yurttaşların gündelik yaşamlarını farkında olmadan çevreleyen kavramların anlamlarını öğrenmiş olacaklardır.
|
5- |
Öğrendikleri bilgiler çerçevesinde demokratik bir toplumda yaşamayı mümkün kılan kamusal duyarlık ve bilinci kazanmış olacaklardır.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kamu Hukukund alanında genel bilgi edinme
|
|
2- |
Seçtiği derslerle ilgili ayrıntılı bilgi edinme
|
|
3- |
Mezunların uzman unvanı elde etmesi
|
|
4- |
Mesleklerine olumlu katkı sunma
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
5
|
25
|
Ara sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
5
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
151
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof. Dr. Kemal GÖZLER: Anayasa Hukukunun Genel Esasları, Prof. Dr. Erdoğan TEZİÇ: Anayasa Hukuku, Prof. Dr. İbrahim Ö. Kaboğlu: Anayasa Hukuku Dersleri.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İlgili mevzuat.
|
|