Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ SEMA SERİM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Sema SERİM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Güncel mimarlık ortamının ve bu ortamı kuran yirminci yüzyıl mimarlığının ve mimarlık düşüncesinin belirlenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Ders görüngüler ve kavramlar içinden mimarlık üzerine düşünmenin kanallarının araştırılması üzerine kurgulanmıştır. Özellikle 20 yy. mimarlık üretimi ve güncel mimarlıklar dersin içeriğini oluşturmaktadır. Mimarlık söylemleri mimarlıklar kuramları içinden değerlendirilecek, eyleme geçiren olarak söylem kuramın incelmişliği ve katmanlılığı ile sınanacaktır. Mimarlığın kendini gerekçelendirme biçimlerine ve süreçlerine ilişkin bir ön kazı sayılabilecek okuma önerileri dersin içeriğinin ve tartışma ortamının zeminini oluşturmaktadır. Ders kapsamında seminerler, okuma ve film önerileri üzerinden mimarlıktaki güncel hareketlilik tartışmaya açılacaktır.
|
1- |
Dersin içeriğinin tanıtımı
|
2- |
Mimarlıkta modernite: öncüler
|
3- |
mimarlığın tartışma eksenleri
Modernlik’i anlamak icin duraklardan biri olarak Bauhaus
|
4- |
Brutalist yapma biçimleri
Renzo Piano & Richard Rogers - Georges Pompidou Centre
https://www.youtube.com/watch?v=6roH2goIWyA
|
5- |
Mimarlıkta 1960''lar modernliği, 1960''lar neyi eleştirir?
dışavurumcular, mega-strüktür, Team 10, mat-building, isveç görgülcülüğü, italyan yeni gerçekçiliği
|
6- |
Mimarlıkta 1960''lar modernliği, 1960''lar neyi eleştirir?
japon metabolistler, Tadao Ando
|
7- |
Serbest mekan ve Hacim mekan ve mekanın güncel açılımları
zemin olarak mekan; yuvalanmak
iç dış ilişkisi olarak mekan
örtü olarak mekan
hacmin formu olarak mekan
cephenin mekansallığı
|
8- |
Form bilgisi
Okuma: Mimarlıkta Değişmekte Olan Ne? Biçim Bilgisinden Süreç Bilgisine, Uğur Tanyeli
Modernite bağlamında erken ve geç brütalist örnekler
La Tourette Manastırı ve Center Pompidou ARTE
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
Modern dışına ilişkin değerlendirilenler; mimarlığın yerel kaynakları
bağlam, yapılı çevre, bölgeselcilik
Geç Modernler, Türkiye örneği
|
11- |
Kurumsallaşmış kavramları değerlendirmek; evrensel ve yere özgü bilgi
Okuma: Bruno Latour-Rota
|
12- |
güncel mimarlıklar; Peter Zumpthor
Okuma: Maddenin Yoğunluğu, İhsan Bilgin
|
13- |
güncel mimarlıklar; standardizasyon, norm, çoklu üretim ve özgün, orijinal, otantik olmak,
Rem Koolhaas
Okuma: Büyüklük ya da İri Olma Sorunu, Rem Koolhaas
|
14- |
güncel mimarlıklar; dekonstrüksiyonlar
|
15- |
güncel mimarlıklar; yerel modernlikler
Alvaro Siza
|
16- |
Resmi Tatil
|
17- |
güncel mimarlıklar
genel değerlendirme
|
18- |
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
güncel mimarlık düşüncesinin seyrinin ortaya konması ve çözümlenmesi
|
2- |
mimari görüngüler ve kavramların ilişkiselliğinin mimarlıklar içinde çözümlenmesi
|
3- |
mimarlığın çözümlenmesi için mimarlıkların ve mimarların tanınması ve değerlendirilmesi
|
4- |
20. yüzyıl mimarlığının bugüne yansımaları
|
5- |
güncel mimarlık ortamını kuran yirminci yüzyıl mimarlığının ve mimarlık düşüncesinin belirlenmesi ve değerlendirilmesi
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
1
|
8
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
9
|
1
|
9
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
8
|
1
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
57
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1KAYNAKLAR
Arredamento Mimarlık Dergisi’sindeki Mimarlık Profilleri
İhsan Bilgin''''in Serbestiyet''''teki Yazıları
Hakan Anay, Ülkü Özten, 2011, Biçim ve İşlev, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
Jean Baudrillard, Jean Nouvel, 2011, Tekil Nesneler, YEM Yayınları, İstanbul.
Leonardo Benevolo, 1981, Modern Mimarlığın Tarihi I. Cilt Sanayi Devrimi, Çevre Yayınları, İstanbul.
İhsan Bilgin, 2015, Mimarın Soluğu, Metis, İstanbul.
Jonathan Crary, 2015, 7/24 Geç Kapitalizm ve Uykuların Sonu, Metis, İstanbul
Mike Davis, 2007, Gece Kondu Gezegeni, Metis İstanbul.
K. Frampton, 2007, Modern Architecture, Thames & Hudson, London.
Vittorio Gregotti, 2016, Mimarlık Üzereine 17 Mektup, Janus, İstanbul.
Michael Hays, 2015, Mimarlığın Arzusu, Yem Yayınları, İstanbul.
Hilda Heynen, 2011, Mimarlık ve Modernite, Versus Yayınları, İstanbul.
Rem Koolhaas, 1995, S,M,L,XL, 010 Publishers, Rotterdam.
Aykut Köksal, 1994, Zorunlu Çoğulluk, ATT Yayınları, İstanbul.
Henri Lefebvre, 2015, Şehir Hakkı, Sel Yayıncılık, İstanbul.
J. F. Lyotard, 1997, Postmodern Durum, Vadi Yayınları, İstanbul.
Anna Minton, 2012, Ground Control, Penguen Books, Londra.
Nikolaus Pevsner, 1991, Pioneers of Modern Design, Penguin Books, London.
C. de Portzamparc, P. Sollers, 2010, Görmek ve Yazmak, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Janisse Ray, 2015, Yer Altındaki Tohum, Modus Kitap, İstanbul.
Aldo Rossi, 2003, Şehrin Mimarisi, Kanat Kitap, İstanbul.
Levent Şentürk, 2010, Dozerin rüyaları, Altıkırkbeş Yayın, İstanbul.
Gianni Vattimo, 1999, Modernliğin Sonu, İz Yayıncılık, İstanbul.
Robert Venturi, S. Izenour, D. S. Brown, 1993, Las Vegas’ın Öğrettikleri, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, Ankara.
Manfredo Tafuri, F. Dal Co, 1986, Modern Architecture/2, çev. R. E. Wolf, Electa/Rizzoli, NY.
T.Thiis-Evensen, 1989, Archetypes in Architecture, Oxford University Press, NY.
Slovaj Zizek, 1999, Yamuk Bakmak, çev. T. Birkan, Metis, İstanbul.
Slovaj Zizek, 2014, Ahir Zamanlarda Yaşarken, Metis, İstanbul
|
|