Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BESLENME BİLİMLERİNİN TEMELLERİ |
Birinci düzey |
BES 103 |
Seçmeli |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
İNGİLİZCE, TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ESRA ATALAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ESRA ATALAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
SÖZEL SUNUM, İNGİLİZCEDEN TÜRKÇEYE ÇEVİRİ
|
Dersin amacı
|
Beslenmenin Temelleri dersi, öğrencilere beslenmenin temel prensiplerini kapsamlı bir şekilde öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu ders, besin öğelerinin insan sağlığı üzerindeki rolünü, yiyecek bileşenlerinin biyolojik işlevlerini ve genel sağlık üzerindeki etkilerini ele almaktadır. Ders, dengeli diyetlerin, doğru besin alımının ve yaşam tarzı faktörlerinin sağlık ve hastalıkların önlenmesindeki önemini vurgulamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Beslenmeye giriş ve sağlıktaki rolü
Makro besin öğeleri (karbonhidratlar, proteinler, yağlar) ve işlevleri
Mikro besin öğeleri (vitaminler ve mineraller) ve önemi
Enerji dengesi ve metabolizma
Diyet rehberleri ve öneriler
Yaşam döngüsünde beslenme ihtiyaçları
Gıda güvenliği, işleme ve sürdürülebilirlik
Beslenmenin kronik hastalıklar üzerindeki etkisi
|
1- |
Beslenmeye Giriş
• Beslenmenin tanımı ve önemi
• Makro ve mikro besin ögelerine genel bakış
• Beslenmenin sağlık ve hastalık önlenmesindeki rolü
|
2- |
Karbonhidratlar
• Karbonhidratların yapısı ve çeşitleri
• Karbonhidratların vücutta işlevleri
• Karbonhidrat kaynakları ve öneriler
|
3- |
Proteinler
• Amino asitler ve protein yapısı
• Proteinlerin büyüme ve onarım işlevleri
• Diyetteki protein kalitesi ve kaynakları
|
4- |
Yağlar
• Yağ çeşitleri: doymuş, doymamış, trans yağlar
• Yağların vücuttaki işlevleri
• Sağlık üzerindeki etkileri ve diyet kaynakları
|
5- |
Enerji Dengesi ve Metabolizma
• Enerji ihtiyacı ve harcaması
• Bazal metabolizma hızı ve fiziksel aktivite
• Makro besinlerin enerji metabolizmasındaki rolü
|
6- |
Vitaminler ve Mineraller (Bölüm 1)
• Suya çözünen vitaminler: türleri, işlevleri ve diyet kaynakları
• Yağa çözünen vitaminler: türleri, işlevleri ve diyet kaynakları
• Eksiklik ve toksisite
|
7- |
Vitaminler ve Mineraller (Bölüm 2)
• Ana ve iz mineraller: rolleri ve önemi
• Diyet kaynakları ve günlük gereksinimler
• Besin eksiklikleri ve fazlalıkları
|
8- |
Hidrasyon ve Su Dengesi
• Vücuttaki suyun önemi
• Su tüketimi önerileri
• Dehidrasyon ve etkileri
|
9- |
Yaşam Döngüsünde Beslenme
• Hamilelik, bebeklik ve çocukluk dönemlerinde beslenme gereksinimleri
• Ergenlik, yetişkinlik ve yaşlılıkta beslenme gereksinimleri
• Metabolizma değişiklikleri ve besin ihtiyaçları
|
10- |
Diyet Rehberleri ve Besin Piramidi
• Ulusal ve uluslararası diyet rehberlerinin gözden geçirilmesi
• Dengeli beslenme planlaması için besin piramidinin kullanımı
• Porsiyon kontrolü ve servis boyutları
|
11- |
Beslenme ve Fiziksel Aktivite
• Diyet ve egzersiz arasındaki ilişki
• Atletik performansı artırmak için beslenme stratejileri
• Egzersiz sonrası iyileşme beslenmesi
|
12- |
Beslenme ve Kronik Hastalıklar
• Beslenmenin obezite, diyabet ve kardiyovasküler hastalıkların önlenmesindeki rolü
• Kronik hastalıkların beslenme yönetimi
• Hastalıkları önlemek için diyet değişiklikleri
|
13- |
Gıda Güvenliği ve Etiketleme
• Gıda güvenliği ve hijyen ilkeleri
• Gıda etiketlerinin ve besin değerlerinin anlaşılması
• Katkı maddeleri, koruyucular ve sağlık üzerindeki etkileri
|
14- |
Sürdürülebilir Beslenme
• Gıda üretiminin çevresel etkisi
• Sürdürülebilir gıda seçimleri ve sağlık yararları
• Beslenmede etik sorunlar (organik, yerel, bitki bazlı diyetler)
|
15- |
Gözden Geçirme ve Final Sınavı Hazırlığı
• Anahtar kavramların gözden geçirilmesi
• Vaka çalışmaları ve pratik uygulamalar
• Final sınavı hazırlığı ve soru-cevap oturumu
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Makro besinler ve mikro besinlerin vücuttaki rollerini tanımlayıp açıklayabilecektir.
|
2- |
Enerji dengesi ilkelerini ve diyetin metabolizma üzerindeki etkilerini anlayabilecektir.
|
3- |
Diyet kalıplarını değerlendirebilecek ve beslenme ihtiyaçlarına göre dengeli diyetler önerebilecektir.
|
4- |
Beslenme ile obezite, diyabet ve kardiyovasküler hastalıklar arasındaki ilişkiyi analiz edebilecektir.
|
5- |
Besin tercihlerini değerlendirip sağlığı geliştiren öneriler sunabilecek bilgiye sahip olacaktır.
|
6- |
Gıda güvenliği uygulamaları ve gıda üretiminin çevresel etkilerini tartışabilecektir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
1
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
38
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
BESLENME VE DİYETETİKLE ALAKALI BİLİMSEL MAKALELER, ÇALIŞMALAR
TODAY''S DİETİTİAN MAGAZİNE
|
|