Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sosyoloji > MANTIK II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MANTIK II Birinci düzey SOS152 Zorunlu 2 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HALUK AŞAR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr.Öğretim Üyesi HALUK AŞAR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Anlatım-Uygulama-Alıştırma
Dersin amacı Klasik Mantığın temel bazı metinleri ile Sembolik Mantığın kümeler kuramı, simgeleştirme gibi konularından hareketle klasik dönem ve modern dönem mantık çalışmaları arasındaki temel farkları ve benzerlikleri açık hale getirmek.
Dersin tanımı Klasik Mantığın temel metinlerini analiz ederek modern mantığın temel konuları ile olan benzerliklerini ve farklılıklarını ortaya koymak.

Dersin içeriği
1- Mantığın temel bir disiplin olarak felsefedeki yerinin; bilimler ve teknolojiyle olan ilişkisinin incelenmesi.
2- Klasik Mantığın temel metinlerinden biri olan Aristoteles'in Yorum Üzerine ve Kategoriler isimli eserlerinin tartışılması.
3- Aristoteles'in Birinci Analitikler metninin tartışılması.
4- Porpyrios'un Isagoge isimli eserinin tartışılması.
5- Kümeler Mantığına Giriş: küme, teorem, paradoks kavramlarının tanımlanması.
6- Kümeler Mantığı örnek problemler
7- Kümeler Mantığı örnek problemler
8- Ara Sınav
9- Dilsel İfadelerin Sembolleştirilmesi: Önerme Eklemleri Mantığının Türkçeye Uygulanışı.
10- Dilsel İfadelerin Sembolleştirilmesi: Niceleme Mantığının Türkçeye Uygulanışı.
11- Sembolleştirme örnek problemler
12- Modern Mantık alanındaki seçme metinlerin tartışılması (G. Frege, R. Carnap, B. Russell)
13- Mantığın temel bir disiplin olarak felsefedeki yerinin ve bilimlerle ilişkisinin tartışılması
14- Final Sınavı
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Klasik Mantık ve Modern Mantık arasındaki benzerlikler ve farklılıkları öğrenirler.
2- Mantık alanındaki temel metinler konusunda bilgi sahibi olurlar.
3- Dilsel ifadeleri sembolleştirme becerisini kazanırlar.
4- Çağımız mantığının sorunları hakkında bilgi sahibi olurlar.
5- -
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
2- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
3- Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
4- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
5- Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
6- Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
7- Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
8- Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
9- Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
10- Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
11- -
12- -
13- -
14- -
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 6 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     97
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   60

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Doğan Özlem, Mantık Ders Kitabı
Yardımcı Kaynaklar Aristoteles, Yorum Üzerine, çev. Saffet Babür, İmge Yayınları, 1996, Ankara. Aristoteles, Kategoriler, çev. Saffet Babür, İmge Yayınları, 1996, Ankara. Aristoteles, Birinci Analitikler, çev. Ali Houshiary, İmge Yayınları, 1998, Ankara. Teo Grünberg, Sembolik Mantık I,II,III , ODTÜ Yayınları, 2000, Ankara. Gottlob Frege, Aritmetiğin Temelleri, çev. Bülent Gözkan, Yapı Kredi Yayınları, 2012, İstanbul.

Ders ile ilgili dosyalar