Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HUKUK UYGULAMALARI I |
Birinci düzey |
SHK429 |
Seçmeli |
7 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MURAT DOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Dr. Abdulbaki GİYİK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, Tartışma, Alan Araştırması ve Alan Gezisi, Grup Çalışması, Örnek Olay/Dava İncelemesi, Rapor Hazırlama ve/veya Sunma
|
Dersin amacı
|
Hukuk kliniği eğitimi, öğrencilerin hukuk bilgisini, gerçek hayat ilişkilerinde doğacak uyuşmazlıklarda sunacakları bir bilgi hizmeti sayesinde, hukuktan yararlanmayı yaygınlaştırmayı amaçlar.Hukuk Klinikleri aynı zamanda öğrencileri gelecekteki mesleki kariyerlerinde ihtiyaç duyacakları pratik bilgi, beceri ve deneyimlerle donatmayı ve hukuki tavsiye ve desteğe ihtiyaç duyanlar için adalete erişimi güçlendirirken, her bir hukuk uzmanının sahip olması gereken temel etik değerleri edinmelerine yardımcı olmayı hedeflemektedir.
|
Dersin tanımı
|
"Hukuk Uygulamaları I" dersi bir “hukuk kliniği” uygulamasıdır. Hukuk Kliniği, hukuk fakültesi öğrencileri için öğrencilere hukuki deneyim sağlayan çok disiplinli, çok amaçlı ve uygulamalı bir eğitim modelidir. Bu ders deneysel öğrenmeyi veya “yaparak öğrenme”yi ihtiva eder. Bu ders farklı türdeki şu hukuk klinik uygulamalarını kapsar: Canlandırma (Sanal Yargılama) Klinikleri, Gündelik Hayatta Hukuk Klinikleri, Canlı- Müvekkil (Yurttaş) Klinikleri, Klinik Stajyerlik, Yasama ve Mevzuat Klinikleri, Adli Yazışma Klinikleri, Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Klinikleri, Kurum İçi Hukuk Klinikleri, Üniversite Dışı Hukuk Klinikleri, ve diğerleri.
|
1- |
Hukuk Kliniklerine ve Klinik Hukuk Eğitimine Giriş
|
2- |
Türkiye''de ve Dünyada Hukuk Kliniği Türleri
|
3- |
Yasa Yapımı (Mevzuat Hazırlama): Süreç ve Metotlar
|
4- |
Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi (UYAP)
|
5- |
Adliye ve Kamusal Kurumlar
|
6- |
Mahkeme(ler): Ziyaret(ler) ve Hukuk ile Mimarlık İlkişkisi
|
7- |
Hukuk Mesleklerinin Hukuku ve Etiği
|
8- |
Hukukçu Ziyaretleri: Hakim
|
9- |
Hukukçu Ziyaretleri: Savcı
|
10- |
Hukukçu Ziyaretleri: Avukat
|
11- |
Klinik Hukuk Uygulamasına Hazırlık Çalışmaları
|
12- |
Klinik Hukuk Uygulaması
|
13- |
Hukuk Kliniği Uygulamaları ve Takım Çalışmaları Hakkında (Rapor Sunumları) Sunumlar
|
14- |
Hukuk Kliniği Uygulamaları Hakkında Beyin Fırtınası ve Tartışmalar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler, hukuk kliniği uygulamalarını değerlendirip deneyimleyebilecektir.
|
2- |
Öğrenciler bir hukukçu için çok önemli bazı becerileri kazanır. Bu beceriler, araştırma becerileri, iletişim becerileri, müvekkiller ve tanıklarla röportaj, danışmanlık, taslak hazırlama, müzakere ve problem çözme vb. becerileri kapsayabilir.
|
3- |
Hukuk kliniği, hukuk fakültesini ve hukuk fakültesi öğrencilerini toplumla daha ilgili kılarak (toplumla olan) izolasyonu azaltmaya yardımcı olabilir.
|
4- |
Hukuk Klinikleri''ne katılan öğrenciler aynı zamanda alan/hukukçu/adliye gezilerine katılır ve dönem boyunca verilen konularda grup çalışması/sanal mahkemeler yaparlar.
|
5- |
Öğrenciler sınıfta öğrendikleri teorik kavram ve kuralları gerçek hayatta uygulamaya koyma fırsatı elde ederler.
|
6- |
Öğrenciler sözlü veya yazılı olarak hukuki görüş hazırlayacak ve sunacaklardır.
|
7- |
Öğrenciler iletişim ve organizasyon becerilerini geliştirecek; etik davranış ve insan haklarının temel ilkelerini benimseyecek; ve sosyal sorumluluk anlayışlarını geliştireceklerdir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
2
|
14
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
6
|
6
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
53
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Uluslararası Hukuk Kliniği Sempozyumu, Nisan 2017, Adalet Bakanlığı, Alper Uyumaz, Kemal Erdoğan, "Karşılaştırmalı Hukukta ve Türk Hukukunda Hukuk Kliniği", AÜHFD, 64 (2) 2015, ss. 459-505;Duygu Hatipoğlu Aydın, "Hukuk Klinikleri: Beklentiler, Uygulamalar ve KKTC Hukuk Fakülteleri Açısından Olanaklar", Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi C. XXIII, Y. 2019, Sayı.3, s. 285-309; Mustafa Tören Yücel, Ali Acar, "Hukuk Eğitiminde Klinik Çalışma", in:Yargı Sistemi Üzerine Denemeler, Seçkin, ss. 373-393.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Olcay Karacan, "Hukuk Kliniği Çalışmaları-Aile İçi Şiddetle Mücadele Bağlamında Türkiye''''''''deki Hukuk Fakültelerinde Alternatif Bir Eğitim Metodu Olabilir mi?", HFSA 24, s. 69-74
|
|