Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KİMYASAL TEKSTİL MUAYENELERİ |
Birinci düzey |
TEM 304 |
Zorunlu |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. İLHAN ÖZEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İLHAN ÖZEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
- Laboratuvar sarf malzemelerini tanıma,
- Kimyasal analizlere yönelik kavramların kazandırılması,
- Tekstil malzemeleri ile kimyasallar arasındaki ilişkilerin tanımlanabilmesi
- Tekstilde kullanılan liflerin ve tekstil terbiyesinde sıklıkla karşılaşılan çeşitli kimyasalların kalitatif ve kantitatif analizlerinin öğrenilmesi
- Mamül üretimi ve kullanımı sırasında oluşabilecek haslık kontrollerinin öğrenilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Tekstil endüstrisinde kullanılan çeşitli kimyasal maddelerin, suyun ve çeşitli liflerin çeşitli kalitatif ve kantitatif analizlerle tanınması, tekstil haslık testlerinin tanıtılması
|
1- |
Dersin amacı/kapsamı ve kimyasal tekstil muayeneleri hakkında genel bilgilerin verilmesi, laboratuvar malzemeleri ve güvenliği
|
2- |
Kimyasal kavramların açıklanması ve hesaplamaların yapılması
|
3- |
Suyun önemi, suyun özellikleri, asit, baz, tuz, pH, alkalinite, sertlik kavramları ve ölçümleri
|
4- |
Tekstil fabrikalarında kullanılan sular, karşılaşılan problemler
|
5- |
Tekstil işletmelerinde kullanılan suyun kalitatif ve kantitatif analizi
|
6- |
Yakma testi, güç tutuşurluk testi, kül tayini, lif olmayan madde tayini
|
7- |
Tekstil liflerinde kalitatif analizler
|
8- |
Tekstil liflerinde kantitatif analizler
|
9- |
Kumaşlara uygulanan haslık testleri ve skalaları
|
10- |
Işık ve yıkama haslığı
|
11- |
Sürtme, ter, su, su damlası haslıkları
|
12- |
Kuru temizleme, ütü, deniz suyu, klorlu su haslıkları
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kimyasal analizlerle ilgili genel kavramların (kalitatif, kantitatif, volumetri, gravimetri, titrasyon), kimyasal kavramların (asit, baz, tuz, kütle, hacim, mol, molarite, normalite, çözelti hazırlama vd.) öğrenilmesi
|
2- |
Kimyasal analizlerde gerekli olan kimyasalların, laboratuvar malzemelerinin, çeşitli ekipmanın ve bunlarla ilgili sağlık ve güvenlik işaretlerinin öğrenilmesi
|
3- |
Tekstil işletmelerinde kullanılan suyun (kazan ve işletme suyu) genel özelliklerinin ve hazırlanma şekillerinin öğrenilmesi ile terbiyede karşılaşılan sorunların neler olduğunun bilinmesi
|
4- |
Tekstil işletmelerinde kullanılan su ile alakalı pH, alkalinite (metil oranj, fenolftalein), sertlik kavramları (geçici, kalıcı, toplam) ve bunların ölçümlerinin öğrenilmesi
|
5- |
Lif üzerinde bulunabilecek yabancı maddelerin ve bunları tespit etmek için gerekli olan analizlerin öğrenilmesi
|
6- |
Doğal ve sentetik tekstil liflerinin tanınması için gerekli olan kalitatif (mikroskop, yakma, kuru destilasyon vd.) ve kantitatif (fiziksel (mekanik yolla, boyama) ve kimyasal (çözündürme)) lif analizlerinin öğrenilmesi
|
7- |
Karışım tekstil liflerinde % lif miktarı tespiti için gerekli analizlerin öğrenilmesi
|
8- |
Tekstillerin üretimleri ve kullanımları sırasında ortaya çıkan sorunlar için fabrikasyon ve kullanım haslıklarının (ışık, yıkama, sürtme, ter, ütü vd.) ve bunların ölçümlerinin öğrenilmesi
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
20
|
2
|
40
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
6
|
2
|
12
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
86
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|