Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > KİMYASAL TEKSTİL MUAYENELERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KİMYASAL TEKSTİL MUAYENELERİ Birinci düzey TEM 304 Zorunlu 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. İLHAN ÖZEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İLHAN ÖZEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı - Laboratuvar sarf malzemelerini tanıma, - Kimyasal analizlere yönelik kavramların kazandırılması, - Tekstil malzemeleri ile kimyasallar arasındaki ilişkilerin tanımlanabilmesi - Tekstilde kullanılan liflerin ve tekstil terbiyesinde sıklıkla karşılaşılan çeşitli kimyasalların kalitatif ve kantitatif analizlerinin öğrenilmesi - Mamül üretimi ve kullanımı sırasında oluşabilecek haslık kontrollerinin öğrenilmesi.
Dersin tanımı Tekstil endüstrisinde kullanılan çeşitli kimyasal maddelerin, suyun ve çeşitli liflerin çeşitli kalitatif ve kantitatif analizlerle tanınması, tekstil haslık testlerinin tanıtılması

Dersin içeriği
1- Dersin amacı/kapsamı ve kimyasal tekstil muayeneleri hakkında genel bilgilerin verilmesi, laboratuvar malzemeleri ve güvenliği
2- Kimyasal kavramların açıklanması ve hesaplamaların yapılması
3- Suyun önemi, suyun özellikleri, asit, baz, tuz, pH, alkalinite, sertlik kavramları ve ölçümleri
4- Tekstil fabrikalarında kullanılan sular, karşılaşılan problemler
5- Tekstil işletmelerinde kullanılan suyun kalitatif ve kantitatif analizi
6- Yakma testi, güç tutuşurluk testi, kül tayini, lif olmayan madde tayini
7- Tekstil liflerinde kalitatif analizler
8- Tekstil liflerinde kantitatif analizler
9- Kumaşlara uygulanan haslık testleri ve skalaları
10- Işık ve yıkama haslığı
11- Sürtme, ter, su, su damlası haslıkları
12- Kuru temizleme, ütü, deniz suyu, klorlu su haslıkları
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kimyasal analizlerle ilgili genel kavramların (kalitatif, kantitatif, volumetri, gravimetri, titrasyon), kimyasal kavramların (asit, baz, tuz, kütle, hacim, mol, molarite, normalite, çözelti hazırlama vd.) öğrenilmesi
2- Kimyasal analizlerde gerekli olan kimyasalların, laboratuvar malzemelerinin, çeşitli ekipmanın ve bunlarla ilgili sağlık ve güvenlik işaretlerinin öğrenilmesi
3- Tekstil işletmelerinde kullanılan suyun (kazan ve işletme suyu) genel özelliklerinin ve hazırlanma şekillerinin öğrenilmesi ile terbiyede karşılaşılan sorunların neler olduğunun bilinmesi
4- Tekstil işletmelerinde kullanılan su ile alakalı pH, alkalinite (metil oranj, fenolftalein), sertlik kavramları (geçici, kalıcı, toplam) ve bunların ölçümlerinin öğrenilmesi
5- Lif üzerinde bulunabilecek yabancı maddelerin ve bunları tespit etmek için gerekli olan analizlerin öğrenilmesi
6- Doğal ve sentetik tekstil liflerinin tanınması için gerekli olan kalitatif (mikroskop, yakma, kuru destilasyon vd.) ve kantitatif (fiziksel (mekanik yolla, boyama) ve kimyasal (çözündürme)) lif analizlerinin öğrenilmesi
7- Karışım tekstil liflerinde % lif miktarı tespiti için gerekli analizlerin öğrenilmesi
8- Tekstillerin üretimleri ve kullanımları sırasında ortaya çıkan sorunlar için fabrikasyon ve kullanım haslıklarının (ışık, yıkama, sürtme, ter, ütü vd.) ve bunların ölçümlerinin öğrenilmesi
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 20 2 40
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 6 2 12
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar