Giriş | English

Lisans > İletişim Fakültesi > Radyo,televizyon ve Sinema > SOSYOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SOSYOLOJİ Birinci düzey RTS109 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ NEDİM KARADUMAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARŞ. GÖR. DR. NEDİM KARADUMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Konferans
Dersin amacı Sosyoloji dersi, iletişim alanındaki öğrencilere sosyolojik bir perspektif kazandırmak için, beşeri bilimlerdeki kuramsal ve metodoloji alanda kullanılan temel kavramları öğrencilere tanıtabilme amacıyla tasarlanmıştır.
Dersin tanımı Toplumbilim alanıyla ilgili terminolojinin belli başlı kavramlarını tanır. Tarih boyunca toplumsal yaşam ve toplumsal düzen arayışları hakkında üretilmiş bilimsel nitelikli düşünce, kuram ve modelleri kavrar. Sahip olduğu kuramsal bilgi birikiminden hareketle toplumsal yapılara ve değişmelere eşlik eden başlıca dinamikleri akılcı biçimde değerlendirir.

Dersin içeriği
1- Sosyal Teori ve Gündelik Teori Arasındaki Farklar
2- Sosyolojinin bir Bilim dalı Olarak Doğuşu
3- Sosyolojinin Alt Dalları
4- Klasik Sosyoloji Kuramlarına Giriş
5- A. Comte ve Pozitivizm Düşüncesi
6- A. Comte ve Pozitivizm Düşüncesi
7- H. Spencer ve İşlevselcilik Teorisi
8- E. Durkheim ve Modern Toplum Çözümlemesi
9- E. Durkheim ve İş Bölümü Kavramı
10- Klasik Sosyolojinin Türk Sosyolojisine Yansıması
11- Klasik Sosyolojinin Türk Sosyolojisine Yansıması
12- K. Marks ve Kapitalist Toplum Çözümlemesi
13- K. Marks ve Temel Kavramları
14- M. Weber ve Rasyonalite Kavramı
15- M. Weber ve Otoritenin Kaynağı
16- Genel Değerlendirme ve Sınava Hazırlık
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Toplumbilim alanıyla ilgili terminolojinin belli başlı kavramlarını tanır.
2- Toplumu çeşitli kategorileri ve kavramları kullanarak tanımlayabilir.
3- Sosyolojinin bir bilim olarak kapsamı ile ilgili yorumda bulunabilir.
4- Sahip olduğu kuramsal bilgi birikiminden hareketle toplumsal yapılara ve değişmelere eşlik eden başlıca dinamikleri akılcı biçimde değerlendirir.
5- Tarih boyunca toplumsal yaşam ve toplumsal düzen arayışları hakkında üretilmiş bilimsel nitelikli düşünce, kuram ve modelleri kavrar.
6- Toplumsal ilişkileri sosyolojik olarak ifade edebilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2- Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
3- Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
4- Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
5- İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
6- Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
7- Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
8- Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
9- İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
10- Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
11- İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
12- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     73
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı George Ritzer. Klasik Sosyoloji Kuramları. Çeviren Himmet Hülür. Deki Yayınları. George Ritzer ve Jeffrey Stephisky.Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökleri Çeviren: Irmak Ertuna Howison. 2013
Yardımcı Kaynaklar [1]Mills W, Bilgi Sosyoloji ve Bilgi Sosyolojisi Üzerine, [2]Paragraf Yayınları.(2005) [3]Anthony Giddens, Sosyoloji,Kırmızı yayınları, 2008 [4]Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji, Ekin Kitabevi, 2007 [5]Zeki Arslantürk, Tayfun Amman; Sosyoloji / Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler, Çamlıca yy,2002 [6]Durkheim, Sosyoloji Dersleri, İletişim yy, 2006 [7]Cemil Meriç/Ümit Meriç Yazan, Sosyoloji Notları ve Konferanslar, iletişim yy, 1999 [8]Kadir Cangızbay, Sosyolojiler değil Sosyoloji, Ütopya yy [9]Margaret M. Poloma, Çağdaş Sosyoloji Kuramları Gündoğan Yayınları,1993

Ders ile ilgili dosyalar