Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SOSYOLOJİ |
Birinci düzey |
RTS109 |
Zorunlu |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ NEDİM KARADUMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. DR. NEDİM KARADUMAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Sosyoloji dersi, iletişim alanındaki öğrencilere sosyolojik bir perspektif kazandırmak için, beşeri bilimlerdeki kuramsal ve metodoloji alanda kullanılan temel kavramları öğrencilere tanıtabilme amacıyla tasarlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Toplumbilim alanıyla ilgili terminolojinin belli başlı kavramlarını tanır. Tarih boyunca toplumsal yaşam ve toplumsal düzen arayışları hakkında üretilmiş bilimsel nitelikli düşünce, kuram ve modelleri kavrar. Sahip olduğu kuramsal bilgi birikiminden hareketle toplumsal yapılara ve değişmelere eşlik eden başlıca dinamikleri akılcı biçimde değerlendirir.
|
1- |
Sosyal Teori ve Gündelik Teori Arasındaki Farklar
|
2- |
Sosyolojinin bir Bilim dalı Olarak Doğuşu
|
3- |
Sosyolojinin Alt Dalları
|
4- |
Klasik Sosyoloji Kuramlarına Giriş
|
5- |
A. Comte ve Pozitivizm Düşüncesi
|
6- |
A. Comte ve Pozitivizm Düşüncesi
|
7- |
H. Spencer ve İşlevselcilik Teorisi
|
8- |
E. Durkheim ve Modern Toplum Çözümlemesi
|
9- |
E. Durkheim ve İş Bölümü Kavramı
|
10- |
Klasik Sosyolojinin Türk Sosyolojisine Yansıması
|
11- |
Klasik Sosyolojinin Türk Sosyolojisine Yansıması
|
12- |
K. Marks ve Kapitalist Toplum Çözümlemesi
|
13- |
K. Marks ve Temel Kavramları
|
14- |
M. Weber ve Rasyonalite Kavramı
|
15- |
M. Weber ve Otoritenin Kaynağı
|
16- |
Genel Değerlendirme ve Sınava Hazırlık
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Toplumbilim alanıyla ilgili terminolojinin belli başlı kavramlarını tanır.
|
2- |
Toplumu çeşitli kategorileri ve kavramları kullanarak tanımlayabilir.
|
3- |
Sosyolojinin bir bilim olarak kapsamı ile ilgili yorumda bulunabilir.
|
4- |
Sahip olduğu kuramsal bilgi birikiminden hareketle toplumsal yapılara ve değişmelere eşlik eden başlıca dinamikleri akılcı biçimde değerlendirir.
|
5- |
Tarih boyunca toplumsal yaşam ve toplumsal düzen arayışları hakkında üretilmiş bilimsel nitelikli düşünce, kuram ve modelleri kavrar.
|
6- |
Toplumsal ilişkileri sosyolojik olarak ifade edebilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
2
|
10
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
73
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
George Ritzer. Klasik Sosyoloji Kuramları. Çeviren Himmet Hülür. Deki Yayınları. George Ritzer ve Jeffrey Stephisky.Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökleri Çeviren: Irmak Ertuna Howison. 2013
|
Yardımcı Kaynaklar
|
[1]Mills W, Bilgi Sosyoloji ve Bilgi Sosyolojisi Üzerine, [2]Paragraf Yayınları.(2005) [3]Anthony Giddens, Sosyoloji,Kırmızı yayınları, 2008 [4]Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji, Ekin Kitabevi, 2007 [5]Zeki Arslantürk, Tayfun Amman; Sosyoloji / Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler, Çamlıca yy,2002 [6]Durkheim, Sosyoloji Dersleri, İletişim yy, 2006 [7]Cemil Meriç/Ümit Meriç Yazan, Sosyoloji Notları ve Konferanslar, iletişim yy, 1999 [8]Kadir Cangızbay, Sosyolojiler değil Sosyoloji, Ütopya yy [9]Margaret M. Poloma, Çağdaş Sosyoloji Kuramları Gündoğan Yayınları,1993
|
|