Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİTKİ KORUMA MAKİNALARI |
Birinci düzey |
BM 422 |
Seçmeli |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CEVDET SAĞLAM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CEVDET SAĞLAM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. NECATİ ÇETİN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bitkisel ürünleri hastalık, zararlı ve yabancı otlara karşı korumak amacıyla tarım ilaçlarının uygulanmasında kullanılan makinaların tanıtımı, teknik özellikleri ve tasarımları ile işletme, seçim, ayar ve bakım konularında gerekli olan bilgileri vermek.
|
Dersin tanımı
|
Bitki koruma makinaları ve donanımlarının tanıtılması, seçimi, bakımı, ayarı, kalibrasyonu ve işe hazırlanması ile ilgili bilgiler verir.
|
1- |
Türkiye’nin genel tarımsal savaş mekanizasyonu durumu, dünyayla kıyaslanması, ilaçlama ve ilaçlama ekipmanları ile ilgili tanımlar ve konu kapsamı
|
2- |
Zararlı ve hastalıklarla mücadelede kullanılan başlıca mücadele yöntemleri
|
3- |
Kimyasal mücadelede bilinmesi gerekli temel konular, ekonomik karşılaştırmalar ve uygulamalı örnekler
|
4- |
Kimyasal ilaçlar ve formülasyon şekilleri, püskürtme sıvılarının fiziksel özellikleri, damla oluşumu ve kaplama oranı
|
5- |
İlaç sürüklenmesi ve etkili faktörler. İlaç sürüklenmesinin azaltılmasında uygulanacak yöntemler
|
6- |
Kimyasal mücadelede damla büyüklüğünün önemi, pülverizasyon karakteristik damla çapları ve hesaplama yöntemleri
|
7- |
Pülverizasyon karakteristikleri, Bitki koruma makinalarının sınıflandırılması
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Pülverizatörler ve kısımları. pompalar, debi ayar sistemleri
|
10- |
Farklı meme tipleri ve hidrolik memeler
|
11- |
Pülverizatörler ile tarlada çalışmada ayar, bakım ve işletme ile ilgili temel hesaplamalar ve örnek problemler
|
12- |
Döner diskli pülverizatörler, pnömatik ve bahçe pülverizatörleri, tozlayıcılar, microgranül uygulayıcılar,
|
13- |
Sisleyiciler, tohum ılaçlama makinaları, fumigasyon tekniği
|
14- |
Sıvılıların elektrosatik yüklenmesi ve elektrostatik memeler
|
15- |
İlaçlamada güvenlik önlemleri
|
16- |
Final sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bitki koruma makinalarının teknik-yapısal özelliklerini tanımlayabilme
|
2- |
Bitki koruma makinalarının tasarımlarını yapabilme
|
3- |
Hedef türüne ve uygulama koşullarına göre uygun makina tipini seçebilme ve doğru işletme koşullarında uygulayabilme
|
4- |
Pestisitlerin insan sağlığına ve çevreye olan etkilerini minimuma indirerek bitki koruma problemlerini çözebilme
|
5- |
Bitki korumada kullanılan makinaların kullanımını, bakımını, ayar ve testini yapabilme
|
6- |
Pülverizasyon test merkezlerinde bitki koruma makinalarının standartlara uygunluğunu test edebilme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
1
|
14
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
82
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yusuf Zeren, Ali Bayat, 1999. Tarımsal Savaş Mekanizasyonu. Çukurova Üniversitesi, Genel Yayın No:108, Ders Kitapları Yayın No:A-27, Adana, 351s.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
(1) Abdülkadir Yağcıoğlu, 1993. Bitki Koruma Makineleri. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No:508, İzmir, 338s. (2) Gazanfer Ergüneş, 2009. Tarım Makineleri. Nobel Kitap Yayıncılık ISBN:9786053952312, 556s. (3) İbrahim Çilingir, Ergin Dursun, 2002. Bitki Koruma Makinaları. Ankara Üniversitesi Yayın No:1531, Ders Kitabı No:484, Ankara, 248s. (4) Matthews, G.A., 2000. Pesticide Application Methods. Blackwell Science, ISBN:0-632-05473-5, 432p.
|
|