Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK DIŞ POLİTİKASI II |
Birinci düzey |
D-ULS302 |
Zorunlu |
6 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET ÖCAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. GÜNER ÖZKAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders 1980 ve 2018 yılları arasında Türk Dış Politikası’nın kuramsal ve fiili ögelerini analiz etmeyi hedeflemektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders ile öğrenciler, Türkiye’nin 1980 ile 2018 yılları arasındaki dış politikasının derinlemesine anlamlandırılması için, öğrencilere soğuk savaş sonrası döneme özel bir önem atfedecek şekilde Türk dış politikasındaki belirgin dönemleri ve hususları tanımlamaktadır.
|
1- |
1980 ve 2018 Arası Türk Dış Politikası Yapım Süreçlerine Giriş
|
2- |
1980-1990: Türkiye’nin Piyasa Ekonomisine Geçişi ve Soğuk Savaşın Sona Ermesi
|
3- |
1980-1990: Yunanistan, Bulgaristan ve Orta Doğu ile İlişkiler
|
4- |
1980-1990: SSCB ve ABD ile İlişkiler
|
5- |
1990-2000: Soğuk Savaş Sonrası Türk Dış Politikasının Temel Özellikleri
|
6- |
1990-2000: Türkiye’nin ABD Siyaseti
|
7- |
1990-2000: Türkiye’nin Rusya Federasyonu Siyaseti
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
1990-2000: Türkiye’nin Kafkasya ve Orta Asya Siyaseti
|
10- |
1990-2000: Türkiye’nin Balkan ve Orta Doğu Siyaseti
|
11- |
2000-2018: 21. Yüzyılda Türk Dış Politikası
|
12- |
2000-2018: Türkiye’nin ABD, NATO ve AB ile İlişkileri
|
13- |
2000-2018: Türkiye’nin Rusya Federasyonu ile İlişkileri
|
14- |
2000-2018 Türkiye’nin Kafkasya ve Orta Asya Politikası
|
15- |
2000-2018: Orta Doğu ve Balkanlarla İlişkiler
|
16- |
Yılsonu Sınavı
|
17- |
Yılsonu Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu ders ile öğrenciler 1980 ve 2018 arasın Türk Dış Politikasının temel özelliklerini açıklar.
|
2- |
Bu ders ile öğrenciler Türkiye’nin İkinci Soğuk Savaş ve Soğuk Savaş sonrası dış politikasını karşılaştırır.
|
3- |
Bu ders ile öğrenciler Türkiye’nin 21. yüzyılda yeni dünya düzeninin yeni sorunlarına yönelik cevaplarını çözümler.
|
4- |
Bu ders ile öğrenciler Türkiye’nin eski ve yeni komşularıyla ilişkilerini karşılaştırır.
|
5- |
Bu ders ile öğrenciler Soğuk Savaş sonrası dönemin dinamiklerini ve bunların Türk Dış Politikası yapımındaki etkilerini analiz eder.
|
6- |
Bu ders ile öğrenciler Türkiye''nin 1980 ve 2018 yılları arasındaki dış politikasının değişim ve süreklilik unsurlarını analiz eder.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi
Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve
uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası
güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce
bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla
çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile
bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak
uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
120
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt II- III Baskın Oran (der.), İstanbul, İletişim Yayınları, 2013.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kemal Karpat, Türk Dış Politikası Tarihi, İstanbul, Timaş Yayınları, 2012 Atatürk''''''''ün Milli Dış Politikası, Milli Mücadele Dönemine Ait 100 Belge 1919-1923, Ankara, Kültür Bakanlığı Yayınları, 1994. Olaylarla Türk Dış Politikası (1919-1995), Ankara, Siyasal Kitabevi, 1996, 6. Baskı. Faruk Sönmezoğlu (Der.), Türk Dış Politikasının Analizi, İstanbul, 2004. Mustafa Türkeş, İlhan Uzgel (Der.), Türkiye’nin Komşuları, Ankara, 2002. Oral Sander, Türkiye’nin Dış Politikası, Ankara, 1998 William Hale, Türk Dış Politikası 1774-2000, Çev. Petek Demir, İstanbul, 2003., Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik, İstanbul, Küre Yayınları, 2013.
|
|