Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BAHADIR DEMİREL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CEVDET SAĞLAM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Bu dersin temel amacı, yenilenebilir enerji kaynakları ve teknolojilerinin öğrenilmesidir. Bu kapsamda; güneş enerjisi, hidrolik enerji, rüzgâr enerjisi, jeotermal enerji, deniz enerjileri ve biyokütle enerjiler ile bunların teknolojileri hakkında bilgi sahibi olunarak uygulama alanlarının incelenmesi, özellikle de tarım kesiminde uygulama olanaklarının belirlenmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Ders içeriğinde, tüm enerji kaynakları, Dünyada ve Türkiye’de arz ve talep durumlarından söz edildikten sonra, yenilenebilir enerji kaynakları ve teknolojileri incelenecektir. Güneş enerjisi, hidrolik enerji, rüzgâr enerjisi, jeotermal enerji, deniz enerjileri ve biyokütle enerjilerin oluşumları, Dünyada ve Türkiye’deki potansiyelleri ile bunların teknolojileri hakkında bilgiler verilecektir.
|
1- |
Enerji tanımı, enerji kaynakları sınıflandırmaları, Dünyada enerji üretimi ve tüketimi Türkiye’de enerji üretimi ve tüketimi
|
2- |
Enerji tüketimindeki küresel sorunlar ve çözüm önerileri. Alternatif enerji arayış nedenleri. Yenilenebilir enerji tanım, kapsam ve özellikleri
|
3- |
Hidrolik enerji, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, hidrolik enerji teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri
|
4- |
Rüzgâr enerjisi, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, rüzgâr enerjisi teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri
|
5- |
Güneş enerjisi, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, termal ve elektriksel güneş teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri
|
6- |
Jeotermal enerji, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, termal ve elektriksel jeotermal teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri
|
7- |
Deniz enerjileri: dalga, akıntı, gel-git enerjileri, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, deniz enerjisi teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Biyokütle enerjisi, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, Biyokütle enerjisi teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri
|
10- |
Atık yönetimi, Biyokütleden enerji elde etme yöntemleri: Fiziksel işlemler: Peletleme ve briketleme teknolojileri
|
11- |
Biyokütleden enerji elde etme yöntemleri: Termokimyasal işlemler: Yakma, gazlaştırma, piroliz
|
12- |
Biyokütleden enerji elde etme yöntemleri: Biyokimyasal işlemler: Aerobik ve anaerobik fermantasyon
|
13- |
Biyogaz teknolojisi, üretimi, uygulama alanları
|
14- |
Biyodizel teknolojisi, üretimi, uygulama alanları
|
15- |
Dönem Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yenilenebilir enerji kaynakları ve teknolojilerini tanır, sınıflandırır, çalışma prensiplerini ve özelliklerini bilir.
|
2- |
Yenilenebilir enerji teknolojisi kullanıcılarını teknik özellikler ve kullanım yönünden eğitir.
|
3- |
Yenilenebilir enerji teknolojisi kullanıcılarının şikayet ve önerilerini dinler, değerlendirir ve imalatçı firmaya rapor eder
|
4- |
Yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili araştırmalar yapar.
|
5- |
Bir tarım işletmesi için uygun yenilenebilir enerji kaynağını seçer.
|
6- |
Atık değerlendirme teknolojilerini bilir ve işletme bazında küçük tesisler kurabilir
|
7- |
Biyogaz üretim teknolojilerini derinlemesine bilir ve tarım işletmesi için tesis projesi ve işletilmesini gerçekleştirebilir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel ve mühendislik bilimlerini kullanabilme yeteneğini kazanır.
|
|
2- |
Biyosistem Mühendisliği alanında sistem denetlemesi, problem analiz etme, sentezleme yapma ve çözümleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Ekonomik, teknik ve sürdürülebilir çerçevede proje üretir.
|
|
4- |
Biyosistem Mühendisliği problemlerinin çözümünde disiplinler arası iş birliği yapar.
|
|
5- |
Biyosistem Mühendisliği alanında mevcut mevzuata hâkim olur ve sorumlulukları kavrar.
|
|
6- |
Etkin iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
|
7- |
Biyosistem Mühendisliği alanında geliştirilmiş sistemleri yönetir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip eder ve kendini geliştirme bilincini kazanır.
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
11
|
4
|
44
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
1
|
3
|
3
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
6
|
6
|
Laboratuvar
|
1
|
4
|
4
|
Arazi çalışması
|
2
|
4
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Onurbaş Avcıoğlu, A., Türker U., Atasoy, Z. Ve D. Koçtürk, 2011. Tarımsal Kökenli Yenilebilir Enerjiler-Biyoyakıtlar. Nobel Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Acaroğlu, Mustafa, 2007. Alternatif Enerji Kaynakları. Nobel Yayınları
Öztürk, H. Hüseyin, 2007. Yenilenebilir Enerji Kaynakları. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi, Adana
|
|