Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. MURAT BIYIKLI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ŞEFAETTİN SEVERCAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, Seminer
|
Dersin amacı
|
İslam tarihinin ana kaynaklarını kullanabilme becerisini öğrenciye kazandırmak ve Hz. Muhammed'in doğumundan vefatına kadar peygamberlik öncesi ve sonrası hayatıyla O’nu insan, peygamber, eğitimci, kumandan, devlet başkanı ve diğer yönleriyle bilimsel bir anlayış ile değerlendirebilme becerisini kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Hz. Peygamber'in hayatının bütün yönleriyle bilimsel tarih anlayışı çerçevesinde ele alınması.
|
1- |
İslam tarihinin ana kaynakları; İslam Tarihçiliği ve önemli İslam tarihçileri.
|
2- |
Hz. Muhammed (s) döneminin arka planı: VII. y.y.’da dünya/Cahiliye dönemi.
|
3- |
Peygamberlik ve Hz. Muhammed(s.); Hz. Muhammed (s.)’in doğumu ve risalet öncesi hayatı.
|
4- |
Hz. Muhammed (s.)’in peygamberliği: İlk 3 yıl.
|
5- |
Risaletin 3-7. yılları: Kureyşin tavrı; Kureyş’in Müslümanlığa düşmanlıklarının sebepleri; önemli kişilerin İslam’a girişleri; Müslümanların uğradığı işkenceler; Habeşistan hicretleri;
|
6- |
Risaletin 7-10. yılları: Garanik olayı;Hz. Ebu Bekir’in hicreti; Ebu Talib Şi’bi; Hz. Hatice ve Ebu Talib’in vefatları ve ortaya çıkardığı sonuçlar;
|
7- |
Risaletin 10-12. yılları: Taif seferi; kabilelerden yardım talepleri; Akabe biatları.
|
8- |
Risaletin 13. yılı. Medine’ye Hicret.
|
9- |
Medine’de ilk icraatlar; Mescid-i Nebevî; Kardeşlik; Ezan; Suffe; Hz. Muhammed (s.)’in Hz. Aişe ile evlenmesi ve diğer evlilikleri.
|
10- |
Medine sözleşmesi.
|
11- |
Yahudilerin faaliyetleri ve Medine’den çıkarılmaları.
|
12- |
Kıblenin değiştirilmesi; İlk seriyyeler.
|
13- |
Bedir Savaşı ve sonuçları.
|
14- |
Uhud Savaşı ve sonuçları; Maûne ; Recî ; Müreysi.
|
15- |
Hendek Savaşı ve sonuçları.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
|
2- |
İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı bütüncül olarak değerlendirir.
|
3- |
Hz. Muhammed'in hayatını biyografik bir biçimde hurafe ve rasyonel abartılardan arındırarak sentezler.
|
4- |
Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını bilimsel bir donanımla analiz eder.
|
5- |
Hz.Muhammed'i dini bir önder, eğitimci, kumandan, siyasi lider olma gibi farklı yönleriyle değerlendirir.
|
6- |
Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
|
|
2- |
İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı bütüncül olarak değerlendirir.
|
|
3- |
Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını bilimsel bir donanımla analiz eder.
|
|
4- |
Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
|
5- |
Dört Halife, Emevi ve Abbasi dönemlerinin İslam medeniyeti açısından önemini değerlendirir.
|
|
6- |
Dört halife, Emeviler ve Abbasiler dönemi ile ilgili tarihi bilgileri tarihi gerçeklik ölçüsünde değerlendirir.
|
|
7- |
İlk Müslüman Türk devletlerinin kültür ve medeniyetleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Osmanlı öncesi Müslüman Türk devletlerini tarih ilminin kurallarına göre değerlendirir.
|
|
9- |
Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
|
|
10- |
İslam kurumları hakkında bütüncül bir bakış açısına sahip olur.
|
|
11- |
İslam kurumlarını dini, siyasi, kültürel arkaplanı ile değerlendirir.
|
|
12- |
Osmanlıca bir metni okuyabilmek için gerekli grameri öğrenir.
|
|
13- |
Osmanlıca matbu ve elyazması metinleri okuma becerisi kazanır.
|
|
14- |
Türk İslam Edebiyatında anlatım ve muhteva özelliklerini bilir
|
|
15- |
Türk İslam Edebiyatı kaynaklarına ulaşabilir ve o eserlerde bulunan tasavvufi muhtevayı karşılaştırabilir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Mevlana Şibli, Asr-ı Saadet; İbn-i Hişam, Sire.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
M.Hamidullah, İslam Peygamberi.
|
|