Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. MURAT BIYIKLI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ŞEFAETTİN SEVERCAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, Seminer
|
Dersin amacı
|
İslam tarihinin ana kaynaklarını kullanabilme becerisini öğrenciye kazandırmak ve Hz. Muhammed'in doğumundan vefatına kadar peygamberlik öncesi ve sonrası hayatıyla O’nu insan, peygamber, eğitimci, kumandan, devlet başkanı ve diğer yönleriyle bilimsel bir anlayış ile değerlendirebilme becerisini kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Hz. Peygamber'in hayatının bütün yönleriyle bilimsel tarih anlayışı çerçevesinde ele alınması.
|
1- |
İslam tarihinin ana kaynakları; İslam Tarihçiliği ve önemli İslam tarihçileri.
|
2- |
Hz. Muhammed (s) döneminin arka planı: VII. y.y.’da dünya/Cahiliye dönemi.
|
3- |
Peygamberlik ve Hz. Muhammed(s.); Hz. Muhammed (s.)’in doğumu ve risalet öncesi hayatı.
|
4- |
Hz. Muhammed (s.)’in peygamberliği: İlk 3 yıl.
|
5- |
Risaletin 3-7. yılları: Kureyşin tavrı; Kureyş’in Müslümanlığa düşmanlıklarının sebepleri; önemli kişilerin İslam’a girişleri; Müslümanların uğradığı işkenceler; Habeşistan hicretleri;
|
6- |
Risaletin 7-10. yılları: Garanik olayı;Hz. Ebu Bekir’in hicreti; Ebu Talib Şi’bi; Hz. Hatice ve Ebu Talib’in vefatları ve ortaya çıkardığı sonuçlar;
|
7- |
Risaletin 10-12. yılları: Taif seferi; kabilelerden yardım talepleri; Akabe biatları.
|
8- |
Risaletin 13. yılı. Medine’ye Hicret.
|
9- |
Medine’de ilk icraatlar; Mescid-i Nebevî; Kardeşlik; Ezan; Suffe; Hz. Muhammed (s.)’in Hz. Aişe ile evlenmesi ve diğer evlilikleri.
|
10- |
Medine sözleşmesi.
|
11- |
Yahudilerin faaliyetleri ve Medine’den çıkarılmaları.
|
12- |
Kıblenin değiştirilmesi; İlk seriyyeler.
|
13- |
Bedir Savaşı ve sonuçları.
|
14- |
Uhud Savaşı ve sonuçları; Maûne ; Recî ; Müreysi.
|
15- |
Hendek Savaşı ve sonuçları.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam Tarihinin ana kaynaklarını kullanma becerisi kazanır.
|
2- |
İslam'ın ortaya çıktığı dönemi, coğrafyayı, dini ve sosyal ortamı bütüncül olarak değerlendirir.
|
3- |
Hz. Muhammed'in hayatını biyografik bir biçimde hurafe ve rasyonel abartılardan arındırarak sentezler.
|
4- |
Hz. Muhammed'in risalet öncesi ve sonrası hayatını bilimsel bir donanımla analiz eder.
|
5- |
Hz.Muhammed'i dini bir önder, eğitimci, kumandan, siyasi lider olma gibi farklı yönleriyle değerlendirir.
|
6- |
Hz.Muhammed'in hayatı ile ilgili rivayetleri bütüncül ve bilimsel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
|
|
4- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
|
10- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
|
|
12- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
13- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Mevlana Şibli, Asr-ı Saadet; İbn-i Hişam, Sire.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
M.Hamidullah, İslam Peygamberi.
|
|