Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÜSLUP BİLİMİ I |
Birinci düzey |
RDE 309 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Rusça
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGA FJODOROVA DALKILIÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGA FJODOROVA DALKILIÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, öğrenciye üslup bilimi ile ilgili teorik bilgiler ve pratik beceriler öğretmektedir, ana kavramlarla tanıştırmaktır, öğrenciye farklı anlatım üslupların özellikleri ayırabilme becerisini kazandırmaktır ve beş farklı üslupta yazılı ve sözlü yolu ile kendini ifade edebilme becerisini geliştirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Derste öğrenci beş ayrı anlatım üslup ile (Gazetecilik, resmi, bilimsel, edebi ve konuşma) karşı karşıya gelecek. Her üslup morfolojik, sözcük, deyim ve sentaks bakımından incelenecektir. Üslupların özellikleri yazılı ve sözlü metin, alıştırma ve pratik ödev işleterek pekiştirilecektir.
|
1- |
Üslup bilimine giriş. Rus dilindeki üsluplar ve tarihçesi. Fonksiyonel üslup bilimin tanımı. Edebi dili. Norm tanımı. Dil ve konuşmanın/anlatımın arasındaki farkı. / Tanımların tartışması. Metin üzerindeki karşılaştırmalı çalışma. (Dalkılıç 2018: 3-5)
|
2- |
Gazetecilik üslubu. Üslubun genel karakteristiği. / Pratik alıştırmalar, metin üzerindeki inceleme çalışması (Dalkılıç 2018: 6-8)
|
3- |
Gazetecilik üslubun morfolojik ve sözcük özellikleri. "Varvarizm" ve "Makaronizm" tanımları. / Pratik alıştırmalar. (Dalkılıç 2018: 8-10)
|
4- |
Gazetecilik üslubun frazeolojik ve sentaks özellikleri. "Devrik cümle" tanımı. / Pratik alıştırmalar. (Dalkılıç 2018: 11-13)
|
5- |
Gazetecilik üslubun türleri: kısa haber metni ("zametka"), analitik haber metni ("korrespondentsya"), makale, röportaj (özel haber), mülakat (röportaj), deneme, kritik makalesi. / Metinler üzerindeki çalışması, grup çalışması. (Dalkılıç 2018: 14-16)
|
6- |
Resmi üslubu. Üslubun genel karakteristiği ve türleri. Rus dilindeki öz geçmiş ve dilekçe oluşturma kuralları. / Metin üzerindeki çalışması, grup çalışması. (Dalkılıç 2018: 17-21)
|
7- |
Resmi üslubun morfolojik özellikleri. Konuların tekrarı. Sınava hazırlık. / Pratik alıştırmalar. (Dalkılıç 2018: 22-24)
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Gazetecilik üslubun sözcük, frazeolojik ve sentaks özellikleri. "Kantselyarizm" tanımı. / Pratik alıştırmalar. (Dalkılıç 2018: 24-27)
|
10- |
Bilimsel üslubu. Üslubun genel karakteristiği. / Metin üzerindeki karşılaştırmalı çalışması. Grup çalışması. (Dalkılıç 2018: 28-29)
|
11- |
Bilimsel üslubun morfolojik ve sözcük özellikleri. "Terim" tanımı. / Metin üzerindeki sözcük çalışması. Pratik alıştırmalar. (Dalkılıç 2018: 30-32)
|
12- |
Bilimsel üslubun sözcük ve frazeolojik özellikleri. / Pratik alıştırmalar. (Dalkılıç 2018: 33-34)
|
13- |
Bilimsel üslubun sentaks özellikleri. / Pratik alıştırmalar. (Dalkılıç 2018: 35-36)
|
14- |
Tekrar. Sınava hazırlık. / Pratik alıştırmalar, tartışma, grup çalışması.
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, üslup bilimine ait temel tarihsel ve yapısal bilgilere hakim oluyor.
|
2- |
Öğrenci, üslupların arasındaki morfolojik, sözcük, frazeolojik ve sentaks farkları tanır ve öğrendikleri üslubun özelliklere göre kendi metni üretebilir.
|
3- |
Öğrenci, üslupların türleri ve onların özellikleri tanıyor.
|
4- |
Öğrenci, işlettiği konular üzerinde tartışabilir ve kendi hataları düzeltme becerisine sahiptir.
|
5- |
.
|
6- |
.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
2- |
Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
4- |
Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
|
|
6- |
Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
|
|
8- |
Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
|
|
9- |
|
|
10- |
Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
|
|
11- |
Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
|
|
12- |
Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
|
|
13- |
Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
.
|
|
15- |
.
|
|
16- |
.
|
|
17- |
.
|
|
18- |
.
|
|
19- |
.
|
|
20- |
.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
13
|
2
|
26
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Dalkılıç, O. (2018). Функциональная стилистика русского языка. Учебное пособие для изучающих русский язык как иностранный. Kayseri.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Виноградов, В.В. (1966). Вопросы стилистики. Москва: МГУ.
2. Баранов, М.Т., Костяева, Т.А., Прудникова, А.В. (1993). Русский язык. Справочные материалы. Учебное пособие для учащихся. Москва: Просвещение.
3. Шевченко, Л.А., Пипченко, Н.М. (1988). Пособие по русскому языку для поступающих в вузы. 2-е изд. Минск: Издательство " Университетское".
|
|