Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NALAN ÖZDEMİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. NALAN ÖZDEMİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Proteinlerin ayrılma ve saflaştırma prensiplerinin kavranmasını kapsar.
|
Dersin tanımı
|
Biyolojik ürünlerin özellikleri, ön işlemler, hücre parçalama yöntemleri. Protein izolasyonu; protein kaynağının seçilmesi, çözeltiye alma yöntemleri, protein stabilizasyonu, proteinlerin kantitatif, kalitatif tayini. Kromatografik ve elektrolitik ayırma yöntemleri. Kromatografik ayırmalar; Jel filtrasyon kromatografisi, iyon değiştirme kromatografisi, affinite kromatografisi, kağıt kromatografisi, diğer kromatografik teknikler. Elektroforez; Jel elektroforezi, SDS-PAGE, İzoelektrik fokuslama, iki boyutlu (2D) elektroforez, kâğıt elektroforezi. Ultrasantrifüj ile ayırma; sedimentasyon, preparatif ultrasantrifüj.
|
1- |
Biyolojik ürünlerin özellikleri
|
2- |
Ön işlemler, hücre parçalama yöntemleri.
|
3- |
Protein izolasyonu; protein kaynağının seçilmesi, çözeltiye alma yöntemleri.
|
4- |
Protein stabilizasyonu, proteinlerin kantitatif, kalitatif tayini.
|
5- |
Kromatografik ve elektrolitik ayırma yöntemleri.
|
6- |
Kromatografik ayırmalar; Jel filtrasyon kromatografisi,
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Kromatografik ayırmalar; iyon değiştirme kromatografisi.
|
9- |
Kromatografik ayırmalar; affinite kromatografisi,
|
10- |
Kromatografik ayırmalar; kağıt kromatografisi, diğer kromatografik teknikler.
|
11- |
Elektroforez; Jel elektroforezi, SDS-PAGE,
|
12- |
İzoelektrik fokuslama, iki boyutlu (2D) elektroforez, kâğıt elektroforezi,
|
13- |
Ultrasantrifüj ile ayırma; sedimentasyon
|
14- |
Preparatif ultrasantrifüj.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyolojik ürünlerin özellikleri, ön işlemler, hücre parçalama yöntemlerini öğrenme
|
2- |
Protein izolasyonunu öğrenme
|
3- |
protein kaynağının seçilmesi, çözeltiye alma yöntemlerini öğrenme
|
4- |
protein stabilizasyonunu öğrenme
|
5- |
proteinlerin kantitatif, kalitatif tayini öğrenme
|
6- |
Kromatografik ayırma yöntemlerini öğrenme
|
7- |
elektrolitik ayırma yöntemlerini öğrenme
|
8- |
Kromatografik ayırmalar; Jel filtrasyon kromatografisi, iyon değiştirme kromatografisi, affinite kromatografisi, kağıt kromatografisi, diğer kromatografik teknikleri öğrenme
|
9- |
Elektroforez; Jel elektroforezi, SDS-PAGE, İzoelektrik fokuslama, iki boyutlu (2D) elektroforez, kâğıt elektroforezi öğrenme
|
10- |
Ultrasantrifüj ile ayırma; sedimentasyon, preparatif ultrasantrifüj tekniklerini öğrenme
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
|
|
2- |
Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
|
|
3- |
Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
|
|
4- |
Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
|
|
5- |
Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
|
|
6- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
|
|
7- |
Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
|
|
8- |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
|
|
9- |
Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
|
|
10- |
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
|
|
11- |
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
|
|
12- |
Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
|
|
13- |
Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
|
|
14- |
Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
|
|
15- |
Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
10
|
4
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
4
|
16
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
4
|
4
|
16
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
10
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
190
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. K. Robert Scapes, et al, "Protein Purification: Principles and Practice" Springer Verlag, 1996.
2. D. Voet, J.G. Voet, "Biochemistry", John Wily and Sons, 1990.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. M.K. Campbell, "Biochemistry", Saunders College Publ.
|
|