Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HASTALIKLARIN BİYOKİMYASI |
Üçüncü düzey |
VBK 536 |
|
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MERYEM EREN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr.Öğretim Üyesi Servin Günal
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
1-Bütün hastalıklar, moleküller, kimyasal tepkimeler ya da kimyasal olaylardaki anormalliklerin bir yansımasıdır. Hastalıklardan korunma, tanı ve tedavide biyokimyanın nasıl kullanıldığının gösterilmesi;
2-Kişilerin hastalıklardan korunabilmesi için hastalıklarla ilgili genel bilgi sahibi olması gereklidir. Bu nedenle hastalıkların belirtileri, nedenleri, bulaşma ve korunma yollarının neler olduğunun bilinmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Hastalıkların biyokimyasal temelinin gösterilmesini kapsar.
|
1- |
Hastalıklara giriş ( dersin içeriği, amacı, temel kavramlar, hastalıkların sınıflandırılması, hastalıkların biyokimyasal temelinin oluşturulması).
|
2- |
Kalp hastalıkları (iskemik kalp hastalığı, Miyokard Infarktüsü ve tanısındaki biyokimyasal parametreler, kalp yetmezliği, tromboflebit, emboli-trombüs ve biyokimyasal parametreleri).
|
3- |
Lipid Metabolizması Bozuklukları, lipid biyokimyası, lipoprotein metabolizması, dislipidemiler, lipid parametreleri
|
4- |
Solunum sistemi hastalıkları (enfeksiyonları, KOAH-kronik bronşit-astım-anfizem, kistik fibrozis, tüberküloz, akciğer embolisi, pnömotoraks, akciğer ödemi, aspirasyon, atelektazi ) ve tanıda kullanılan biyokimyasal belirteçler.
|
5- |
Sindirim sistemi hastalıkları ( sindirim, reflü, gastrik ve duedenal ülser, malabsorbsiyon, çöliak hastalığı, ishal, ülseratif kolit, GİS kanamaları) ve biyokimyasal belirteçleri
|
6- |
Beslenme- yeme ile ilgili hastalıklar
|
7- |
Karaciğer hastalıkları ve tanıda kullanılan biyokimyasal parametreler
|
8- |
Aneminin biyokimyasal mekanizması, kanama ve pıhtılaşma bozukluğu hastalıkları ve tanısal biyobelirteçleri
|
9- |
Boşaltım sistem hastalıkları (böbrek biyokimyası, glomerülonefrit, toksik nefropati, üriner sistem taşları, akut ve kronik böbrek yetmezliği) ve tanısal biyobelirteçler
|
10- |
Hipertansiyonun biyokimyası
|
11- |
Endokrin (iç salgı) hastalıkları (diyabet, metabolik sendrom, hipofiz ön-arka lob hastalıkları, troid, paratroid, timus, pankreas, böbrek üstü, genital bezi hastalıkları, bazı doku hormonları).
|
12- |
Nörodejeneratif hastalıklar ve biyokimyası
|
13- |
Kanserin biyokimyası ve çeşitli organlar kanserlerinin nedenleri, yayılma yolları, ön belirtileri ve erken tanı.
|
14- |
Metabolik hastalıklar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sağlığı ve hastalığı tanımlar
|
2- |
Hastalıklarla biyokimya arasında bağlantıyı kurar
|
3- |
Birçok hastalığın biyokimyasal sürecini bilir
|
4- |
Birçok hastalığın tanısında kullanılan parametreleri bilir
|
5- |
Biyokimya bilgisi ile hastalıkların tanısında kullanılan biyokimyasal parametreler arasında bağlantı kurar
|
6- |
Hastalıkların belirtileri ve nedenlerini bilir
|
7- |
Erken tanının önemini bilir
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
102
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Mark''''s Tıbbi Biyokimyanın Esasları (klinik yaklaşım)
2-Harper''''ın biyokimyası
3-Olgu sunumlu biyokimya
4-Laboratuvar Tıbbı
5-Tıbbi biyokimya ve Laboratuvar
|
|