Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ADEM GÜNEŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ADEM GÜNEŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bitki beslemenin temel süreçlerini ve ilişkilerini incelemek, besin elementlerinin (makro-mikro elementler )tanımı, sınıflandırılması, bitki yetiştirme ortamı olarak toprağın fiziksel- kimyasal özellikleri , besin elementlerinin diffüzyonu, kütlesel akışı, ve toprakta tutulması, besin tamponlanması, toprak mineralleri ile ilişkili olarak katyon ve anyon değişimi, toprakların su potansiyeli ve redoks potansiyeli besin elementlerinin bitkilerce asimilasyonu, organik maddenin mikroorganizmalarca mineralizasyonu ve asimilasyonu, bitki besin elementlerinin bitkiler tarafından alınma süreçleri, bitkilerde stres koşulları, bitki hücrelerinin elektro kimyasal potansiyeli ile ilişkili olarak besinlerin iyon pompaları ve taşıyıcılar, osmoz ve bitki su ilişkilerini incelemektir.
|
Dersin tanımı
|
Bitkilerde beslenme, bitkilerde kimyasal bileşim, noksanlık-toksite belirtileri, büyüme, gelişme, morfolojik özellikler, hastalıklara direnç tolerans, kantite ve kalite üzerindeki etkileri incelenmektedir .
|
1- |
Bitki beslemenin tarihçesi
|
2- |
Bitki besin elementleri, tanımı, fonksiyonları ve sınıflandırılması
|
3- |
Bitki besleme açısından toprağın önemi, toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri
|
4- |
Kök biyolojisi, rizosfer bölgesi ve bitki besin alımı arasındaki ilişkiler
|
5- |
Bitki beslemede yer alan teori ve yasalar
|
6- |
Bitki besin elementlerinin alım yolları
|
7- |
Vize Sınavı
|
8- |
Bitki besin elementlerinin alımını etkileyen faktörler
|
9- |
Bitkilerde stres ve stres koşulları
|
10- |
Bitki besin elementleri yarayışlılık dilimleri, bitkideki hareketlilikleri ve genel noksanlık semptomları
|
11- |
Bitki besin elementleri fonksiyonları ve noksanlık belirtileri (Makro elementler)
|
12- |
Bitki besin elementleri fonksiyonları ve noksanlık belirtileri (Mikro elementler)
|
13- |
Bitki besin elementleri ile hastalıklar arasındaki ilişkiler I
|
14- |
Bitki besin elementleri ile hastalıklar arasındaki ilişkiler II
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bitkisel verim ve kalite üzerine bitki beslenme fizyolojisi ile besin elementlerinin fonksiyonunun etkisini öğrenmek,
|
2- |
Besin elementlerinin yarayışılığını etkileyen biyolojik ve kimyasal süreçleri öğrenmek
|
3- |
Tarla ve bahçe bitkilerinde yaygın beslenmesel bozuklukları teşhis edebilmek
|
4- |
Bitkilerde besin elementlerinin fonksiyonunu öğrenerek bitki besin elementleri ile bitki hasatlıkları arasındaki ilişkiyi koyabilmek
|
5- |
Gözlemsel ve analitik teknikler kullanarak beslenme dengesizliklerini yorumlayabilmek
|
6- |
Bitkilerde meydana gelebilecek çeşitli stres etmenleri ile bunların çözüm mekanizmalarını belirleyebilmek
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bitki Koruma başlığı altında tarımsal hastalık ve zararlıların yönetimi hedefi çerçevesinde sunulan entomoloji, akaroloji, mikoloji, bakteriyoloji, viroloji, herboloji konularına ilişkin yeterli teorik ve pratik bilgi edinme, bu bilgileri sahada kullanabilme.
|
|
2- |
Ulusal ve uluslararası alanda Bitki Koruma branşının stratejik önemini kavrayabilme ve bu farkındalığı ifade edebilme
|
|
3- |
Alanı ile ilgili bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirme becerisi kazanma
|
|
4- |
Bitki koruma alanında bireysel veya takım halinde çalışabilme, bu alanda problemleri belirleme ve çözebilme kabiliyetini artırma
|
|
5- |
Bitki koruma konularıyla ilgili yeni bilgiler edinme ve sorunların çözümü için yöntemler geliştirme ve bu bağlamda teknolojiyi kullanabilme becerisi kazanma
|
|
6- |
Alanında ulusal ve uluslararası düzeyde sorunların farkındalığı ve çözümü için inisiyatif geliştirebilecek güncel bilgi ve beceri birikimi kazanma
|
|
7- |
Karar verebilme, teknolojik araçları kullanabilme, araştırma yapabilme ve araştırma sonuçlarını bilim dünyasıyla paylaşabilme becerisi kazanma
|
|
8- |
Alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan güncel bilgiyi takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme
|
|
9- |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için girdileri etkin kullanabilme ve uygun ürün modelini planlayabilme becerisi kazanma
|
|
10- |
Alanı ile ilgili olarak etik değerlere uygun olarak hareket edebilme
|
|
11- |
Biyolojik çeşitlilik ve bu çerçevede doğal kaynakların önemini kavrama, doğal dengenin korunmasına yönelik yüksek farkındalık düzeyine ulaşma ve bu farkındalık ve duyarlılığı artıracak yönde çevresini ve toplumu yönlendirebilme becerisine sahip olma
|
|
12- |
Ülkemizde ve dünyada yeni ortaya çıkan ve tehdit arz eden bitki koruma sorunlarının tanınması ve yayılışının engellenmesine yönelik bilgi birikimi oluşturma, sorunun ülkemize girmesini veya varsa yayılmasını engelleme konularında proaktif davranabilme
|
|
13- |
Alanı ile ilgili beklenmedik durumlarda etkin karar verebilme, yaratıcı olma, profesyonel olarak iş yapabilme ve liderlik vasfı taşıyabilme becerisi kazanma
|
|
14- |
Genelde Tarım, özelde Bitki koruma alanında ilgili kurumları tanıma ve ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
|
|
15- |
Kendi alanlarında bilgi seviyelerini artırarak, danışmanlık ve akademik yeteneklerini geliştirme becerisi kazanma
|
|
16- |
Alanları ile ilgili görevlerine ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da temel bilgilere haiz olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme
|
|
17- |
Bahçe ve tarla bitkileri başta olmak üzere, farklı ürün gruplarında oluşan Bitki Koruma sorunlarına cevap verebilecek beceriler kazanma
|
|
18- |
Bitki koruma sorunları oluşturma potansiyeline sahip mikro ve makro ölçekteki tüm organizmalar hakkında temel bilgi sahibi olma
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
4
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
103
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Karaman, M.R. 2012. Bitki Besleme.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Yıldız. N. 2008. Bitki Beslemenin Esasları ve Bitkilerde Beslenme Bozukluğu Belirtileri. ISBN. 975-442110-2. ERZURUM.
- Marschner, H., 2002. Mineral Nutrition of Higher Plants, Academic Press, London. Mengel.K ,E A. Kirkby,H. Kosegarten and T. Appel. 2001.Principles of plant nutrition.Cluwer Academic Publishers. Printed in the Netherlands.
|
|