Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MEHMET OZAN KASAPOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ NAİL TANRIÖVEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Ders Uluslararası İlişkilerde sistematik araştırma yöntemleri ve bunların uygulanışlarını öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır. Günümüzde Uluslararası İlişkiler bilimi birçok yöntem kullanılarak ve dünya siyasetine çok-disiplinli yaklaşılarak yapılmakta. Fakat bilime katkıda bulunan çalışmalar sistematik olma yönünden ve araştırma yöntemlerinin kavramsallığı açısından hemen hemen aynı çatı altında toplanmaktadır. Bu birliktelik veya ‘bilimsellik’ bütünlüğü başlı başına bir araştırma alanı olmasına rağmen, bu ders bu geniş literatürü tanıtmak ve öğrencilere bilimsel bir araştırmayı adım adım öğreterek öğrencileri bağımsız birer araştırmacı olma yönünde geliştirecektir.
|
Dersin tanımı
|
Ders, öncelik olarak bilimsel bilgi, araştırma desenleri veya karakteristikleri, temel kavramlar gibi konulara ağırlık vermektedir. Bu temel konuların ötesinde nicel ve nitel yöntemler ile bu araştırma teknikleri ile ilgili daha ayrıntılı konular olan ölçme veya hipotez testi gibi konuları da ele almaktadır.
Öğrencilerin araştırma sorusu fomüle edebilme, araştırma konuları ile ilgili teorileri seçebilme, hipotez oluşturma, araştırma tasarlama, uygun metodları seçme ve bunları genel sistematik çerçevede ve bir bütün halinde işlevsel hale getirme gibi bilimsel yeteneklerini geliştirmeleri için araştırma yöntemlerinin her bir adımı tek tek ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Bunun yanında, bir bilimsel çalışmanın en temel unsurlarından olan literatür taraması veya kaynak araştırması ve araştırma raporu hazırlamanmasının (akademik yazma) hem teorik hem pratik olarak işlenmesi de dersin ana temalarını oluşturmaktadır.
|
1- |
Bilimsel Yöntem ve Bilim Felsefesi I
|
2- |
Bilimsel Yöntem ve Bilim Felsefesi II
|
3- |
Bilimsel Araştırma Süreci
|
4- |
Araştırma Konusu, Sorunsalı ve Sorusunun Belirlenmesi
|
5- |
Araştırmanın Kavramsal Çerçevesi I: Kuram ve Model
|
6- |
Araştırmanın Kavramsal Çerçevesi II: Değişken ve İşletimselleştirme
|
7- |
Araştırma Tasarımı: Araştırma Desen ve Yöntemlerinin Sınıflandırılması
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Araştırma Evreni, Örneklem ve Ölçme
|
10- |
Nitel Araştırma Yöntemleri I : Teori Üretme ve Test Etme
|
11- |
Nitel Araştırma Yöntemleri: Mill''in Klasik Karşılaştırma Teknikleri
|
12- |
Nicel Araştırma Yöntemleri
|
13- |
Bilimsel etik, intihal
|
14- |
Akademik Yazma ve Literatür Tarama I
|
15- |
Akademik Yazma ve Literatür Tarama II
|
16- |
Yarıyıl Sonu Sınavları
|
17- |
Yarıyıl Sonu Sınavları
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bir bilimsel araştırma yapılırken takip edilmesi gereken aşamaları açıklar.
|
2- |
Kaynak tarama ve bilgiye ulaşma yollarını açıklar.
|
3- |
Bilimsel etik kurallarına uygun araştırma yapar.
|
4- |
Alanla ilgili bir araştırma sorusu belirleyerek bir araştırma proje önerisi hazırlar.
|
5- |
Akademik kurallara uygun referans verme tekniklerini kullanır.
|
6- |
Akademik kurallara uygun farklı yöntemler yoluyla teorik ve ampirik çalışma tasarlar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi
Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve
uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası
güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce
bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla
çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile
bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak
uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
118
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yıldız, Rıfat; Yıldırım, Ertuğrul, (2010), Tez Yazma, Makale Hazırlama ve Yayınlama Kılavuzu, Detay Yayıncılık, Ankara.
Seyidoğlu H. (2009), Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Can Yayınları, İstanbul.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|