Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MESLEKİ TEKNİK ÇİZİM 2 |
Birinci düzey |
SER 106 |
Zorunlu |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
SER105- MESLEKİ TEKNİK ÇİZİM 1
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. NİZAM ORÇUN ÖNAL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇENT NİZAM ORÇUN ÖNAL, ÖĞRETİM GÖREVLİSİ VEDAT ÇOLAK, ÜCR.ÖĞR.ELM. AHMET CABAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
- Görsel açıklama gerektiren konuların bilgisayar ortamında slayt gösterisi olarak sunulması.
- Her konuyla ilgili teorik bilgilerin AutoCad programı uygulama çizimleriyle desteklenmesi.
- Yeni konuya başlamadan önce eski konuyu özetleyerek bağlantının kurulması.
- Karmaşık yöntem çizimlerini video kamera ve projeksiyon yardımıyla perdeye yansıtarak aşama aşama çizilmesi veya bu aşamaların slayt gösterisi halinde sunulması.
- Bazı konularla ilgili ödevlerin verilmesi ve bunların denetlenmesi.
- Önemli bazı konularla ilgili sınıfta çizimler yaptırılması ve bunların ara ve yarı yıl
sınavlarında değerlendirilmesi.
-Ara ve Yarıyıl Sınavları sonrası cevapların sınıf önünde değerlendirilmesi.
|
Dersin amacı
|
- AutoCad programında Bilgisayar Destekli Tasarım alanına ön hazırlık sağlanması.
-AutoCad programının temel düzeyde kullanımının kavranması
- Meseki Teknik Çizim 1 dersinin devamında öğrenilen teknik çizim bilgilerini AutoCad programı ile uygulayabilir yetkinliğe ulaşılması
|
Dersin tanımı
|
İki boyutlu bir yüzey üzerine uygulanan çalışmalarda doğru formu, oran ve ölçüyü kurmayı sağlayacak ve boşluktaki üçboyutlu formların mekânsal düzenini ifade etmede yardımcı olacak bilimsel perspektif kurallarını Bilgisayar destekli programlar ile sağlayabilme. Perspektif kurallardan faydalanılarak gerçekleştirilecek tasarımlarda çizgi, biçim ve dokuları belli bir düzen içinde kullanılması ve plastik değerleri kaybetmeden bir yanılsama ürünü olan mekânsal derinliği aktarabilme özelliğini Autocad programında uygulayabilme yetkinliği kazandırmaktır.
|
1- |
GİRİŞ: Dersin amacı ve seramikte kullanım hakkında genel bilgi. Teknik çizim araç-gereç ve aletleri tanıtımı ve kullanımı. AutoCAD programının arayüzünün tanıtımı, araç çubukları, çizim ekranı, komut satırı, durum çubuğu, açılır menü içerikleri
|
2- |
ÇİZİM KOMUTLARI: Komut giriş yöntemleri, birinci nokta giriş yöntemleri, ikinci nokta giriş yöntemleri, line komutu.
|
3- |
ÇİZİM KOMUTLARI:Pline, Circle, Arc komutları
|
4- |
ÇİZİM KOMUTLARI:Rectangle, Polygon, Ellipce komutları
|
5- |
ÇİZİM KOMUTLARI:Text ve Hatch komutları, iki boyutlu çizim komutlarının uygulaması
|
6- |
DÜZENLEME KOMUTLARI: Modify komutlarının kullanım şekilleri, Move, Copy, Rotate komutları
|
7- |
VİZE HAFTASI
|
8- |
DÜZENLEME KOMUTLARI: Trim, Extend, Offset, Scale komutları, iki boyutlu çizim komutları uygulaması
|
9- |
DÜZENLEME KOMUTLARI: Dairesel çoğaltma, doğrusal çoğaltma, yol boyunca çoğaltma, Sketch, Erase, Explode komutları, iki boyutlu çizim komutları uygulaması
|
10- |
DÜZENLEME KOMUTLARI: Üç boyutlu şekillerin üç görünüşünün AutoCAD ortamına aktarılması, silindirik parçaların yeterli görünüşlerinin AutoCAD ortamına aktarılması
|
11- |
LAYER (KATMAN) KAVRAMI: Katman kavramını, çizgi kalınlığı, renk işlemleri, çizgi tipinin belirlenmesi, şeffaflık kavramı
|
12- |
LAYER (KATMAN) KAVRAMI: İki boyutlu çizim uygulamaları, üç boyutlu şekillerin görünüşlerinin AutoCAD ortamına aktarımı, silindirik parçaların görünüşlerinin AutoCAD ortamına aktarımı
|
13- |
LAYER (KATMAN) KAVRAMI: Tabak, kupa, vazo gibi parçaların yeterli görünüşlerinin belirlenmesi ve AutoCAD ortamına aktarılması
|
14- |
ÖLÇÜLENDİRME: Ölçülendirme terimlerinin tanımı, ölçülendirmenin önemi, üç boyutlu objelerde ölçülendirme uygulamaları, silindirik parçalarda ölçülendirme kuralları
|
15- |
ÖLÇÜLENDİRME: Ölçülendirme uygulamaları
|
16- |
FİNAL HAFTASI
|
17- |
FİNAL HAFTASI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Teknik resimde kullanılan yöntemleri AutoCad programında temel düzeyde uygulayabilme
|
2- |
Temel düzeyde AutoCad programı üzerinde geometrik çizim ve eşkenar çokgen çizim yöntemlerini yapabilme
|
3- |
İzdüşüm çeşitlerini bilme ve eşlenik izdüşüm yöntemiyle görünüş çıkarabilme
|
4- |
Seramik alanında yapılacak endüstriyel ve/veya sanatsal tasarımın, uygulamaya geçirilebilmesine yardımcı olacak teknik çizimleri evrensel kurallarına uygun olarak saptayabilme ve çizerek sunabilme.
|
5- |
Altı yönden izdüşümü algılayabilme ve kesit çizimlerini yapabilme
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
|
|
2- |
OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
|
|
3- |
OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
|
|
4- |
OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
|
|
5- |
OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
|
|
6- |
OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
|
|
7- |
OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
|
|
8- |
OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
|
|
9- |
OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
|
|
10- |
OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
|
|
11- |
OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
|
|
12- |
OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
|
|
13- |
OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
|
|
14- |
OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
|
|
15- |
OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
16- |
OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
|
|
17- |
OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
|
|
18- |
OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
|
|
19- |
OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
|
|
20- |
OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
7
|
2
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
67
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
7
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Esen Onat -„Perspektif ve Perspektifde Gölge Çizimi“;
Adem Genç / Ahmet Sıpahioğlu -„Görsel Algılama“ , Sergi Yayınevi , İzmir , 1990;
Francis D.K.Ching -„Mimarlık ve SanattaYaratıcı Bir Süreç Çizim“ , Çev.: Çelen Birkan , YEM Yayın;
Francis D.K. Ching with Steven P. Juroszek -„Desing Drawing“, John Wiley&Sons, Inc. New York, 1998;
Sadettin Çağlarca -„Perspektif Resim ve Gölge Çizimi“ , , İnkılap Yayın , İstanbul;
Harbi Hotan -„Mimari Perspektif ve Gölge“ , YEM Yayın, İstanbul, 3.Baskı , 1999;
Ali Pancarcı / M.Emin Öcal -„Yapı Teknik Resmi“ ,
Jose M. Parramon -„Çizim ve Resim Sanatı“ , Remzi Kitabevi , İstanbul, 2.Baskı , 1995;
Jose M. Parramon -„Işık ve Gölge“ , Remzi Kitabevi , İstanbul, 2. Baskı – 1998
|
|