Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Fizik > MADDENİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MADDENİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ Birinci düzey SFİZ301 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYHAN GÜLDESTE
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. AYHAN GÜLDESTE
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Malzeme biliminin temel kavramlarının öğrenilmesi, malzemelerin yapısal bileşenleri ve özellikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi.
Dersin tanımı Malzemenin işlenmesi, yapısı, özellikleri ve performansı arasındaki ilişkiler.

Dersin içeriği
1- Malzeme bilimi ve Mühendisliğinin önemi
2- Atomik yapı ve atomlar arası bağlar
3- Kristal katıların yapısı
4- Kristaloğrafik doğrultu ve düzlemler
5- Kristal katılardaki Kusurlar
6- Elektriksel Özellikler
7- Yarıiletkenler
8- Manyetik Özellikler
9- Süperiletkenler
10- Termal Özellikler
11- Optik özellikler
12- Malzeme bilimi ve mühendisliğinde ekonomik çevresel ve toplumsal konular
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Malzemelerin uygulanabilirliğini belirleyen altı farklı özelliği olduğunu bilir.
2- Elektron enerjileri ile ilgili önemli kuantum mekaniksel prensipleri ve iyonik, kovalent, metalik, hidrojen ve van der Waals bağlarını tanımlayabilir.
3- Kristal ve kristal olmayan malzemeler arasındaki atomik/moleküler yapıdaki farkı bilir.
4- Kristal yapı içindeki kusurların cinslerini ve malzemenin temel özelliklerine etkisini öğrenir.
5- Katı malzemelerin farklı elektriksel iletkenliğinin elektron band yapısı ile nasıl tanımlanacağını bilir
6- Isı kapasitesi ve öz ısıyı tanımlayabilir.
7- Yumuşak ve sert manyetik malzemeleri birbirinden ayıran özellikleri ifade edebilir.
8- Elektromanyetik radyasyonla atomun etkileşmesinden kaynaklanan elektronik polarizasyonu tanımlayabilir.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
2- Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
3- Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
4- Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
5- Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
7- Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
8- Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
9- Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
10- Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
11- Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
12- Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
14- Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 1 1
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     78
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Malzeme bilimi ve Mühendisliği, William F. Smith
Yardımcı Kaynaklar Katıhal fiziğine Giriş, Charles Kittel

Ders ile ilgili dosyalar