Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI I |
Birinci düzey |
SNT429 |
Seçmeli |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım yöntemleri ve görsel malzemeler kullanılacaktır. Ayrıca konuyla ilgili bilimsel araştırmaların okunarak bilgi edinme yöntemine de başvurulacaktır.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere Cumhuriyet Dönemi plastik sanatlarının özelliklerini ve oluşum ortamlarını öğretmek
|
Dersin tanımı
|
Cumhuriyet Dönemi kültür sanat ideolojileri açıklandıktan sonra heykel;mimari ve resim sanatı hakkında detaylı bilgilerin verildiği derstir.
|
1- |
Geç Osmanlı Dönemi sanat ortamının Cumhuriyet dönemi sanat ve kültür politikalarına etkisini hakkında bağlantı kurar.
|
2- |
Cumhuriyet dönemi sanat ve kültür politikasının açıklanması ve bu politikanın plastik sanatlara etkileri hakkında bilgi edinir.
|
3- |
Cumhuriyet Dönemi heykel sanatının oluşum ortamını hakkında bilgi sahibi olur.
|
4- |
İlk Atatürk heykelleri ve yabancı heykeltıraşların Türkiye''ye çağrılmaları ve bu sanatçıların öz geçmişleri hakkında bilgi edinir.
|
5- |
Cumhuriyetin ilk yıllarında Türkiye’de Yabancı heykeltıraşlar tarafından yapılan heykeller hakkında bilgi edinir.
|
6- |
Anıt ve meydan heykellerinin Cumhuriyet sanatına katkıları tartışılıp ve meydan heykelleri örnekleri incelenerek Cumhuriyet Dönemi heykel sanatı hakkında bilgi sahibi olur.
|
7- |
Taksim Cumhuriyet anıtının oluşum ortamı ve özellikleri hakkında bilgi edinir.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Anadolu’nun çeşitli şehirlerindeki Atatürk ve Cumhuriyet – zafer anıtları örneklerini inceleyip aralarında bağlantı kurar.
|
10- |
Anadolu’nun çeşitli şehirlerindeki Atatürk ve Cumhuriyet – zafer anıtları örneklerini inceleyip aralarında bağlantı kurar.
|
11- |
Anadolu’nun çeşitli şehirlerindeki Atatürk ve Cumhuriyet – zafer anıtları örneklerini inceleyip aralarında bağlantı kurar.
|
12- |
Cumhuriyet dönemi Türk heykeltıraşları öz geçmişleri ve bireysel işleri hakkında bilgi edinir.
|
13- |
Cumhuriyet Dönemi heykel sanatının Cumhuriyet sanatına katkılarını nelerdir? sorusu hakkında bilgi ve fikir sahibi olur.
|
14- |
Genel Tekrar
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Geç Osmanlı Dönemi sanat ortamının Cumhuriyet dönemi sanat ve kültür politikalarına etkisinin tartışarak kavramak.
|
2- |
Cumhuriyet dönemi sanat ve kültür politikasının açıklanması ve bu politikanın plastik sanatlara etkilerinin öğrenilmesi.
|
3- |
Cumhuriyet Dönemi heykel sanatının oluşum ortamının kavramak.
|
4- |
İlk Atatürk heykelleri ve yabancı heykeltıraşların Türkiyeye çağrılmaları ve bu sanatçıların özgeçmişlerinin öğrenilmesi.
|
5- |
Anadolu’nun çeşitli şehirlerindeki Atatürk ve Cumhuriyet – zafer anıtları örneklerinin incelenerek kavranılması.
|
6- |
Anadolu’nun çeşitli şehirlerindeki Atatürk ve Cumhuriyet – zafer anıtları örneklerinin incelenerek öğrenilmesi.
|
7- |
Cumhuriyet dönemi Türk heykeltıraşları özgeçmişleri ve bireysel işlerinin anlatılarak kavranılması.
|
8- |
Cumhuriyet Dönemi heykel sanatının Cumhuriyet sanatına katkılarının tartışılarak öğrenilmesi.
|
9- |
Cumhuriyetin ilk yıllarında Türkiye’de Yabancı heykeltıraşlar tarafından yapılan heykellerinin kavranılması.
|
10- |
Taksim Cumhuriyet anıtının oluşum ortamı ve özelliklerinin incelenerek kavranılması.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
5
|
5
|
25
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
3
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
4
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
3
|
6
|
Toplam iş yükü
|
|
|
92
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İnci Aslanoğlu, Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938, İstanbul, 2010.
Françoıs Georgeon, Osmanlı-Türk Modernleşmesi (1900-1930), İstanbul,2006.
Kıvanç Osma, Cumhuriyet Dönemi Anıt Heykelleri (1923-1946), Ankara,2003.
Elvan Altan Ergut & Bilge İmamoğlu, Cumhuriyet''in Mekanları Zamanları İnsanları, Ankara, 2010.
Sibel Bozdoğan, Modernizm ve Ulusun İnşası, İstanbul,2015.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Gözde Çelik, Geç Osmanlı Döneminde Sanat Mimarlık ve Kültür, İstanbul, 2018.
|
|