Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI I Birinci düzey SNT429 Seçmeli 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Anlatım yöntemleri ve görsel malzemeler kullanılacaktır. Ayrıca konuyla ilgili bilimsel araştırmaların okunarak bilgi edinme yöntemine de başvurulacaktır.
Dersin amacı Öğrencilere Cumhuriyet Dönemi plastik sanatlarının özelliklerini ve oluşum ortamlarını öğretmek
Dersin tanımı Cumhuriyet Dönemi kültür sanat ideolojileri açıklandıktan sonra heykel;mimari ve resim sanatı hakkında detaylı bilgilerin verildiği derstir.

Dersin içeriği
1- Geç Osmanlı Dönemi sanat ortamının Cumhuriyet dönemi sanat ve kültür politikalarına etkisini hakkında bağlantı kurar.
2- Cumhuriyet dönemi sanat ve kültür politikasının açıklanması ve bu politikanın plastik sanatlara etkileri hakkında bilgi edinir.
3- Cumhuriyet Dönemi heykel sanatının oluşum ortamını hakkında bilgi sahibi olur.
4- İlk Atatürk heykelleri ve yabancı heykeltıraşların Türkiye''ye çağrılmaları ve bu sanatçıların öz geçmişleri hakkında bilgi edinir.
5- Cumhuriyetin ilk yıllarında Türkiye’de Yabancı heykeltıraşlar tarafından yapılan heykeller hakkında bilgi edinir.
6- Anıt ve meydan heykellerinin Cumhuriyet sanatına katkıları tartışılıp ve meydan heykelleri örnekleri incelenerek Cumhuriyet Dönemi heykel sanatı hakkında bilgi sahibi olur.
7- Taksim Cumhuriyet anıtının oluşum ortamı ve özellikleri hakkında bilgi edinir.
8- ARA SINAV
9- Anadolu’nun çeşitli şehirlerindeki Atatürk ve Cumhuriyet – zafer anıtları örneklerini inceleyip aralarında bağlantı kurar.
10- Anadolu’nun çeşitli şehirlerindeki Atatürk ve Cumhuriyet – zafer anıtları örneklerini inceleyip aralarında bağlantı kurar.
11- Anadolu’nun çeşitli şehirlerindeki Atatürk ve Cumhuriyet – zafer anıtları örneklerini inceleyip aralarında bağlantı kurar.
12- Cumhuriyet dönemi Türk heykeltıraşları öz geçmişleri ve bireysel işleri hakkında bilgi edinir.
13- Cumhuriyet Dönemi heykel sanatının Cumhuriyet sanatına katkılarını nelerdir? sorusu hakkında bilgi ve fikir sahibi olur.
14- Genel Tekrar
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Geç Osmanlı Dönemi sanat ortamının Cumhuriyet dönemi sanat ve kültür politikalarına etkisinin tartışarak kavramak.
2- Cumhuriyet dönemi sanat ve kültür politikasının açıklanması ve bu politikanın plastik sanatlara etkilerinin öğrenilmesi.
3- Cumhuriyet Dönemi heykel sanatının oluşum ortamının kavramak.
4- İlk Atatürk heykelleri ve yabancı heykeltıraşların Türkiyeye çağrılmaları ve bu sanatçıların özgeçmişlerinin öğrenilmesi.
5- Anadolu’nun çeşitli şehirlerindeki Atatürk ve Cumhuriyet – zafer anıtları örneklerinin incelenerek kavranılması.
6- Anadolu’nun çeşitli şehirlerindeki Atatürk ve Cumhuriyet – zafer anıtları örneklerinin incelenerek öğrenilmesi.
7- Cumhuriyet dönemi Türk heykeltıraşları özgeçmişleri ve bireysel işlerinin anlatılarak kavranılması.
8- Cumhuriyet Dönemi heykel sanatının Cumhuriyet sanatına katkılarının tartışılarak öğrenilmesi.
9- Cumhuriyetin ilk yıllarında Türkiye’de Yabancı heykeltıraşlar tarafından yapılan heykellerinin kavranılması.
10- Taksim Cumhuriyet anıtının oluşum ortamı ve özelliklerinin incelenerek kavranılması.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 5 5 25
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 3 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 4 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 3 6
Toplam iş yükü     92
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İnci Aslanoğlu, Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938, İstanbul, 2010. Françoıs Georgeon, Osmanlı-Türk Modernleşmesi (1900-1930), İstanbul,2006. Kıvanç Osma, Cumhuriyet Dönemi Anıt Heykelleri (1923-1946), Ankara,2003. Elvan Altan Ergut & Bilge İmamoğlu, Cumhuriyet''in Mekanları Zamanları İnsanları, Ankara, 2010. Sibel Bozdoğan, Modernizm ve Ulusun İnşası, İstanbul,2015.
Yardımcı Kaynaklar Gözde Çelik, Geç Osmanlı Döneminde Sanat Mimarlık ve Kültür, İstanbul, 2018.

Ders ile ilgili dosyalar