Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. DİDEM BARLAK KETİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. RECEP SARAYMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Bölüm araştırma görevlileri
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik (yüz yüze eğitim)
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı,elektrolitlerin her birinin vücuttaki major rolünü ifade etmek ve elektrolit dengesizliklerini içeren klinik durumları tanımlamaktır.Bundan başka,bu derste amaç,bazı spesifik elementlerin biyokimyasını,metabolizmasını,klinik önemini ve ölçüm yöntemlerini açıklamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Sıvı elektrolit bozukluklarını incelemek için kullanılan laboratuvar testlerini, minerallerin ve eser elementlerin fizyolojik ve biyokimyasal fonksiyonlar için gerekliliğini, sıvı elektrolit dengesi ve minerallerin medikal önemini açıklamak için düzenlendi
|
1- |
Vücut sıvılarının elektrolit kompozisyonu
|
2- |
Biyokimyasal proseslerde elektrolitlerin rolleri(sodyum,potasyum ve klor)
|
3- |
Asid/baz dengesi
|
4- |
Tampon sistemler ve vücut sıvılarının pH'sını regüle etmede rolleri
|
5- |
Asid/baz parametrelerinin regülasyonu-solunumsal ve renal kontrol
|
6- |
Elektrolit seviyelerinin regülasyonu
|
7- |
Elektrolitlerin ölçümü
|
8- |
Kanda anormal asid-baz durumları ve anormal elektrolit kompozisyonu ile birlikte olan durumlar
|
9- |
Asid-baz düzensizliklerinin laboratuvar bulguları
|
10- |
Temel eser elementlerin karakteristikleri
|
11- |
Magnezyum,demir ve çinko-biyokimyası,fizyolojisi,metabolizması,klinik önemi ve laboratuvar değerlendirmesi
|
12- |
Bakır,magnezyum,molibden-biyokimyası,fizyolojisi,metabolizması,klinik önemi ve laboratuvar değerlendirmesi
|
13- |
Krom,selenyum,kobalt,fluorür-biyokimyası,fizyolojisi,metabolizması,klinik önemi ve laboratuvar değerlendirmesi
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Elektrolitlerin herbirinin vücuttaki esas rolleri tanımlanabilecek.
|
2- |
Kan pH'sının korunmasında yardımcı olan temel ve diğer tampon sistemler söylenebilecek.
|
3- |
Vücutta elektrolit dengesi ve sıvı regülasyonuna katkıda bulunan major hormon sistemleri ifade edilebilecek.
|
4- |
Vücut sıvılarında sodyum ve potasyum düzeylerini ölçmek için kullanılan iyon-selektif elektrotların kompozisyonu ve atomik absorpsiyon spektroskopisinin prensibi ifade edilebilecek.
|
5- |
Solunumsal asidoz ve alkaloz,metabolik asidoz ve alkaloza sebep olan asid/baz dengesindeki değişiklikler açıklanabilecek.
|
6- |
Temel eser elementlerin herbirinin vücut fonksiyonlarında oynadıkları biyokimyasal roller anlatılabilecek.
|
7- |
Elementlerin anormal seviyeleri ile birlikte olan laboratuvar bulguları ve klinik önemi tartışılabilecek.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi.
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi.
|
|
3- |
Disiplinlerarası takımlarda çalışabilme becerisi.
|
|
4- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
|
|
5- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve bunu gerçekleştirebilme becerisi.
|
|
6- |
Mühendislik problemlerini saptama tanımlama ve çözme becerisi.
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
4
|
10
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
5
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
2
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
149
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|