Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ALİ İRFAN İLBAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ALİ İRFAN İLBAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
TOPRAK VERİMLİLİĞİNİN TANIMI KORUNMASI VE İYİLEŞTİRİLMESİNİ ÖĞRETMEK AMACIYLA, TOPRAK ARAZİ SINIFLARI, EROZYON, TOPAK İŞLEME YÖNTEMLERİ, TOPRAK KORUMA YÖNTEMLERİ, TOPRAK REAKSİYONU, TUZLULUK, ORGANİK MADDE KAZANIMI VE FİZİKSEL ŞARTLARIN İYİLEŞTİRİLMESİ, BİTKİ BESİN MADDELERİ VE TOPRAK ÇÖZELTİSİ, TOPRAK SUYU VE KURAKLIK, BİYOGÜBRELER, YOSUN GÜBRESİ, TOPRAK İYİLEŞTİRİCİ MADDELER VE UYGULAMALAR
|
Dersin tanımı
|
DERS TARLA BİTKİLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİNİN TEMELİNİ OLUŞTURAN TOPRAK VERİMLİLİĞİNİN TANIMI, KORUNMASI, İYİLEŞTİRİLMESİ VE SÜREKLİLİĞİN SAĞLANMASINI ÖĞRETMEYİ AMAÇLAMAKTADIR. DERS SÜRDÜRÜLEBİLİR TARIMIN YAPILMASI İÇİN GEREKLİ ÖĞRETİLERİ İÇERİR. DERS PROGRAM HEDEFLERİNE BAĞLI OLARAK TOPRAK KORUMA VE İYİLEŞTİRME TEKNİKLERİNİ ÖĞRETEN TARIMDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK BİLİNCİNİ AŞILAYAN TEMEL DERS NİTELİĞİNDEDİR.
|
1- |
TOPRAK VERİMLİLİĞİNİN TANIMI, VERİMLİLİK VE İLGİLİ KAVRAMLAR
|
2- |
ARAZİ SINIFLARI,TOPRAK İŞLEME, TARIMSAL ÜRETİM PLANLAMASI
|
3- |
TOPRAK KORUMA TEDBİRLERİ, AZALTILMIŞ TOPRAK İŞLEME, ŞERİTVARI EKİM, BİRLİKTE EKİM, MALÇ UYGULAMASI
|
4- |
TOPRAK FİZİKSEL YAPISININ İYİLEŞTİRİLMESİ, ORGANİK MADDENİN ARTIRILMASI
|
5- |
TOPRAK BİTKİ BESİN ELEMENTLERİNİN KAZANDIRILMASI, KORUNMASI VE YARATILIŞÇILIĞININ ARTIRILMASI
|
6- |
TOPRAK REAKSİYONU, TOPRAK TUZLULUĞU VE İYİLEŞTİRME UYGULAMALARI
|
7- |
TOPRAK BİYOLOJİK YAPISI, RİZOSFER, İYİLEŞTİRME UYGULAMALARI
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
SİMBİYOTİK VE SERBEST AZOT BAKTERİLERİ VE TOPRAK VERİMLİLİĞİNDEKİ ÖNEMİ
|
10- |
MİKORİZA FUNGUSLARI, SERBES FOSFOR ÇÖZÜCÜ BAKTERİLER VE TOPRAK VERİMLİLİĞİNDEKİ ÖNEMİ
|
11- |
GÜBRELER VE TOPRAK VERİMLİLİĞİNE ETKİLERİ
|
12- |
TOPRAK SU İLİŞKİSİ VE TOPRAK VERİMLİLİĞİNE ETKİSİ
|
13- |
EKİM NÖBETİ VE TOPRAK VERİMLİLİĞİNE ETKİSİ
|
14- |
TARIMSAL VE TARIM DIŞI ATIK VE KALINTILARIN TOPRAK VERİMLİLİĞİNE ETKİSİ
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
TOPRAK VERİMLİLİĞİNİ SÜRDÜREBİLMEK İÇİN KAVRAMLARI ÖĞRETİR
|
2- |
TOPRAKLARIN KABİLİYET SINIFINA GÖRE KULLANIMINI ÖĞRETİR
|
3- |
TOPRAK İŞLEME VE SULAMANIN TOPRAK VERİMLİLİĞİNE ETKİLERİNİ KAVRANMASINI SAĞLAR
|
4- |
ORGANİK VE İNORGANİK GÜBRELERİN TOPRAK VERİMLİLİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİNİN KAVRANMASINI SAĞLAR
|
5- |
TOPRAK VERİMLİLİĞİNİN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ İÇİN EKİM NÖBETİ PLANLAMAYI ÖĞRETİR
|
6- |
BİYOGÜBRE, AZALTILMIŞ TOPRAK İŞLEME, YOSUN GÜBRESİ, MALÇLAMA GİBİ YENİ TEKNİKLERİN TOPRAK VERİMLİĞİNİ ARTIRMAK AMACIYLA KULLANABİLME YETİSİ SAĞLAR
|
7- |
--
|
8- |
--
|
9- |
--
|
10- |
--
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine, Çayır-Mera ve Yem Bitkileri, Tarla Bitkileri Yetiştirme ve Islahı bilim dallarından birinde bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme, yorumlama ve uygulama yapabilme becerisi,
|
|
2- |
Tarla Bitkileri alanındaki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile kullanabilme becerisi,
|
|
3- |
Tarla Bitkileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme becerisi,
|
|
4- |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilme becerisi,
|
|
5- |
Tarla Bitkileri alanındaki uygulamalarda karşılaşılacak öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme becerisi,
|
|
6- |
Tarla Bitkileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme becerisi,
|
|
7- |
Tarla Bitkileri alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisi,
|
|
8- |
Tarla Bitkileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme becerisi,
|
|
9- |
Tarla Bitkileri alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme becerisi,
|
|
10- |
Öğrencilere akademik kariyerlerinde kendilerini başarılı kılacak bilgi ve becerileri kazandırabilmek
|
|
11- |
Mesleki alanla ilgili her faaliyette ahlaki ve profesyonel davranabilme.
|
|
12- |
Tarla bitkilerinin tür ve çeşitlerinin tanımlanmasında kullanılan morfolojik ve genetik tanımlama yöntemlerini temel düzeyde öğrenerek uygulayabilecek düzeyde ön beceri kazanabilmek
|
|
13- |
Uzmanlık alanları ile ilgili olarak alanında çalışanlarla, alanı dışındaki daha geniş bilimsel topluluklarla ve toplumun geneli ile hem kendi resmi dilinde hem de bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişimi ileri düzeyde kurma yetkinliğine sahip olabilme becerisi.
|
|
14- |
Çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olma; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olma ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma,
|
|
15- |
Çevreyi ve biyolojik çeşitliliği korumayı ön planda tutma, bu konularda toplumu bilgilendirme ve uyarma bilinci ve becerisi,
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
7
|
4
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
15
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Akalan, İ., 1988. Toprak Bilgisi, Ankara Üniv. Ziraat Fakültesi Yayınları: 1058, Ders Kitabı: 309, Ankara, 346s.
Ceylan, A., 1994. Tarla Tarımı. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No.491, İzmir, 520s.
Çanga, M.R. 1995. Toprak ve Su Koruma. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi yayınları, Yayın no: 1386, Ders kitabı: 400, 118 s., Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Çepel, N., 1997. Toprak Kirliliği, Erozyon ve Çevreye Verdiği Zararlar. Türkiye Erozyonla Mücadele, Ağaçlandırma ve Doğal Varlıkları Koruma Vakfı Yayınları: 14, İstanbul, 111s.
Bayraklı, F., 1998. Toprak Kimyası. Ondokuz Mayıs Üniv. Ziraat Fakültesi Ders Kitabı No:26, Samsun, 214s.
Soyergin, S. 2006. Organik Tarımda Toprak Verimliliğinin Korunması, Gübreler ve Organik Toprak İyileştiricileri. Uluslararası Rekabet Araştırmaları Kurumu Derneği (URAK) Yayınları, Yayın No: 2006/1, İstanbul, 221-249.
İlbaş A.İ., "Organik Tarım: İlkeler Ve Ulusal Mevzuat", Efil Yayınevi (Baskı dönemindeki adı: Eflatun Yayınevi), ANKARA, 2009
|
|