Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ÇİĞDEM GÜLÜZAR ALTINTOP
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilerin biyomedikal mühendisliği alanında bilimsel yöntemlere dayalı problem çözme yetkinliği kazanmasını sağlamaktır. Öğrenciler, bilimsel araştırmaların planlanması, yürütülmesi ve sonuçlarının değerlendirilmesi konularında bilgi sahibi olacak; literatür tarama, hipotez oluşturma, deney tasarımı, veri analizi ve bilimsel raporlama gibi temel beceriler geliştirecektir. Ayrıca, biyomedikal mühendisliğinde kullanılan modern analiz ve simülasyon araçlarını tanıyarak bu yöntemleri projelerine entegre edebileceklerdir
|
Dersin tanımı
|
Biyomedikal mühendisliği alanında bilimsel araştırma süreçlerini anlamaya ve uygulamaya yönelik bilgi ve beceriler kazandırmayı hedefler. Ders, bilimsel yöntemin temel ilkelerini, hipotez oluşturma, deneysel tasarım, veri toplama, analiz ve raporlama gibi aşamaları kapsamlı bir şekilde ele alır. Ayrıca biyomedikal mühendislik uygulamalarında makine öğrenmesi, matematiksel modelleme, simülasyon ve etik konularını da içeren geniş bir yelpazede teorik ve pratik içerik sunar.
|
1- |
Giriş ve Bilimsel Yöntemin Tanımı
|
2- |
Araştırma Sorusu ve Hipotez Geliştirme
|
3- |
Literatür Taraması ve Kaynak Bulma
|
4- |
Deneysel Tasarım İlkeleri
|
5- |
Biyomedikal Verilerin Toplanması
|
6- |
Biyomedikal Verilerin Analizi
|
7- |
İstatistiksel Testler ve Uygulamalar
|
8- |
Matematiksel Modelleme ve Simülasyon
|
9- |
Makine Öğrenmesi ve Yapay Zeka Uygulamaları
|
10- |
Klinik Araştırma Yöntemleri
|
11- |
Veri Görselleştirme ve Raporlama Teknikleri
|
12- |
Bilimsel Çalışmalarda Etik ve Yasal Düzenlemeler
|
13- |
Proje Sunumları ve Değerlendirme
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilimsel yöntem ve biyomedikal mühendislikteki uygulamalarını açıklayabilir.
|
2- |
Araştırma sorusu belirleme, hipotez geliştirme ve literatür tarama süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir.
|
3- |
Deneysel tasarım ilkelerini ve biyomedikal verilerin etik kurallara uygun olarak toplanması, analizi ve raporlanması süreçlerini uygulayabilir.
|
4- |
Biyomedikal veri analizi ve görselleştirme için uygun yazılım araçlarını (ör. MATLAB, Python) kullanabilir.
|
5- |
Makine öğrenmesi ve matematiksel modelleme tekniklerini biyomedikal sistemler üzerinde uygulayabilir.
|
6- |
Bilimsel araştırmalarda etik ve yasal düzenlemelere uygunluk göstererek hasta hakları ve gizliliği sağlayabilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
12 a) biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme;
|
|
13- |
12 b) türevsel denklemler ve istatistik dahil, ileri matematik, fen ve mühendislik bilgilerini biyoloji ve mühendisliğin arakesitindeki problemlerin çözümüne uygulayabilme becerisi;
|
|
14- |
12 c) canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi;
|
|
15- |
12 d) canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
1
|
2
|
Ödevler
|
1
|
14
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
14
|
14
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
5
|
5
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
68
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|