Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Biyomedikal Mühendisliği > BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİNDE BİLİMSEL YÖNTEMLER
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİNDE BİLİMSEL YÖNTEMLER Birinci düzey BMM338 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ÇİĞDEM GÜLÜZAR ALTINTOP
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin biyomedikal mühendisliği alanında bilimsel yöntemlere dayalı problem çözme yetkinliği kazanmasını sağlamaktır. Öğrenciler, bilimsel araştırmaların planlanması, yürütülmesi ve sonuçlarının değerlendirilmesi konularında bilgi sahibi olacak; literatür tarama, hipotez oluşturma, deney tasarımı, veri analizi ve bilimsel raporlama gibi temel beceriler geliştirecektir. Ayrıca, biyomedikal mühendisliğinde kullanılan modern analiz ve simülasyon araçlarını tanıyarak bu yöntemleri projelerine entegre edebileceklerdir
Dersin tanımı Biyomedikal mühendisliği alanında bilimsel araştırma süreçlerini anlamaya ve uygulamaya yönelik bilgi ve beceriler kazandırmayı hedefler. Ders, bilimsel yöntemin temel ilkelerini, hipotez oluşturma, deneysel tasarım, veri toplama, analiz ve raporlama gibi aşamaları kapsamlı bir şekilde ele alır. Ayrıca biyomedikal mühendislik uygulamalarında makine öğrenmesi, matematiksel modelleme, simülasyon ve etik konularını da içeren geniş bir yelpazede teorik ve pratik içerik sunar.

Dersin içeriği
1- Giriş ve Bilimsel Yöntemin Tanımı
2- Araştırma Sorusu ve Hipotez Geliştirme
3- Literatür Taraması ve Kaynak Bulma
4- Deneysel Tasarım İlkeleri
5- Biyomedikal Verilerin Toplanması
6- Biyomedikal Verilerin Analizi
7- İstatistiksel Testler ve Uygulamalar
8- Matematiksel Modelleme ve Simülasyon
9- Makine Öğrenmesi ve Yapay Zeka Uygulamaları
10- Klinik Araştırma Yöntemleri
11- Veri Görselleştirme ve Raporlama Teknikleri
12- Bilimsel Çalışmalarda Etik ve Yasal Düzenlemeler
13- Proje Sunumları ve Değerlendirme
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilimsel yöntem ve biyomedikal mühendislikteki uygulamalarını açıklayabilir.
2- Araştırma sorusu belirleme, hipotez geliştirme ve literatür tarama süreçlerini etkin bir şekilde gerçekleştirebilir.
3- Deneysel tasarım ilkelerini ve biyomedikal verilerin etik kurallara uygun olarak toplanması, analizi ve raporlanması süreçlerini uygulayabilir.
4- Biyomedikal veri analizi ve görselleştirme için uygun yazılım araçlarını (ör. MATLAB, Python) kullanabilir.
5- Makine öğrenmesi ve matematiksel modelleme tekniklerini biyomedikal sistemler üzerinde uygulayabilir.
6- Bilimsel araştırmalarda etik ve yasal düzenlemelere uygunluk göstererek hasta hakları ve gizliliği sağlayabilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12- 12 a) biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme;
13- 12 b) türevsel denklemler ve istatistik dahil, ileri matematik, fen ve mühendislik bilgilerini biyoloji ve mühendisliğin arakesitindeki problemlerin çözümüne uygulayabilme becerisi;
14- 12 c) canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi;
15- 12 d) canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 1 2
Ödevler 1 14 14
Sunum / Seminer hazırlama 1 14 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 5 5
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     68
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar