Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Kimya (doktora) > X-IŞINLARI SPEKTROSKOPİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
X-IŞINLARI SPEKTROSKOPİSİ Üçüncü düzey KİM 636 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön koşul yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HALİL ŞAHAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof.Dr.Şenol Kartal, Prof.Dr.Ahmet Ülgen
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araş.Grv. Erkan Yılmaz, Araş.Grv. Emre Yavuz
Dersin veriliş şekli Yüz yüze ders
Dersin amacı Bu dersin ana hedefi, X-ışınları spektroskopisi açısından önem taşıyan temel prensiplere ilişkin sağlam bir bilgi ve düşünce alt yapısını oluşturmaktır. İkinci hedefte, zor bir iş olan deneysel verilerin doğruluk ve kesinliğini sorgulayıp belirleme becerisini kazandırmaktır.
Dersin tanımı X-ışınları spektroskopisinin temel kavramlarını vermek, X-ışınları absorpsiyonu, X-ışınları emisyonu, X-ışınları floresansı ile ilgili teknikler hakkında bilgi vermek, kullanılan cihazların çalışma prensiplerini ve hangi örneklere uygulanabildikleri hakkında bilgiler sunmaktır.

Dersin içeriği
1- X-ışınlarına Giriş X-ışınları Emisyonu Sürekli Spektrum
2- Karakteristik Hat Spektrumu Radyoaktif Kaynaklar
3- X-ışınları Absorpsiyonu
4- X-ışınları Floresansı
5- X-ışınları Difraksiyonu
6- Enstrümental Bileşenler: - X-ışınları tübü
7- - Radyoaktif Kaynaklar - ikincil Floresans Kaynaklar
8- X-ışınları için Filtreler
9- Monokromatörlerle Dalgaboyu Dispersiyonu
10- X-ışınları Dedektörleri ve Sinyal İşleyiciler I
11- X-ışınları Dedektörleri ve Sinyal İşleyiciler II
12- X-ışınları Floresans Yöntemleri I
13- X-ışınları Floresans Yöntemleri II
14- Elektron Mikroprob
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrencilerin aşağıdaki konular üzerine derinliğine bilgi sahibi olmaları beklenir: 1) Birim hücre kavramı ve kristallografi,
2- 2) Difraksiyon teorisi ve uygulamaları,
3- 3) Elektron mikroskopi teorileri ve analitik teknikler,
4- 4) Enerji dispersif X-ışınları floresans (EDXRF) yöntemi ve uygulamaları,
5- 5) Dalgaboyu ayırmalı X-ışınları floresans (WDXRF) yöntemi ve uygulamaları,
6- 6) X-ışınları absorpsiyon yöntemi ve uygulamaları.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek Lisans düzeyindeki bilgi ve becerilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve analiz edip, yorumlar.
2- Kendi alanında kullanılan modern araç ve gereçleri kullanmada ve geliştirmede uzmanlaşır.
3- Alanında edindiği bilgileri diğer disiplin alanlarından gelen bilgilerle sentezleyerek yorumlar ve yeni fikirler yaratır.
4- Alanında sahip olduğu üst düzey bilgi ve tecrübeyi, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak farklı araştırma yöntemlerini kullanır ve ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir.
5- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
6- En az bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla dünya çapında sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
7- Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 4 7 28
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 6 18
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 6 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 5 4 20
Toplam iş yükü     189
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 2 15
Ödev 2 10
Yarıyıl içi toplam   75
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı D.A. Skoog and J.J. Leary, Principles of Instrumental Analysis, Saunders College Publishing, 4th Edition, New York, 1992.
Yardımcı Kaynaklar D.C. Harris, Quantitative Chemical Analysis, 7th Ed., W.H. Freeman and Co., New York, NY, 2007. G.W. Ewing, Instrumental Methods of Chemical Analysis, 5th edition, McGraw-Hill, New York 1985. G.D. Christian and J.E. O'Reilley, Instrumental Analysis, 2nd edition, Allyn and Bacon, Boston 1986. J.D. Ingle and S.R. Crouch, Spectrochemical Methods of Analysis, Prentice-Hall, New Jersey 1988.

Ders ile ilgili dosyalar