Giriş | English

Lisans > Spor Bilimleri Fakültesi > Antrenörlük Eğitimi > İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE ÇEVRESEL ETKİLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE ÇEVRESEL ETKİLERİ Birinci düzey ÇM 331 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. ŞÜKRÜ TANER AZGIN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı -
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Küresel ısınmanın tanımı ve insan kaynaklı etkilerinin açıklanması, iklim değişikliğini hangi faaliyetlerin tetiklediği, insan eylemlerinin ve çevresel faaliyetlerin iklim değişikliğine etkisinin tartışılmasıdır. Buna ilaveten küresel ısınmaya bağlı iklim değişikliğinin olası yaratacağı sonuçların tartışılması ülkelerin Birleşmiş Milletler nezdinden bu felaketi önlemede aldıkları sorumluluklar ve buna bağlı tabii oldukları sözleşmeler ve protokollerin detaylarının tartışılmasıdır. Gelecekte iklim değişikliği ile birlikte nasıl bir değişim yaşanması gerektiği ve bu kavrama uyum ile alakalı karbon sıfır, karbon nötr, sürdürülebilirlik, yenilenebilir enerji ve akıllı şehir gibi projeler üzerinden durumun incelenip kısa ve orta vade uyum stratejilerinin tartışılmasıdır.
Dersin tanımı Küresel ısınma, atmosfere salınan gazların neden olduğu düşünülen sera etkisinin sonucunda, dünya üzerinde yıl boyunca kara, deniz ve havada ölçülen ortalama sıcaklıklarda görülen artışa verilen isimdir, iklim değişikliği, karşılaştırılabilir zaman dilimlerinde gözlenen doğal iklim değişikliğine ek olarak, doğrudan veya dolaylı olarak küresel atmosferin bileşimini bozan insan faaliyetleri sonucunda iklimde oluşan bir değişiklik" biçiminde tanımlanmaktadır. Bu dersin kapsamında küresel ısınma ve iklim değişikliği arasındaki ilişkiler, küresel ısınmanın sonuçlan ve felaketleri, küresel ısınma senaryoları, küresel ısınma ve iklim değişikliği ile ilgili alınacak önlemler, konuyla ilgili ulusal ve uluslar arası sözleşmeler ve konuyla ilgili güncel çalışmaların tartışılması planlanmaktadır.

Dersin içeriği
1- İklim Değişikliği Bilimsel bir gerçek midir? Konunun öncesinde iklim değişikliğinin artık reddedilemez bir bilimsel gerçek olup olmadığı güncel bilimsel çalışmalar ile tartışılacaktır.
2- İklim değişikliği ve Hava durumu kavramları nelerdir? Oldukça karıştırılan bu iki kavram farkları ile incelenecek ortak noktaları ise öğrenciler ile birlikte yorumlanacaktır. İklimin hava durumu gibi kısa vadede değişebilip olup olmadığı fikri üzerine düşünme pratiği gerçekleştirilecektir.
3- İklim değişikliği ve hava durumu faaliyetlerinin atmosferin neresinde gerçekleştiği sorusu cevap bulacaktır. Ayrıca Ozon delinmesi ile iklim değişim mekanizması farklı yine ilgili haftada anlatılacaktır. Atmosfer pencereleri olarak ifade edilen sistemlerde bu hafta içerisinde aktarılacaktır.
4- Sera etkisi oluşumunda etkisi olan fosil yakıt kavramı anlatılacaktır. Fosil yakıtların nasıl oluştuğu? türlerinin ne olduğu? yandıkları zaman neden CO2 emisyonu yaydıkları animasyonlar ile anlatılacaktır. İlave olarak fosil yakıtların da kendi içerisinde kıyaslanması pozitif ve negatif yönlerinin değerlendirilmesi yapılacaktır.
5- Sera Etkisi denilen kavramın açıklanması fosil yakıtlar üzerinden açıklanacaktır. Sera etkisinin gündelik hayatta farkına varılmayan noktaları video ve animasyonlar ile desteklenerek açıklanacaktır. Sera gazlarının neler olduğu ve ışıma mekanizması kavramına değinilecektir.
6- İklim değişimine sera etkisi ile sebep olan ışıma mekanizması kavramı anlatılacaktır. Dünyanın enerji bütçesi ve elektromanyetik ışıma sisteminin temel noktaları ve bunun sera etkisi oluşturmadaki önemi üzerine durulacaktır.
7- Albedo etkisinin önemi anlatılacaktır. permafrost yapılar ve pozitif geri bildirim kavramı açıklanacaktır. Neden albedonun bozulması gelecekte önem yaratacak sorusu üzerinden gidilecek örnek sistemler tartışılacaktır.
8- İklim değişikliği kavramının hangi problemleri beraberinde getireceği anlatılacaktır. IPCC raporları ve ülkeleri uyarıları üzerinden ders tamamlanacaktır. İklim değişimi ile sadece sıcaklık artışı değil bunun yanında gerçekleşecek birçok çevresel etkileşim değerlendirilecektir.
9- İklim değişimi ile mücadelede ülkelerin ortak davranışlarının neler olduğu anlatılacaktır. Hangi uluslararası sözleşme veya protokollerin olduğu? Amaçlarının neler olduğu? Türkiye olarak bizim pozisyonumuzun neler olduğu soruları ders kapsamında cevaplandırılacaktır
10- Paris Anlaşması ve Kyoto protokolü kıyaslamalı açıklanacak ve esneklik mekanizmaları olarak belirtilen Karbon denkleştirme ve karbon emisyon ticareti kavramları dünyadan ve ülkemizden örnekler ile açıklanacaktır.
11- Yenilenebilir Enerji kaynakları kapsamlı bir şekilde açıklanıp bu kaynakların iklim değişikliği ile mücadeledeki önemi vurgulanacaktır.
12- Karbon sıfır, karbon nötr kavramları açıklanacaktır. Örnek projeler üzerinden çıkarımlar yapılacaktır. Ayrıca sürdürülebilirlik ilkeleri tek tek kapsamlı olarak açıklanacaktır. Hangi sistemlere sürdürülebilir diyebilirdiniz cevabı aranacaktır.
13- Akıllı ve çevreci proje örnekleri incelenip ülkemiz için hangilerinin neden ve nasıl uygulanacağı veya neden uygulanmadığı tartışılacaktır.
14- Bu felaket ile nasıl başa çıkılacağı, olayın sosyolojik boyutu, Maslow piramidi ve çevresel çözüm değerlendirme piramidi üzerinden açıklanacaktır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İklim değişikliği kavramının doğru bir şekilde bilimsel olarak öğrenebilme
2- Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri çevresel etki açısından eleştirel bir yaklaşımla analiz edip gelişimine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme.
3- Mesleki uygulamalarında İklim değişikliği perspektifini göz önüne alma.
4- Uluslararası anlaşmalar, protokoller ve kararlar ile ilgili güncel bilgi sahibi olma.
5-
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
2- Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek, antrenörlükle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
3- Eğitim almış olduğu uzmanlık alanında yeterli bilgi donanımına sahiptir.
4- Antrenörlük uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5- Toplumsal ve bilimsel değerlere uygun hareket eder.
6- Diğer disiplinlerle işbirliği içerisinde çalışır.
7- Bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahiptir, etkin sunum yapabilen ve etkili iletişim kurabilen bireyler yetiştirir.
8- Antrenörlük alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır.
9- Antrenörlük uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
10- Ulusal ve uluslararası düzeyde antrenör yetiştirir.
11- Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak doğru ve etkili kullanır, alanı ile ilgili dünyadaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 3 2 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 10 1 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 2 10
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 15
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Küresel İklim Değişikliği Dinyar Godrej
Yardımcı Kaynaklar Küresel Isınma ve İklim Krizi Ömer MADRA

Ders ile ilgili dosyalar