Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MERAL BAYAT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MERAL BAYAT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konu anlatımı ve tartışma. Bütün öğrencilerin tartışmaya katılması beklenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Kronolojik sırada hemşirelik modelleri tartışılarak, hemşireliğin zaman içinde kazandığı anlayışları irdelemek.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders soyut düzeyde hemşirelik ve bilim felsefesinin ilişkisini inceler
|
1- |
XXI. y.y.’da bilim insanı olmak
|
2- |
Derse ilişkin terminoloji (Global, orta düzey, çalışma terminolojisi)
|
3- |
Hemşirelikte Bilme yolları (empirik, estetik, etik ve kişisel bilme)
|
4- |
Bilim insanı olmak
|
5- |
Hemşirelik bilimi; Grand teori, orta düzey teori ve uygulama teorisi araştırma ilişkisi
|
6- |
Teori eleştiri kriterleri
|
7- |
Tıbbi model
|
8- |
Hemşirelikte paradigmalar / ekoler / okullar
|
9- |
Gereksinim paradıgması
|
10- |
Etkileşim paradigması
|
11- |
|
12- |
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Derse ilişkin terminolojiyi öğrenmek ve kullanmak
|
2- |
Hemşirelik bilgisinin geldiği bilme yollarını tanımak
|
3- |
Bilim insanı olmanın özelliklerini anlamak
|
4- |
Teori sınıflandırmalarını bilmek ve araştırma-teori ilişkisini anlamak
|
5- |
Tıbbi modeli inceleme ve hemşireliğe etkisini anlama
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
|
|
2- |
Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
|
|
3- |
Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
|
|
4- |
Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
|
|
5- |
Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
|
|
6- |
Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
|
|
7- |
Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
|
|
8- |
Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
9- |
Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
|
|
10- |
Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
|
|
11- |
Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
|
|
12- |
Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
15
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
122
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Meleis, A. Theoretical Nursing Development and Progress (5th Ed.) Wolters Kluwer Health/ Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, 2012.
McKenna, H., Nursing Theories and Models, (Firsth Ed.), Routledge, London, 1997
Chinn, P. & Kramer, M., Theory and Nursing Integrated Knowledge Development, (5th Ed.) Mosby, St Louis, 1999.
McKenna H. P., Murphy F. A. Pajnkihar M., Fundamentals of Nursing Models, Theories and
Practice (second Ed.), John Wiley & Sons, Ltd, Malden, 2014.
Allıgood M. R., Nursıng Theorısts and Theır Work, (8 th Ed.), Elsevier Mosby, St. Louis, 2014.
George, J. B., The Base for Professional Nursing Practice , (6th Ed.) Pearson Education Limited, 2014.
Smith M.C., Parker M. E., Nursing Theories & Nursing Practice (Fourth Ed.) F. A. Davis Company, Philadelphia, 2015.
Parker M. E., Nursing Theories and Nursing Practice, (second edition), F. A. Davis Company, Philadelphia, 2005.
Karadağ A, Çalışkan N, Göçmen B. Z.., Hemşirelik Teorileri ve Modelleri, (1. Bs.) Akademi basım ve Yayıncılık, 2017.
Fawcett J., Contemporary Nursing Knowledge- Analysis and Evaluation of Nursing Models and theories (Second Ed.) F.A. Davis Company, Philadelphia., 2006.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Sönmez, V., Bilim Felsefesi, Anı Yayıncılık, Ankara 2008 Atay, O., Bir Bilim Adamının Romanı Mustafa İnan, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1975
|
|