Giriş | English

Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Tekstil Mühendisliği (doktora) > BİLİM ETİĞİ VE BİLİM TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİM ETİĞİ VE BİLİM TARİHİ Üçüncü düzey BİY 643 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYŞE TOLUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. NUSRET AYYILDIZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Doktora programı öğrencilerine bilimsel düşünme ve bilimsel etiğe uygun davranış kazandırmak ve bilimin tarihini kaydedilen gelişmeler ışığında anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin tanımı Bilim ve etik, etik davranışın standartları, araştırma ve laboratuvarda karşılaşılan etik sorunlar, antik, orta çağ ve modern çağlarda bilim, cumhuriyet döneminde bilim.

Dersin içeriği
1- Bilim ve etik
2- Etik teori ve uygulamaları
3- Meslek olarak bilim
4- Bilimde etik davranışın standartları
5- Araştırmada tarafsızlık
6- Bilimsel yayında etik sorunlar
7- Laboratuvarda etik sorunlar
8- Ara sınavı
9- Toplumda bilim insanı
10- Bilim tarihinde temel yaklaşım ve eğilimler
11- Eski uygarlıklardan bugüne yansıyanlar; biriktirdiklerimiz, algıladıklarımız
12- 19. ve 20.yy bilim anlayışının değerlendirilmesi
13- Bilimsel düşüncede metodolojik kaygı: Claude Bernard''dan öğrendiklerimiz
14- Türkiye''de Cumhuriyet döneminde bilim
15- Yarıyıl sonu sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilim ve etik arasındaki ilişkiyi tanımlar.
2- Meslek olarak bilimin önemini açıklar.
3- Araştırmada ve laboratuvarda tarafsızlık ve etik ilkeleri benimser.
4- Geçmişten günümüze bilimin gelişimini tartışır.
5- Bilimde etik davranışın standartlarını bilir.
6- İnsan ve hayvan çalışmalarında etiğin temel ilkelerini bilir ve uygular.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2- Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4- Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5- Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7- İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
8- Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
9- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
10- Çağın sorunları hakkında bilgi
11- Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     96
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı - Resnik, D.B.,Bilim Etiği, Giriş, (Çev. V. Mutlu), Ayrıntı Yayınları, Çemberlitaş, İstanbul, 2004. - Tekeli, S., Kahya, E., Dosay, M., Demir, R., Topdemir, H.G., Unat, Y., Koç Aydın, A., Bilim Tarihine Giriş, 5. Baskı, Nobel Basımevi, Ostim, Ankara, 2009. - Arda, B., Kahya, E., Başağaç Gül, T., Bilim Etiği ve Bilim Tarihi, Ankara Üniversitesi, sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2009.
Yardımcı Kaynaklar Şahin, Y., Biyolojide Geçmişe Yolculuk, Palme Yayıncılık,Ankara, 2007.

Ders ile ilgili dosyalar