Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > BİLİM ETİĞİ VE BİLİM TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİM ETİĞİ VE BİLİM TARİHİ Birinci düzey BİY 643 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AYŞE TOLUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. NUSRET AYYILDIZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Doktora programı öğrencilerine bilimsel düşünme ve bilimsel etiğe uygun davranış kazandırmak ve bilimin tarihini kaydedilen gelişmeler ışığında anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin tanımı Bilim ve etik, etik davranışın standartları, araştırma ve laboratuvarda karşılaşılan etik sorunlar, antik, orta çağ ve modern çağlarda bilim, cumhuriyet döneminde bilim.

Dersin içeriği
1- Bilim ve etik
2- Etik teori ve uygulamaları
3- Meslek olarak bilim
4- Bilimde etik davranışın standartları
5- Araştırmada tarafsızlık
6- Bilimsel yayında etik sorunlar
7- Laboratuvarda etik sorunlar
8- Ara sınavı
9- Toplumda bilim insanı
10- Bilim tarihinde temel yaklaşım ve eğilimler
11- Eski uygarlıklardan bugüne yansıyanlar; biriktirdiklerimiz, algıladıklarımız
12- 19. ve 20.yy bilim anlayışının değerlendirilmesi
13- Bilimsel düşüncede metodolojik kaygı: Claude Bernard''dan öğrendiklerimiz
14- Türkiye''de Cumhuriyet döneminde bilim
15- Yarıyıl sonu sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilim ve etik arasındaki ilişkiyi tanımlar.
2- Meslek olarak bilimin önemini açıklar.
3- Araştırmada ve laboratuvarda tarafsızlık ve etik ilkeleri benimser.
4- Geçmişten günümüze bilimin gelişimini tartışır.
5- Bilimde etik davranışın standartlarını bilir.
6- İnsan ve hayvan çalışmalarında etiğin temel ilkelerini bilir ve uygular.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     96
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı - Resnik, D.B.,Bilim Etiği, Giriş, (Çev. V. Mutlu), Ayrıntı Yayınları, Çemberlitaş, İstanbul, 2004. - Tekeli, S., Kahya, E., Dosay, M., Demir, R., Topdemir, H.G., Unat, Y., Koç Aydın, A., Bilim Tarihine Giriş, 5. Baskı, Nobel Basımevi, Ostim, Ankara, 2009. - Arda, B., Kahya, E., Başağaç Gül, T., Bilim Etiği ve Bilim Tarihi, Ankara Üniversitesi, sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2009.
Yardımcı Kaynaklar Şahin, Y., Biyolojide Geçmişe Yolculuk, Palme Yayıncılık,Ankara, 2007.

Ders ile ilgili dosyalar