Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > İlköğretim Matematik Öğretmenliği > SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI Birinci düzey SBO 201 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ELVAN YALÇINKAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Elvan YALÇINKAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Sosyal bilgiler öğretmen adayları bu ders kapsamında öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının Sosyal Bilgiler eğitimine etkilerini fark edecek, Sosyal bilgiler eğitiminin geçmiş ve günümüzdeki durumunu kavrayarak sosyal bilgiler eğitimindeki belli başlı yaklaşımları analiz edeceklerdir.
Dersin tanımı Sosyal bilgiler eğitimindeki öğrenme ve öğretmen yaklaşım, strateji, yöntem ve teknikleri

Dersin içeriği
1- Neden Sosyal Bilgiler Öğretiyoruz?
2- Sosyal Bilgiler Öğrenmenin ve Öğretmenin Anlamı
3- Sosyal Bilgiler Öğretiminin Amacı
4- Sosyal Bilgiler Öğretiminin Temel İlkeleri
5- Sosyal Bilgiler Eğitimine Sosyal, Kültürel ve Ekonomik Bakış
6- Sosyal Bilgiler Öğretiminin Tarihçesi
7- Temel Yaklaşımlar
8- Davranışçı ve Bilişsel Yaklaşım
9- Yapılandırmacı Yaklaşım ve Sosyal Bilgiler
10- Çoklu Zeka ve Sosyal Bilgiler
11- Tam Öğrenme, Proje Tabanlı Öğrenme, Probleme Dayalı Öğrenme
12- Sosyal Bilgiler Öğretiminde Temel Beceriler
13- Güncel Eğilimler ve Sorunlar
14- Etkili bir Sosyal Bilgiler Eğitiminin Bileşenleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sosyal bilgiler öğretiminin önemini kavrar.
2- Sosyal bilgiler eğitimindeki temel ilkeleri açıklar.
3- Sosyal bilgiler eğitiminin tarihçesini analiz eder.
4- Sosyal bilgiler eğitimdeki yaklaşımları fark eder.
5- Sosyal bilgiler eğitimindeki becerileri kavrar.
6- Sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunları kavrar ve öneriler getirir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili temel kavramları ve bu kavramlar arası ilişkileri kavrar.
2- Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi ile bilimsel bilginin üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
3- Öğrencilerin farklı matematik öğrenme alanlarına özgü öğrenme özellikleri ve öğrenme güçlükleri bilgisine sahiptir; bu bilgileri sınıf içi uygulamalarında kullanır.
4- Ulusal ve uluslararası eğitim sistemlerinin psikolojik, felsefi ve sosyolojik temelleri ile tarihsel gelişimleri hakkında bilgi sahibidir.
5- Atatürk ilke ve inkılâplarının önemini benimser; insan hakları, demokrasi ve mesleki etik gibi evrensel değerler ve normlara saygılı davranır.
6- Alanıyla ilgili güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder; farklı bağlamlarda ortaya çıkan matematik öğrenme/öğretme olay ve olgularını modeller, doğru ve sistematik olarak yorumlar ve değerlendirir.
7- Matematik eğitimiyle ilgili güncel sorunları fark eder, doğru ve yanlış uygulamaları ayırt eder, iyi uygulama örneklerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
8- Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, özel gereksinimlerini dikkate alarak ve etkili sınıf yönetimi becerilerini kullanarak amaca uygun öğrenme ortamları oluşturur ve ders materyalleri geliştirir.
9- Matematik öğretim programları, öğretim yöntem, strateji ve teknikleri ile süreç ve sonuç değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir.
10- Bireysel ve grup etkinliklerini (ders planı, sosyal faaliyet, proje, vb.) planlar, yürütür, değerlendirir ve öz-düzenlemeler yapar.
11- Kendini sürekli geliştirme ve yenilemeye karşı olumlu bir tutum sergiler, yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, kişisel ve mesleki gelişimi için gereksinimlerini belirler ve zayıf olduğu alanlarda kendini geliştirir.
12- Çalıştığı kurumun kalite süreçlerine uygun davranır ve kalitenin sürdürülebilmesi için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
13- Ulusal ve uluslararası gündemi takip eder; güncel problemler için çözüm önerileri geliştirir ve toplumla paylaşır.
14- Alanıyla ilgili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
15- Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
16- Sanatsal, sosyal ve kültürel etkinliklere aktif olarak katılır.
17- Çevreye karşı duyarlıdır ve çevreyi koruma bilincinde öğrenciler yetiştirir.
18- Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
19- Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki uygulamaları yürütebilecek düzeyde bilişim teknolojileri bilgisine ve uygulama becerisine sahiptir.
20- Mesleği ile ilgili yasal mevzuatı bilir ve öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 5 35
Ödevler 12 1 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     77
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   100
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Demirel, Ö. (2011). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme (17. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Demirel, Ö. (edt.) (2011). Eğitimde Yeni Yönelimler (5. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Güleryüz, H. (2008). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Programı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Kabapınar, Y. (2012). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi: Kuramdan Uygulama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Nas, R. (2000). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (Program, Yöntem ve Etkinlikler). Bursa: Ezgi Kitabevi. Öztürk, C. (Editör) (2006). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım (Üçüncü Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Safran, M. (Editör) (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Sever, R. (Ed) (2019). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Sönmez, V. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu (Altıncı Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar