Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sosyal Bilgiler Öğretmenliği > SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI Birinci düzey SBO 201 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ELVAN YALÇINKAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Elvan YALÇINKAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Sosyal bilgiler öğretmen adayları bu ders kapsamında öğrenme ve öğretim yaklaşımlarının Sosyal Bilgiler eğitimine etkilerini fark edecek, Sosyal bilgiler eğitiminin geçmiş ve günümüzdeki durumunu kavrayarak sosyal bilgiler eğitimindeki belli başlı yaklaşımları analiz edeceklerdir.
Dersin tanımı Sosyal bilgiler eğitimindeki öğrenme ve öğretmen yaklaşım, strateji, yöntem ve teknikleri

Dersin içeriği
1- Neden Sosyal Bilgiler Öğretiyoruz?
2- Sosyal Bilgiler Öğrenmenin ve Öğretmenin Anlamı
3- Sosyal Bilgiler Öğretiminin Amacı
4- Sosyal Bilgiler Öğretiminin Temel İlkeleri
5- Sosyal Bilgiler Eğitimine Sosyal, Kültürel ve Ekonomik Bakış
6- Sosyal Bilgiler Öğretiminin Tarihçesi
7- Temel Yaklaşımlar
8- Davranışçı ve Bilişsel Yaklaşım
9- Yapılandırmacı Yaklaşım ve Sosyal Bilgiler
10- Çoklu Zeka ve Sosyal Bilgiler
11- Tam Öğrenme, Proje Tabanlı Öğrenme, Probleme Dayalı Öğrenme
12- Sosyal Bilgiler Öğretiminde Temel Beceriler
13- Güncel Eğilimler ve Sorunlar
14- Etkili bir Sosyal Bilgiler Eğitiminin Bileşenleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sosyal bilgiler öğretiminin önemini kavrar.
2- Sosyal bilgiler eğitimindeki temel ilkeleri açıklar.
3- Sosyal bilgiler eğitiminin tarihçesini analiz eder.
4- Sosyal bilgiler eğitimdeki yaklaşımları fark eder.
5- Sosyal bilgiler eğitimindeki becerileri kavrar.
6- Sosyal bilgiler eğitiminde karşılaşılan sorunları kavrar ve öneriler getirir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2- Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3- Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4- Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5- Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6- Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7- Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8- Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9- Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10- Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11- Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12- Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13- Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14- Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15- Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17- Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18- Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19- Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 5 35
Ödevler 12 1 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     77
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   100
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Demirel, Ö. (2011). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme (17. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Demirel, Ö. (edt.) (2011). Eğitimde Yeni Yönelimler (5. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Güleryüz, H. (2008). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Programı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Kabapınar, Y. (2012). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi: Kuramdan Uygulama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Nas, R. (2000). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (Program, Yöntem ve Etkinlikler). Bursa: Ezgi Kitabevi. Öztürk, C. (Editör) (2006). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım (Üçüncü Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Safran, M. (Editör) (2009). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Sever, R. (Ed) (2019). Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Sönmez, V. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu (Altıncı Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar