Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > ÇAĞDAŞ TEFSİR METİNLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÇAĞDAŞ TEFSİR METİNLERİ Birinci düzey TİB805 Seçmeli 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. İBRAHİM GÖRENER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. MEHMET DEMİRCİ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Görv. Hüseyin ORAL
Dersin veriliş şekli Bu ders; anlatım ve soru-cevap teknikleriyle işlenecektir.
Dersin amacı Öğrencilerin çağdaş tefsir metinlerini okuyup anlama ve analiz etme becerisini geliştirmek.
Dersin tanımı Çağdaş tefsir metinlerini okuyup anlama ve analiz etme.

Dersin içeriği
1- 1. Hafta: 17-21 Şubat: Duha Sûresi
2- 2. Hafta: 24 Şub-28 Şubat: İnşirah Sûresi
3- 3. Hafta: 3-5 Mart: Tîn Sûresi (Câbiri, I, 116-119; I, 137-140)
4- 4. Hafta: 10-14 Mart:Alak Sûresi
5- 5. Hafta: 17-21 Mart: Kadr Sûresi
6- 6. Hafta: 24-28 Mart: Beyyine Sûresi (Câbiri, III, 275-278; III, 349-352)
7- 7. Hafta. 31-4 Nisan: Zilzâl ve Âdiyât Sûreleri
8- 8. Hafta: 7-11 Nisan: Kâria, Tekâsür ve Asr Sûreleri
9- 9. Hafta: 14-18 Nisan: -- (Muhtemel Vize Haftası)
10- 10. Hafta: 21-25 Nisan: Hümeze (Aişe Abdurrahman, II, 167-169; ), Fîl ve Kureyş (Câbiri, I,120-122; I, 141-143) Sûreleri.
11- 11. Hafta: 28 Nisan-2 Mayıs: Mâun (Câbiri, I, 69-71; I, 77-79) ve Kevser (Câbiri, I, 65-66; I,71-73) Sûreleri
12- 12. Hafta: 5-9 Mayıs: Kâfirûn ve Nasr Sûreleri
13- 13. Hafta: 12-16 Mayıs:Tebbet ve İhlâs Sûreleri
14- 14. Hafta: 19-24 Mayıs: Felak ve Nas Sûreleri.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrencilerin dersin sonunda aşağıdaki kazanımları elde etmeleri beklenmektedir: 1.Seçilen çağdaş tefsir metinlerinin ilgili kısımlarını okuma melekesi kazanır.
2- 2.Seçilen çağdaş tefsir metinlerini anlayıp analiz etme becerisi kazanır.
3- 3.Duha Suresi’nden Nas Suresi’ne kadarki kısa surelerin anlamını ve içeriklerini öğrenmiş olur.
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 14 14
Toplam iş yükü     84
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Aşağıdaki tefsirlerden oluşturulan ders notu 1.Müsaid b. Süleyman b. Nâsır et-Tayyâr, Tefsîru Cüzü Amme, Dâru ibni’l-Cevziyye, Demmâm, 2009. 2.Muhammed Âbid el-Câbiri, Fehmu’l-Kur’ani’l-Hakîm, Merkezu Dirâsâti’l-Vahdeti’l-Arabiyye, Beyrut 2009. 3.Âişe Abdurrahman bintü’Şâtı, et-Tefsîru’l-Beyânî li’l-Kur’ani’l-Kerîm, Dâru’l-Meârif, Kahire 1968.
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar