Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞLETME YÖNETİMİ |
Birinci düzey |
F-İŞL202 |
Seçmeli |
6 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AYŞE CİNGÖZ KARAFAKIOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ M. SUAT AKSOY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersin veriliş şekli esas itibariyle hoca tarafından temel konuların anlatılmasına dayanmaktadır. Ayrıca, sınıf içi tartışma ve soru sorma-yorum yapmanın teşvik edildiği bir yöntem uygulanacaktır.
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı temel yönetim süreci hakkında bilgi vererek, yönetimin beş temel fonksiyonunu (planlama, organizasyon, yürütme, koordinasyon ve kontrol) açıklamaktır. Ayrıca, yönetici adaylarının yönetim disiplinine ilişkin bilgi edinmelerini ve öngörülerini geliştirmelerini sağlamak hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
İşletme yönetimi dersi yönetim ve yöneticilik kavramlarını, yönetim düzeyleri ve yönetim becerileri arasındaki ilişkilerin gösterilmesini ve yönetimin beş temel fonksiyonu olarak kabul edilen planlama, organizasyon, yürütme, koordinasyon ve kontrolü kapsamaktadır. Ders işletme amaçlarının belirlenmesi, örgüt yapısının tasarlanması, örgüt içindeki insan kaynağının harekete geçirilmesi, yapı içinde uyumun sağlanması ve sonuçların denetlenmesi noktasında yapılan faaliyetleri de içermektedir.
|
1- |
Yönetim bilimi ile ilgili genel açıklamalar ve tanımlar, yönetici kavramı, yönetim becerileri ve yönetim düzeyleri
|
2- |
Planlama fonksiyonunun tanımı ve içeriği, planlama türleri, stratejik planlama
|
3- |
Örgüt amaçları, özellikleri, amaçlar hiyerarşisi
|
4- |
Amaçlara göre yönetim ve özellikleri
|
5- |
Organizasyon fonksiyonunun tanımı ve içeriği, Temel örgüt kuramları, biçimsel ve biçimsel olmayan örgütlenme, yönetim labirenti
|
6- |
Organizasyon ilkeleri, organizasyon yapısını etkileyen yapısal faktörler
|
7- |
Organizasyon yapısını etkileyen bağlamsal faktörler, mekanik ve organik örgüt yapıları
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Yürütme fonksiyonunun tanımı ve içeriği, yürütme ilkeleri, yürütme araçları
|
10- |
Güç, yetki, emir
|
11- |
Liderlik, motivasyon, disiplin
|
12- |
İletişim ve johari penceresi
|
13- |
Koordinasyon fonksiyonunun tanımı ve içeriği, koordinasyon araçları
|
14- |
Uyuşmazlık ve çatışma çözüm stratejileri
|
15- |
Kontrol fonksiyonunun tanımı ve içeriği, kontrol süreci
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
Final Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yönetim sürecini tanımlar.
|
2- |
Yönetim fonksiyonları arasındaki ilişkileri açıklar.
|
3- |
Yönetim düzeyleri ve yönetim becerileri arasında ilişki kurarak, yönetici özelliklerini sıralar.
|
4- |
Yapısal ve bağlamsal koşulları dikkate alarak bir örgüt yapısının nasıl tasarlanacağını açıklar.
|
5- |
Biçimsel ve biçimsel olmayan örgüt yapıları arasındaki ilişkileri ve bu yapıların dinamiklerini tartışır.
|
6- |
Örgüt içindeki insan kaynağının, örgütsel amaçlar doğrultusunda çalıştırılmasına yönelik öneriler geliştirir.
|
7- |
Örgüt içinde işler, faaliyetler ve kişilerarası uyumun nasıl sağlanacağını açıklar.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi lisans programını başarı ile tamamlayan öğrencilerin aşağıdakileri yapabilmeleri beklenir:
Türkiye’de temel siyasi, hukuki ve idari organların yapıları, örgütlenmeleri ve işleyişi hakkında bilgiye sahip olduğunu gösterir.
|
|
2- |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi ile ilgili temel kavramları, ilkeleri, modelleri, teorileri ve paradigmaları açıklar.
|
|
3- |
Türkiye’de kamu, özel ve kar amacı gütmeyen örgütlerin yönetişimini şekillendiren kanunları ve düzenlemeleri bulur ve yorumlar.
|
|
4- |
Kamu politikası sorunlarını belirlemek, tanımlamak, analiz etmek ve çözmek için çeşitli kavram, model, yaklaşım, çerçeve ve yöntemleri kullanır.
|
|
5- |
Çeşitli perspektiflerden kamu politikalarının önemli sebep ve sonuçlarını tartışır.
|
|
6- |
Etkili ve verimli kamu hizmeti sunumu için gerekli olan planlama, örgütleme, muhasebe ve bütçeleme gibi temel yönetim becerileri hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
|
|
7- |
Çağdaş modern devletlerin küreselden yerele kadar günümüzde karşı karşıya olduğu sorunlarla baş etmek için kullandığı karar alma stratejilerini belirler.
|
|
8- |
Siyaset ve kamu yönetimi ile ilgili bilgileri ve düşünceleri sözel sunum ve yazılı rapor aracılığı ile etkili biçimde Türkçe ifade eder.
|
|
9- |
Siyaset ve kamu yönetimi üzerine yaptığı araştırmalarda bilimsel veri toplama ve analiz tekniklerini etkili biçimde kullanır.
|
|
10- |
Bilimsel ve etik standartlara uygun akademik rapor yazar.
|
|
11- |
Veri işleme, yeniden düzenleme, analiz ve değerlendirme için Word, Excel ve PowerPoint gibi temel bilgisayar programlarını kullanır.
|
|
12- |
Evrensel insan hakları ve özgürlüklere, demokrasiye saygı duyar, etik, akademik ve profesyonel standartları gerçekleştirmeye çalışır.
|
|
13- |
Teoride, pratikte ve teknolojide meydana elen gelişmeleri takip ederek hayat boyu öğrenmeyi destekler.
|
|
14- |
Akademik ve profesyonel amaçlar için ikinci bir dilde iletişim becerilerine sahip olduğunu gösterir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
5
|
2
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
122
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yönetim ve Organizasyon-Şerif Şimşek; İşletme Yöneticiliği-Tamer Koçel
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İşletme Yönetimi-Göksel Ataman
|
|