Giriş | English

Lisans > Havacilik ve Uzay Bilimleri Fakültesi > Uçak Gövde ve Motor Bakimi > ELEKTRONİK BİLGİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ELEKTRONİK BİLGİSİ Birinci düzey UGMB 106 Zorunlu 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. FATMA YILDIRIM DALKIRAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ FATMA YILDIRIM DALKIRAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı BU DERSİN AMACI, ÖĞRENCİLERE TEMEL ELEKTRONİK ELEMANLARIN YAPISI, ÖZELLİKLERİ VE FONKSİYONLARI HAKKINDA BİLGİ VERMEKTİR.
Dersin tanımı BU DERS ELEKTRONİK ELEMANLARIN YAPISI, ÖZELLİKLERİ VE FONKSİYONLARI HAKKINDA TEMEL KAVRAMLARI VE TEOREMLERİ KAPSAMAKTADIR.

Dersin içeriği
1- Kapasitör ve kapasitanslarla ilgili konular: Kapasitörlerin çalışması ve işlevleri; kapasitansı etkileyen faktörler: tabakaların alanları, tabakalar arası mesafe, tabakaların sayısı, dielektrik ve dielektrik sabiti, çalışma voltajı, voltaj oranları; kapasitörlerin çeşitleri, nasıl yapıldıkları ve çalışmaları; Kapasitörlerin renk kodlaması; paralel ve seri bağlı kapasitörlerin hesaplanması, bir kapasitörün üstel olarak şarj ve deşarj olması, zaman sabitleri; kapasitörlerin test edilmesi.
2- Bobin ve indüktansla ilgili konular: Faraday kanunu, manyetik bir alanda hareket eden bir iletkenin indüklendiği voltaj, indüksiyon prensipleri; manyetik alan şiddetinin, flux’un değişim oranının ve iletkenin dönme sayısının indüklenmiş bir voltajın genliği üzerindeki etkilerinin incelenmesi; ortak indüksiyon; İndüklenmiş voltaj üzerinde primer akımının ve ortak indüktansın değişim oranının etkisinin incelenmesi; ortak indüktansı etkileyen faktörler: bobindeki sargı sayısı, bobinin fiziksel büyüklüğü, bobinlerin birbirlerine göre pozisyonları;Lenz kanunu ve kutupların belirlenmesi ile ilgili kurallar; ters emf, self indüksiyon, saturasyon noktası, indüktörlerin temel kullanım alanları.
3- Bobin ve indüktansla ilgili konular: Faraday kanunu, manyetik bir alanda hareket eden bir iletkenin indüklendiği voltaj, indüksiyon prensipleri; manyetik alan şiddetinin, flux’un değişim oranının ve iletkenin dönme sayısının indüklenmiş bir voltajın genliği üzerindeki etkilerinin incelenmesi; ortak indüksiyon; İndüklenmiş voltaj üzerinde primer akımının ve ortak indüktansın değişim oranının etkisinin incelenmesi; ortak indüktansı etkileyen faktörler: bobindeki sargı sayısı, bobinin fiziksel büyüklüğü, bobinlerin birbirlerine göre pozisyonları;Lenz kanunu ve kutupların belirlenmesi ile ilgili kurallar; ters emf, self indüksiyon, saturasyon noktası, indüktörlerin temel kullanım alanları.
4- Rezistif, Kapasitif ve İndüktif devrelerin analizlerinin yapılması: RLC devrelerindeki voltaj ve akımların voltaj ve akımlarla ilgili faz ilişkileri; Paralel, seri ve seri-paralel devreler RLC devrelerinde güç tüketimi; İmpedans, faz açısı, güç faktörü ve akım hesapları; Gerçek güç, görünür güç ve reaktif güç hesapları.
5- Rezistif, Kapasitif ve İndüktif devrelerin analizlerinin yapılması: RLC devrelerindeki voltaj ve akımların voltaj ve akımlarla ilgili faz ilişkileri; Paralel, seri ve seri-paralel devreler RLC devrelerinde güç tüketimi; İmpedans, faz açısı, güç faktörü ve akım hesapları; Gerçek güç, görünür güç ve reaktif güç hesapları.
6- Diyotlarla ilgili bilgilerin verilmesi: Diyot sembolleri, Diyot karakteristikleri ve özellikleri, Seri ve paralel bağlı diyotlar.
7- SCR (tristör)’lerin, LED’lerin, foto iletken diyotların ve varistörlerin temel karakteristikleri ve kullanımı, doğrultucu diyotlar.
8- Transistör sembolleri; Elemanın tanımı ve uçları; Transistör karakteristikleri ve özellikleri.
9- Lojik devrelerin ve lineer devrelerin/operasyonel amplifikatörlerin tanımı ve çalışması.
10- Sayı Sistemleri; Desimal, binary, oktal ve hexadesimal sayı sistemleri ve bu sayı sistemleri arasında dönüşümlerin izah edilmesi.
11- Lojik sistemlerin temeli.
12- Lojik kapılar ve sembolleri.
13- Boolean Cebri.
14- Baskı devre boardlarının tanımı ve kullanımı.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel elektronik elemanların yapılarını bilir.
2- Temel elektronik elemanların özelliklerini tanımlar.
3- Temel elektronik elemanların fonksiyonlarını açıklar.
4- Elektronik elemanların sağlamlık testinin nasıl yapıldığını bilir ve yapar.
5- Havacılıkta kullanılan temel elektronik elemanları tanır ve kullanır.
6- Devre şemalarında kullanılan elektronik elemanların ne iş yaptıklarını yorumlar.
7- AC devrelerde harcanan gücün hesaplamalarını yapar.
8- Farklı sayı sistemlerini açıklar ve birbirlerine dönüşümünün nasıl yapıldığını bilir.
9- Lojik kapıları, bu kapıların sembollerini ve ne için kullanıldıklarını bilir.
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mesleki uygulamalarda ve örgütlerde etkin olarak yer alan, sürekli öğrenimle kendisini geliştiren, güçlü iletişim kurabilen, takım çalışması yapabilen, çok disiplinli ortamlarda görev alabilen teknik eleman yetiştirebilmek.
2- Havacılık standartları ile ilgili yeterli bilgi birikimine sahip olmak.
3- Alanındaki bakım uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçip ve kullanabilmek.
4- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek.
5- Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilmek.
6- Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
7- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
8- Bilgiye erişebilmek ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilmek, veri tabanları, bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
9- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
10- Alanı ile ilgili şema, teknik resim vb. dökümanları anlayıp, yorumlayabilmek.
11- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olmak.
12- İngilizce ve Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanmak.
13- Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilmek ve yönetebilmek.
14- Alanındaki kavram, düşünce ve matematiksel ifadeleri anlayabilmek, kullanabilmek, bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara, araştırmalara ve farklı kaynak ve ölçümlerden elde edilen sonuçlara dayalı çözüm önerileri geliştirip, uygun düzeltici eylemde bulunabilmek.
15- Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek.
16- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilmek.
17- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
18- Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olmak.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     52
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı TTS Module 3, Module 4, Module 5
Yardımcı Kaynaklar 1- Elektrik Elektronik Rehberi, S. Kara. 2- Elektronik Elemanlar ve Devre Teorisi, R. Boysestad, L. Nashelsky. 3- Sayısal Tasarım, M. M. Mano.

Ders ile ilgili dosyalar