Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Elektrik-elektronik Mühendisliği > ELEKTROMAGNETİK UYUMLULUK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ELEKTROMAGNETİK UYUMLULUK Birinci düzey EM 447 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ÖMER GALİP SARAÇOĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Ömer Galip SARAÇOĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Bu derste, Elektrik-Elektronik Mühendisliği öğrencilerine, elektromanyetik girişimin kaynakları ve önlenmesi; elektromanyetik uyumluluk kavramının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Elektromanyetik uyumluluk (EMU) ve temel kavramlar. Elektronik sistemler için EMU gerekleri. Emisyon ve alınganlık. Sinyaller ve spektrum. Pasif devre elemanlarının elektromanyetik girişim (EMI) özellikleri. Cihaz ve sistemlerden kaynaklanan elektromanyetik gürültü ve önlenmesi.

Dersin içeriği
1- Elektromanyetik Uyumluluk/Elektromanyetik Girişim (EMU/EMG) hakkında genel tanımlar
2- Yaygın EMU birimleri ve standartlar
3- EMG’nin kaynakları
4- Pasif devre elemanlarının ideal olmayan davranışları
5- Aktif elemanlar ve cihazlardan kaynaklanan EMG
6- Aktif elemanlar ve cihazlardan kaynaklanan EMG
7- İletim hatlarında diyafoni
8- Işınan emisyonlar, İletilen emisyonlar
9- EMG’nin önlenmesi: Ekranlama, filtreleme, topraklama.
10- EMG’nin önlenmesi: Ekranlama, filtreleme, topraklama.
11- EMG önlemede PCB tasarım kriterleri
12- Arklanma ve ESD.
13- Arklanma ve ESD.
14- EMG ve EMU ile ilgili güncel konular
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Elektromanyetik uyumluluk ve elektromanyetik girişim ile ilgili temel tanımları açıklayabilir.
2- Elektromanyetik girişimin kaynaklarını tanımlayabilir.
3- Elektromanyetik girişimin önlenmesi ile ilgili yöntemleri açıklayabilir.
4- Elektromanyetik girişimin önlenmesi için gereken PCB tasarım kriterlerinin açıklayabilir.
5- Elektromanyetik dalgaların insan sağlığı ve çevre üzerindeki etkilerini açıklayabilir.
6- Arklanma ve ESD kavramlarını açıklayabilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10- Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 8 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     76
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders Notu (Yayınlanmamış)
Yardımcı Kaynaklar 1)PAUL, C. R., Introduction to Electromagnetic Compatibility, John Wiley & Sons, 1992. 2) KODALI, V.P., Engineering Electromagnetic Compatibility: Principles, Measurements, Technologies, and Computer Models, 2nd Ed., IEEE Press, 2001. 3) MARDIGUIAN, M., EMI troubleshooting techniques, Mc Graw Hill, 2000.

Ders ile ilgili dosyalar