Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ADLİ VETERİNER HEKİMLİK |
Birinci düzey |
5.1.09 |
|
9 |
1.00 |
1.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ İLKNUR KARACA BEKDİK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ İLKNUR KARACA BEKDİK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu derste hayvan, hayvan hastalıkları, hayvansal maddeler (et, süt, yumurta, havyar, bal, deri, yün, yapağı, tiftik, bağırsak, sakatat, yenilebilir iç organlar, gırtlak, kıl, tüy, boynuz, kan, kemik gübresi vb) ve veteriner hekimlik kapsamında halk sağlığı, hayvan hakları, hayvan refahı, deontoloji ve meslek etiği ile ilgili konulara ilişkin adli bir soruna tarafsız bir şekilde nasıl yaklaşılacağı ve adli bir vakanın nasıl inceleneceği anlatılmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Adli veteriner hekimlik dersi veteriner hekimlik alanındaki adli vakalara yaklaşımları öğretir.
|
1- |
TEORİK: Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması. Kliniklerde ve klinik laboratuvarında çalışma prensipleri, uyulması gereken biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi. Kliniklerde ve klinik laboratuvarında olası biyolojik ve kimyasal tehlikeler ve önlemler konusunda bilgi aktarımı. Laboratuvara gönderilecek örneklerin alımı ve naklinde dikkat edilmesi gereken hususların ve biyogüvenlik kurallarının anlatılması. Derslerde not tutulması ve ders takibinin öneminin vurgulanması. Adli veteriner hekimliğin tanımı ve öneminin anlatılması.
|
2- |
TEORİK: Veteriner Hekimin görev ve sorumlulukları
|
3- |
TEORİK: Veteriner Hekim Bilirkişi
|
4- |
TEORİK: Veteriner Hekim Bilirkişinin görevleri
|
5- |
TEORİK: Rapor Hazırlama, Supervised selflearning
|
6- |
TEORİK: Hekim İhmalinin Araştırılması, Reçete Hataları, Supervised selflearning
|
7- |
TEORİK: Seminerler ve ödev sunumları
|
8- |
TEORİK: Gebelikte İlaç Kullanımı, Muayene ve Cerrahi Müdahale Sırasında Meydana Gelen Hatalar
|
9- |
Vize Sınavı
|
10- |
TEORİK: Hayvan Sahipleri ve Hayvanı İdare Edenlerin Sorumlulukları, Hayvanlara Eziyet ve Hayvan Hakları
|
11- |
TEORİK: Veteriner adli tıp bakımından ölüm, Asfeksiye bağlı ölümler, Karbonmonoksit Zehirlenmesi, Siyanür Zehirlenmesi, Hidrojen Sülfür Zehirlenmesi, Anaflaktik Ölümler
|
12- |
TEORİK: Bazı önemli zehirlenmelere adli veteriner hekim olarak yaklaşım: DDT Zehirlenmesi, Organik Fosforlu Bileşikler ve Karbamat İnsektisit Zehirlenmesi, Arsenik Zehirlenmesi, Kurşun Zehirlenmesi, Civa Zehirlenmesi
|
13- |
TEORİK: Bazı önemli zehirlenmelere adli veteriner hekim olarak yaklaşım: Borikasit Zehirlenmesi, Sitriknin Zehirlenmesi, Amitraz Zehirlenmesi, Metilaldehit Zehirlenmesi, Etilenglikol Zehirlenmesi, Aspirin Zehirlenmesi, Antikoagulan Rodentisit Zehirlenmesi.
Yavrunun Canlı Doğup Doğmadığının Anlaşılması
|
14- |
TEORİK: Hayvanlarda oluşan Yaralara ve Yanıklara Adli Yaklaşım, Supervised selflearning
|
15- |
TEORİK: İhbarı Mecburi Hastalıklar, Supervised selflearning
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Veteriner Hekimlerin görev ve sorumluluklarını bilir.
|
2- |
Veteriner hekim bilirkişinin görev ve sorumluluklarını bilir.
|
3- |
Şüpheli ölümlere adli tıp açısından yaklaşımları bilir.
|
4- |
Hastalıklarla mücadele ve karantina kurallarını uygular.
|
5- |
Hayvan hakları ve hayvan refahı ile ilgili konuları bilir ve uygular.
|
6- |
Bulaşıcı ve salgın hastalıkların kontrolü̈ amacıyla, biyogüvenlik dâhil, gerekli önlemleri alır.
|
7- |
İhbarı zorunlu ve zoonotik hastalıkların belirtilerini tespit eder ve ilgili makamlara bildirmek de dâhil olmak üzere uygun önlemleri alır.
|
8- |
Uygun bilgi teknolojilerini kullanarak hasta ve numune kayıtlarını tutar, gerektiğinde hayvanların sağlık durumlarıyla ilgili raporları hazırlar.
|
9- |
Hasta kayıt ve raporları, tavsiye mektupları, yasal ibraz, sigorta raporları gibi resmi yazıları yazar.
|
10- |
İhbarı zorunlu ve tazminatlı hastalıkları tanır, gerekli tedbirleri alır, ve yasal süreci başlatır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
|
|
4- |
İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
|
|
5- |
Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
|
|
6- |
İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
7- |
İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
|
|
8- |
İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
|
|
10- |
İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
|
|
11- |
Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
1
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
1
|
5
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
1
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
25
|
AKTS
|
|
|
1.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
1
|
20
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Şentürk Ş. 2007. Veteriner Adli Tıp ve İlgili Yönetmelikler
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Maden, M. Veteriner Adli Tıp, Öğrenci ders Notları
2. Beseni / Kaway, B. 1953. Adli Tıp
3. Ahay, y. 1960. veteriner Adli Tıp
4. İmren, H.Y. Veteriner Adli Tıp, Öğrenci Ders Notları
|
|