Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Mekatronik Mühendisliği > MÜHENDİSLER İÇİN OLASILIK VE İSTATİSTİK METOTLAR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MÜHENDİSLER İÇİN OLASILIK VE İSTATİSTİK METOTLAR Birinci düzey MEM 432 Seçmeli 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. MUZAFFER KANAAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUZAFFER KANAAN, DOÇ. DR. M. BAHADIR ÇETİNKAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Her bir konu ile ilgili teorik bilgiler detaylı bir şekilde verilmekte ayrıca öğrencilere ödev çalışmaları da verilmektedir.
Dersin amacı Olasılık ve istatistiksel analizin mühendislikteki öneminin anlaşılması
Dersin tanımı Mühendislik uygulamaları için gerekli olan temel olasılık ve istatistik teorisi

Dersin içeriği
1- Deneme, örnek uzay kavramları
2- İstatistiksel olay kavramı, elemanter olaylar
3- Ayrık olaylar, tümler olaylar
4- Olasılık kavramı, olasılık postülaları
5- Olasılık uzayı, eş olasılıklı uzay
6- Koşullu olasılık, çarpma kuralı,
7- Bağımsız olaylar, Bayes kuralı
8- ARA SINAV
9- Rasgele değişkenler, olasılık fonksiyonu, dağılım fonksiyonu
10- Beklenen değer, varians ve standart sapma, sürekli rasgele değişken kavramı
11- Moment kavramı
12- Binom dağılımı, Poisson dağılımı
13- Çok terimli dağılım, hipergeometrik dağılım,
14- Normal dağılım, örneklerin ortalamalarının dağılımı, güven aralığı – güven sınırları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Durağan ve Durağan olmayan sistemlerin analizinin anlaşılması
2- Olasılık ve İstatistiksel yaklaşımların mühendislik problemlerindeki öneminin anlaşılması.
3- Bireysel çalışma becerisi
4- Takım çalışması becerisi
5- Sözlü iletişim becerisi
6- Problem kurma ve çözme becerisi
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3- 2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
8- 6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
9- 7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
10- 7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
11- 7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
12- 8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
13- 8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
14- 9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
15- 10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
16- 11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
17- 12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
18- 13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 3 24
Ödevler 4 4 16
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     76
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İbrahim SEZGİNMAN, “Olasılık Teori ve Problemleri” Eğitim Yayınları A.Ş. 1995
Yardımcı Kaynaklar Alberto Leon-Garcia, “Probability and Random Processes for Electrical Engineering” Second Edition, Addison-Wesley, 1994

Ders ile ilgili dosyalar