Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GENETİK VE SİTOGENETİK |
Birinci düzey |
GZM 202 |
Zorunlu |
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET SAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK ANLATIM
|
Dersin amacı
|
MENDEL GENETIĞININ TEMEL PRENSIPLERI, KALITIMIN KROMOZOMAL TEORISI, KROMOZOMAL SAPMA VE MUTASYONLAR, DNA’NIN KIMYASAL YAPISI, REPLIKASYON, TRANSKRIPSIYON, TRANSLASYON, PROKARYOTIK VE ÖKARYOTIK GENLERIN YAPI VE FONKSIYONU, GENETIK MATERYALDEKI DEĞIŞIMLER, REKOMBINANT DNA TEKNOLOJISININ TEMEL ESASLARI VE POPÜLASYON GENETIĞI GIBI KONULARININ ÖĞRETILMESI
|
Dersin tanımı
|
MENDEL GENETİĞİ, OLASILIK, MENDEL GENETIĞINDEN SAPMALAR, EKSİK VE KODOMİNANS, GEN INTERAKSIYONLARI,
HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KROMOZOMLAR, BAĞLANTI, CROSSİNG OVER VE KROMOZOM HARITALARI, KROMOZOM VARYASYONLARI, FARKLI TÜRLERDE KROMOZOMLAR, KROMOZOMLAR VE CİNSİYET OLUŞUMU, CİNSİYETE BAĞLI KALITIM, KROMOZOMAL MUTASYONLAR, DNA’NIN KIMYASAL YAPISI, DNA REPLİKASYONU VE SENTEZI, DNA ORGANIZASYONU, TRANSKRİPSİYON VE PROKARYOTLARDA TRANSKRIPSİYON KONTROLÜ, ÖKARYOTİK GEN YAPISI VE EKSPRESYONU, TRANSLASYON, GEN MUTASYONLARI, DNA TAHRİBİ VE ONARIMI, TRANSPOSABLE ELEMENTLER VE KANSER, BAKTERI VE FAJ GENETİĞİ, GELİŞİM GENETİĞİ VE GELİŞİMİN GENETİK KONTROLÜ, DNA KLONLAMA VE MANİPULASYONU, RECOMBİNANT DNA TEKNOLOJİSİ VE TARIMDA UYGULANMASI VE POPULASYON GENETİĞİ KONULARİ İŞLENECEKTİR
|
1- |
GENETİĞİN KISA TARİHÇESİ VE TEMEL GENTİK KAVRAMLAR, MENDEL GENETİĞİ, OLASILIK, MONOHİBRİT, DİHİBRİT ÇAPRAZLAMALAR
|
2- |
MENDEL GENETİĞİNDEN SAPMALAR, EKSİK VE KODOMİNANS, GENE İNTERAKSİYONLARI
|
3- |
HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KROMOZOMLAR, BAĞLANTI, CROSSİNG OVER VE KROMOZOM HARİTALARI, KHİ- KARE TESTİ
|
4- |
KROMOZOM VARYASYONLARI, FARKLI TÜRLERDE KROMOZOMLAR, KROMOZOMLAR VE CİNSİYET OLUŞUMU, CİNSİYETE BAĞLI KALITIM
|
5- |
KROMOZOMAL MUTASYONLAR
|
6- |
DNA’NIN KİMYASAL YAPISI VE ANALİZİ
|
7- |
DNA REPLİKASYONU VE SENTEZİ, DNA ORGANİZASYONU
|
8- |
TRANSKRİPSİYON VE PROKARYOTLARDA TRANSKRİPSİYON KONTROLÜ
|
9- |
ÖKARYOTİK GEN YAPISI VE EKSPRESYONU
|
10- |
TRANSLASYON
|
11- |
GEN MUTASYONLARI, DNA TAHRİBİ VE ONARIMI, TRANSPOSABLE ELEMENTLER VE KANSER
|
12- |
BAKTERİ VE FAJ GENETİĞİ
|
13- |
DNA KLONLAMA VE MANİPULASYONU, RECOMBİNANT DNA TEKNOLOJİSİ VE TARIMDA UYGULANMASI
|
14- |
POPÜLASYON GENETİĞİ
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
TEMEL GENETİK KAVRAMLARIN TANIMLANMASI, MENDEL GENETİĞİ, DNA MOLEKÜLÜNÜN YAPISI VE FONKSİYONUNU ÖĞRENEBİLECEKTİR
|
2- |
GEN ETKİLEŞİMLERİ, KANTİTATİF GENETİK, POPULASYON GENETİĞİNİ ÖĞRENEBİLECEKTİR
|
3- |
REKOMBİNANT DNA TEKNOLOJİSİ VE TARIMSAL BİYOTEKNOLOJİ UYGULAMALARI HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLABİLECEKTİR
|
4- |
---
|
5- |
---
|
6- |
---
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Bilimler, Ziraat Mühendisliği ve Tarla Bitkileri disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Ziraat Mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi
|
|
2- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
|
|
3- |
Tarla Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü eldeki imkanlar dahilinde ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini kullanma ve uygulama becerisi
|
|
4- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, geliştirme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
|
|
5- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
|
|
7- |
Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık;
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık
|
|
12- |
Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
8
|
2
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
BASIC GENETICS 2ND ED. WBC GENETICS, ANALYSIS & PRINCIPLES. 2ND ED. BROOKER.
AN INTRODUCTION TO GENETICS ANALYSIS 8E. W.H. FREEMAN.
PRINCIPLES OF MEDICAL GENETICS BY THOMAS D., M.D. GELEHRTER, FRANCIS S. COLLINS, DAVID GINSBURG
|
Yardımcı Kaynaklar
|
BİTKİ BİYOTEKNOLOJİSİ VE GENETİK İLKELER, TEKNİKLER VE UYGULAMALAR / PLANT BİOTECHNOLOGY AND GENETİCS: PRİNCİPLES, TECHNİQUES, AND APPLİCATİONS 2012 ISBN 978-605-133-182-9
|
|