Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MÜKERREM BETÜL AYCAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. EREN DEMİRPOLAT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersler teorik ve pratik olarak işlenmekte olup, ders sonunda öğrencilerden soru-cevap tekniği ile her konunun genel tekrarı yapılmaktadır
|
Dersin amacı
|
Farmakoloji deneylerinde kullanılacak yöntemlerin öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrenciler temel farmakoloji laboratuar tekniklerini öğrenmektedir
|
1- |
Farmakolojik yanıtların değerlendirilmesi
|
2- |
EC50, pA2 ve pD2 hesabı
|
3- |
Sonuçların gösterimi ve istatistiksel analiz
|
4- |
Deneysel hata ayrımı yapma
|
5- |
İzole ve intakt preparatların tanıtımı
|
6- |
İzole düz ve çizgili kaslar, izole düz kas preparatlarında perfüzyon ve süperfüzyon
|
7- |
Hücre, doku ve organ kültür teknikleri
|
8- |
Santral, periferik, kardiyovasküler, solunum sistemi ve diğer organlar bakımından intakt preparatlar
|
9- |
Deneysel hastalık modelleri
|
10- |
Diyabet, sepsis, kardiyak iskemi-reperfuzyon, deserebre, spinal ve omuriliği zedelenmiş (pithed) hayvan hazırlanması
|
11- |
Deneysel parametrelerin yorumlanması
|
12- |
Hayvan tutma, instrumentasyon, diseksiyon
|
13- |
Deneysel farmakoloji çalışmalarına uygun deney hayvanı seçimi
|
14- |
Hayvan öldürme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel farmakoloji laboratuar tekniklerinin öğrenilmesi
|
2- |
Hayvan bakımının öğrenilmesi
|
3- |
Araştırma moleküllerine uygun hayvan modeli belirleyebilme
|
4- |
Diyabet, sepsis, kardiyovasküler rahatsızlıklar için hayvan modeli oluşturabilme
|
5- |
İzole organ banyosu tekniğinin öğrenilmesi
|
6- |
Deney verilerinin yorumlanması ve istatistiksel analizinin yapılması
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İlaçların canlı vücudundaki farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini betimleme
|
|
2- |
Hücrede ilaç hedefi molekülleri tanıma ve uyarı iletimindeki rollerini betimleme
|
|
3- |
Hücreler arası iletişimi sağlayan aracı molekülleri (nörotransmitterler, otakoidler,
hormonlar) betimleme; bu moleküllerin etkilerini, etki mekanizmalarını kavrama ve ilaç hedefi olarak işlevlerini önerme
|
|
4- |
Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerini tanıma, farmakolojik problemlerin
çözümünde uygun yöntemleri seçme ve deneyleri tasarlama
|
|
5- |
Yayınlanmış bilimsel verileri çözümleme, yorumlama ve yargılama
|
|
6- |
Verileri ölçme-değerlendirme yöntemlerini tanıma ve bilimsel verilerin istatistiksel
çözümlemesini düzenleme
|
|
7- |
Eğitimin biliminin temel kavramlarını tanımlama
|
|
8- |
Temel farmakolojik araştırmalarda iş gören alet ve gereçleri kullanma
|
|
9- |
Deney hayvanlarına bakım, besleme ve ilaç uygulaması yapma
|
|
10- |
Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerinden en az ikisini; uygun nitelikte, sürede ve ekonomik şekilde yürütme.
|
|
11- |
Yayınlanmış bilimsel verilere ulaşma
|
|
12- |
Bilimsel sunu yapma
|
|
13- |
Bilimsel yayın yazma
|
|
14- |
Farmakolojideki problemlerin çözümünde, bilimsel yöntemlerin gücünü anlama ve benimseme
|
|
15- |
Bilimsel araştırmalarda etik değerlere uyma
|
|
16- |
İyi Laboratuar Uygulamaları” klavuzlarına uygun şekilde çalışma.
|
|
17- |
Bilimsel araştırmalarda ekip çalışması anlayışını kazanma
|
|
18- |
İnsan ilişkilerinde doğru, dürüst ve tutarlı davranışlar sergileme
|
|
19- |
Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemek ve mesleki uygulamalardaki değişimlere uyum
sağlamak için; sürekli bir biçimde yeni bilgilere ulaşma alışkanlığı edinme
|
|
20- |
Yaşam boyu kendi kendine öğrenmenin önemini kavrama
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
7
|
98
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
198
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Goodman and Gillman’s Manual Pharmacology and Therapeutics, Color Atlas of Pharmacology, Textbook of Receptor Pharmacology, Current Protocols in Pharmacology, Pharmacotherapy A Pathophysiologic Approach, Bioassay Techniques for Drug Development
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|