Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Makine Mühendisliği > MATEMATİKSEL İSTATİSTİK VE OLASILIK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MATEMATİKSEL İSTATİSTİK VE OLASILIK Birinci düzey BİS 616 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bu dersin bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. GÖZDE ERTÜRK ZARARSIZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ DİNÇER GÖKSÜLÜK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Anlatım ve Tartışma
Dersin amacı Bu dersin amacı öğrencilere temel olasılık teorisi ve matematiksel istatistiği aktarmak, öğrencilerin akademik çalışmalarda iyi düzeyde istatistik teorisi alt yapısına sahip olmasını sağlamaktır.
Dersin tanımı

Dersin içeriği
1- Tamel Kavramlar: Olasılık Kuramı, Permutasyon-Kombinasyon
2- Küme Operatörleri, Bağımsız Olay, Koşullu Olasılık, Bayes Kuramı
3- Rastgele değişken, Olasılık Yoğunluk Fonksiyonu, Kümülatif Dağılım Fonksiyonu
4- Beklenen Değer, Parametre/İstatistik, Konum Ölçüleri, Yaygınlık Ölçüleri
5- Rastgele Değişkenin Dönüşümleri, Kovaryans ve Korelasyon Kavramları
6- Moment Çıkaran Fonksiyon, Kesikli Olasılık Dağılımları, Sürekli Olasılık Dağılımları - I
7- Moment Çıkaran Fonksiyon, Kesikli Olasılık Dağılımları, Sürekli Olasılık Dağılımları - II
8- ARA SINAV - I
9- Merkezi Limit Teoremi, Limit Dağılımları, Örneklem Dağılışları
10- Parametrenin Nokta Kestirimi, Olabilirlik Fonksiyonu, Parametre Kestiricilerinin Özellikleri, Üstel Dağılım Ailesi - I
11- Parametrenin Nokta Kestirimi, Olabilirlik Fonksiyonu, Parametre Kestiricilerinin Özellikleri, Üstel Dağılım Ailesi - II
12- ARA SINAV - II
13- Hipotez Testleri, Olabilirlik Oranı Testi, Skor Testi, Wald Testi - I
14- Hipotez Testleri, Olabilirlik Oranı Testi, Skor Testi, Wald Testi - II
15- FİNAL SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel olasılık kavramlarını (marjinal, koşullu olasılık, vb.) öğrenir.
2- Rastgele değişken ve olasılık dağılımlarını ilişkilendirebilir.
3- Rastgele değişkenin parametreleri için aralık/nokta tahminleri yapar.
4- Matematiksel istatistik altyapısına sahip olur.
5- Hipotez testlerinin teorik altyapısını kavrar ve test sürecini yönetir.
6- Rastgele değişkenlerin dönüşümlerine yönelik olasılık dağılımlarını elde eder.
7- Merkezi limit teoremi, istatistiğin örneklem dağılışları, limit dağılımları hakkında bilgi sahibi olur.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3- 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8- 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9- 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10- 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11- 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12- 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13- 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14- 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15- 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 4 3 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 15 30
Ara sınavlar 2 2 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     180
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 20
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Eğitmen notları (Slaytlar, makaleler, dokümanlar, vb.)
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar