Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Kimya > AYIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
AYIRMA YÖNTEMLERİ Birinci düzey KİMS210 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yoktur
Eğitimin dili türkçe
Koordinatör PROF. DR. UĞUR ŞAHİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. UĞUR ŞAHİN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yoktur
Dersin veriliş şekli yüz yüze teorik olarak verilecektir.
Dersin amacı Ayırma yöntemleri ve kullanım alanları hakkında bilgi edinmek
Dersin tanımı Ayırma yöntemlerinin önemi, ayırma yöntemleri ile ilgili bazı kavramların tanımı ve ayırma yöntemlerini çeşitli kriterlere göre sınıflandırma, ayırma yöntemlerine termodinamik ve kinetik yaklaşım, ayırma işlemlerinde fiziksel ve mekaniksel kuvvet etkileri, kimyasal reaksiyonlardan ayırma işlemlerinde yararlanılması, birlikte çöktürme ve çökelme, distilasyon, çözücü ekstraksiyonu, kromatografiye giriş, sıvı kromatografisi, gaz kromatografisi, kolon ve ince tabaka kromatografisi.

Dersin içeriği
1- Ayırma yöntemlerinin önemi
2- Ayırma yöntemleri ile ilgili bazı kavramların tanımı ve ayırma yöntemlerini çeşitli kriterlere göre sınıflandırma
3- Ayırma yöntemlerine termodinamik ve kinetik yaklaşım
4- Ayırma işlemlerinde fiziksel ve mekaniksel kuvvet etkileri, ayırma işlemlerinde kimyasal reaksiyonlar
5- Çökelme ve Birlikte çöktürme
6- Distilasyon, kristallendirme, azeotropik karışımlar
7- Sıvı-sıvı Ekstraksiyonu
8- ARA SINAV
9- Kromatografiye giriş, tarihçe ve teorik temelleri
10- Kromatografi ile ilgili terimler, uygulamalar ve Van Deemter eşitliği
11- Gaz Kromatografisi
12- Sıvı kromatografisi
13- Kolon kromatografi
14- İnce Tabaka ve Kağıt Kromatografisi
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- öğrencilerin ayırma yöntemlerinin temelini benimsemesi
2- öğrencilere ayırma yöntemlerinin öneminin vurgulanması hedeflenmiştir.
3- mezuniyet sonrası öğrencilerin kullanabileceği yöntemlerin öğretilmesi.
4- öğrencilere kromatografik cihazların ayırmada kullanılmasını öğretmek hedeflenmektedir.
5- kolon kromatografisi ile ayırma ve zenginleştirmeyi öğretmek
6- matriks ortamından analitin nasıl bir ayırma yöntemi ile ayrılacağını öğretmek.
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
2- Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
3- Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
4- Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
5- Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
6- Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
7- Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
8- Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
9- Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
10- Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
11- Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
12- Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
13- Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
14- Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
15- Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 2 12
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 2 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 2 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     58
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Analitik Kimya II, D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler (çeviri editörleri: Prof. Dr.Esma Kılıç, Prof.Dr. Fitnat Köseoğlu), Bilim Yayıncılık, 7. Baskı, 1999.
Yardımcı Kaynaklar Enrichment Techniques for Inorganic Trace Analysis, Atsuski Mizuike, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, Newyork, 1983. Denel Organik Kimya, E. Erdik, M. Obalı, N. Yüksekışık, A. Öktemer, A.Pekel, E. İhsanoğlu, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1987.

Ders ile ilgili dosyalar