Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK DİLİ II |
Üçüncü düzey |
CIGH2108 |
|
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ZEHRA GÜMÜŞ GEMİCİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ERUZEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ERUZEM
|
Dersin veriliş şekli
|
Uzaktan Eğitim Şeklinde verilmektedir.
|
Dersin amacı
|
Türkçe dilbilgisi, dil ve kültür ilişkisi, sesler ve ses uyumu, isimler, sıfatlar, vb gramer kuralları, yazım
hataları ve noktalama işaretleri, kısaltmalar, kelime yapısı ve çalışması, sözlük, yazım çalışması, kitap
yorumları, edebi yazı türleri, yaratıcı yazma ve gezi yazısı gibi konulara dayalı çalışmalar yapmak.
Öğrencilere Türkçenin tarihi ve bugünkü durumu hakkında bilgi verip Türkçeyle yazılmış metinler üzerinde
çalışmalar yapmaktır
|
Dersin tanımı
|
Dilin tanımı, dilin özelliği, dil ve biliş, dil ve toplum, dil ve kültür, dil aileleri, dil yapısı ve kaynakları, Türk
dilinin diğer diller arasındaki yeri, Türkçenin fonetik özellikleri, fonetik kuralları, Türkçede kırılma, büküm,
Türkçede kelime kategorileri, imla kuralları, kompozisyon, cümlenin unsurları ve analiz örnekleri
|
1- |
1.1.Tanım, Kompozisyonla ilgili vecizeler, 1.2.Dil Becerileri ve Bilgi Donanımı: 1.2.1. Bilgi birikimi: okuma, kütüphaneden yararlanma,
internetten yararlanma, bilgisayar CD vb. yararlanma, dinleme (Etkili Dinleme), gözlem (Gözlem yapma), kesik (Kupür) biriktirme, şiir defteri
tutma, günlük yaza, özlü (veciz) sözleri derleme, 1.3. Yazılı Anlatım (Kompozisyon):Yazı, yazının önemi, konu, konuya bakış açısı, konunun
ana maddesi, konunun sınırlandırılması, Örnek Metin: Çevremizde Neler Görüyoruz? (Selçuk ERDEM) Ana ve yardımcı fikirler ve
belirlenmesi, Örnek Mettin: Mehmet Kaplan’ın Hisar dergisinin, 1972 Mayıs sayısında yayınlanan Kompozisyon adlı yazısı 1.4.
Kompozisyonda plân ve uygulaması, 1.5. Plan Türleri: Olaya dayalı, düşünceye dayalı, duyguya dayalı plan, 1.6. Tüme varım, tümden gelimli
anlatım, 1.7. Planın bölümleri, 1.8. Başlık Bulma. 1.9. Yazarlar ve Çevresi: Virginia Woolf, George Bernard Shaw, Vita Sackville, Mark Twain,
Henry David Thoreau, Robert Stephen Hawker, George Orwell vb.- 1.10. Kompozisyon ile ilgili Video sözlü kompozisyon türleri ve
uygulaması. Paragraf, Paragraf Bilgisi, Paragrafta düşünceyi Geliştirme Anlatıma hazırlık, Anlatımda tema ve konu, Anlatımda sınıflandırma,
Anlatımın ve anlatıcının amacı, Anlatıcının tavrı, Anlatımın temel özellikleri, Anlatım türlerinin sınıflandırılması
|
2- |
2.1. Öz geçmiş, dilekçe, mektup, telgraf, rapor, karar, tutanak, bildiri/tebliğ, ilan/duyuru, resmî yazılar… vb. 2.2. Örnek Uygulamalar 2.3.
Konuya uygun Video
|
3- |
3.1.1. Sözcüklerin Yapı Özellikleri: Biçim Bilgisi (Morfoloji): Kelime, kök, gövde, ek (yapım ve çekim ekleri) Örnek uygulamalar ve örnek
sorular, 3.1.2. Basit Yapılı Sözcükler, 3.1.3. Türemiş Yapılı Sözcükler, 3.1.4. Birleşik Yapılı Sözcükler, 3.1.5. Yapım Ekleri, 3.1.6. Çekim
Ekleri 3.2.1. Sözcükte Temel/Gerçek Anlam 3.2.2.Yan anlam 3.2.3. Mecaz Anlam 3.2.4. Terim Anlam 3.2.5. Somut ve Soyut Anlam 3.2.6.
İkilemeler 3.2.7. Deyimler 3.2.8. Atasözleri 3.2.9. Söz ve Anlam Sanatları
|
4- |
4.1. İstiklal Marşının kelimeleri sözcük ve bağlamda anlamaları 4.2. 1-10. Kıtaların söz ve anlam sanatları 4.3. İstiklal Marşının açıklaması 4.4.
Dramatik Metinler. Coşku ve Heyecana Bağlı (Lirik) Anlatım 4.5. Gençliğe hitabe (Nutuk Türü) kelimeleri ve söz ve anlam açıklamaları
4.6.İstiklal Marşı ve Gençliğe hitabe geleceği görme ve önceden okuma ve metinlerde geleceğe çağrışım vb. 4.7. Video gösterisi
|
5- |
5.1. Ses ve Ahenk Kusurları, 5.2.Anlama Dayalı Bozuklular, 5.3.Yapıya Dayalı Bozukluklar. 5.4. Video gösterisi
|
6- |
6.1. Ad, sıfat, zamir, zarf, bağlaç, edat 6.2. Fiiller 6.3. Uygulamalar ve örnek soru çözümleri 6.4. Video gösterisi
|
7- |
7.1. Betimleme (Tasvir Etme) 7.2. Öyküleme, Öyküleyici anlatım, 7.3. Açıklama 7.4. Tartışma 7.5. Düşünceyi Geliştirme yoları; Tanımlama,
örnekleme, karşılaştırma, tanık gösterme, Sayısal verilerden yararlanma, Sorulara bağlamaİlgi kurma, 7.5. Çözümlü örmekler 7.6. Video
gösterisi
|
8- |
8.1. Tanım, 8.2.Cümlenin ögeleri basit cümle ve uygulamalar cümle tahlili ve uygulaması 8.3.Örnek uygulamalar ve örnek soru çözümler ve
konu ile ilgili video paylaşımı.
|
9- |
9.1. Cümle Türleri: bağlı cümle, sıralı cümle, eksiltili cümle ve uygulamalar, cümle tahlili 9.2. Örnek uygulamalar ve örnek soru çözümler ve
konu ile ilgili video paylaşımı.
|
10- |
10.1. Tanım ve hikâyenin planı (Olay paragrafı) 10.2. Öyküleyici (Hikâye edici) Anlatım, Sanat metinleri: masallar, Aisopos (ezop) ağustos
böceği ile karıncalar Tilki ile Leylek la fontaine (la fonten), ezop masalları Papağan az gittik uz gittik Pertev Naili Boratav, Hümayün-name,
Kelile ve Dimne Hikayeleri 10.3. Hikâyenin Yüzü Stratejisi Kınalı Hasan (Anonim) Arzu İle Kamber Türk Halk Öyküleri 10.4.Hikayenin
Ögeleri Ana Olay, olaylar zinciri, sonuç (çözüm) Zamanın Özellikleri Metindeki işlevi 10.5. Nihal Atsız Ruh Adam ve Tahlili 10.6. Video
paylaşımı.
|
11- |
11.1.Okuma, Dinleme, konuşma ve Sözlü Kompozisyon Türleri : Sözlü Anlatım Demokratik toplantı usulleri Konuşma, konuşmayı oluşturan
ögeler: Konuşma: Hazırlıklı Konuşma, Hazırlıksız Konuşma. Örnek metinler: Mustafa Kemal Atatürk “10. Yıl Nutku; Hz. Muhammed’in
“Veda Hutbesi” 11.2. Topluluk karşısında konuşma türleri: : a) Söz Korosu, b) Hikâye, olay, anı anlatma, c) Bir İşi Tarif Etme, d) Duyuru, e)
Bir Kimseyi Tanıtma, f) Bir cihazı Tanıtma, g) Açış Konuşması, h) Ayrılış Konuşması, ı) Sözcülük Yapma, i) Kitap Tanıtma, j) Demeç Verme,
k) Konferans Verme, l) Nutuk Verme. Örnek nutuk: Mustafa Kemal Atatürk “” 11.3. Etkili İletişim: İletişim, İkna, Eğitimde İletişim, Terapotik
(sağlıklı) iletişim, davranışlara yönelik ikna becerisi, ben dili, sen dili ve örnek uygulamalar. 11.4. Video paylaşımı.
|
12- |
12.1. Türkçenin tarihsel seyrinde Türkçe-yabancı kelime oranları 12.2. Cumhuriyet dönemi gazeteler de Türkçe yabancı kelime oranları 12.3.
Batı kökenli kelimelerin Türkçeye giriş seyri, 12.4. Osmanlılar döneminde Batı kaynaklı kelimeler 12.5. Dil devrimi ve sonuçları 12.6. Son
yıllarda yabancı kelimelerin giriş sebepleri, 12.7. Bir araştırma ve çarpıcı sonuçları 12.8. Kayseri’de tabela ve iş yeri adları örneği ile ilgili
araştırma ve sonuçları Dil Yarası (T.ىѧѧѧیارھس لѧѧѧدی) (Ar. انѧѧѧاللس رحѧѧѧخ (kitabından örnek okumalar
|
13- |
13.1. Özensizlik ve Yanlış Kullanım 13.2. Yabancı Sözcük Tutkusu 13.3. Yabancı Dil Düşkünlüğü, 13.4. Türkçenin Bilim Dili Olmadığı
Görüşü 13.5. Türkçe öğretiminde Yetersizlik 13.6. Sözcük ve Terim Üretiminde Yetersizlik 13.7. Öğretmen Faktörü 13.8. Okuma ve Yazma
Alışkanlığı Eksikliği Dil Yarası (T.ىѧѧѧیارھس لѧѧѧدی) (Ar. انѧѧѧاللس رحѧѧѧخ (kitabından örnek okumalar.
|
14- |
Final Konuları soru çözüm uygulamaları Dil Yarası (T.ىѧѧѧیارھس لѧѧѧدی) (Ar. انѧѧѧاللس رحѧѧѧخ (kitabından örnek okumalar.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
-
|
2- |
-
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bakteriyoloji, viroloji, mikoloji ve immünoloji alanında kanıta dayalı ve güncel bilgi ve beceriler kazanmak.
|
|
2- |
Bilimsel araştırmalar için kanıta dayalı bilgiyi kullanmak.
|
|
3- |
Mikrobiyoloji alanında projeler geliştirmek.
|
|
4- |
Bilimsel araştırma sonuçlarını analiz edebilmek.
|
|
5- |
Bilimsel istatistiksel değerlendirmeleri irdeleyebilmek.
|
|
6- |
Bilimsel çalışmada etik prensiplerinin önemi hakkında farkındalık kazanmak.
|
|
7- |
Bilimsel bilgiye ulaşmak için kütüphane ve e-kaynakları kullanmak.
|
|
8- |
Mikrobiyoloji alanıyla ilgili cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak.
|
|
9- |
Mikrobiyoloji laboratuvarlarını iyi laboratuvar uygulamaları ve biyogüvenlik kurallarına uygun şekilde kullanmak.
|
|
10- |
Bilimsel okumalar ve araştırmalar sonucunda edindiği bilgileri ulusal ve uluslararası alanda sunabilmek.
|
|
11- |
Ulusal ve uluslararası projelerde araştırmacı olarak rol alır, interdisipliner araştırmalar yapmak.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
55
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|