Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > Uluslararasi İlişkiler > İNSAN HAKLARI VE ETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İNSAN HAKLARI VE ETİK Birinci düzey D-ULS401 Seçmeli 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. GÜNDÜZ ALP ASLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. ONUR HAMURCU
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu dersin hedefi öğrencilerin anlatılar ve gerçeklikler arasındaki farklılıkları analiz etmek için öğrencilerin etik ve insan hakları alanlarında gerekli bilgi ve yeteneği sağlamaktadır.
Dersin tanımı Bu ders öğrencilere, uluslararası kamu hukuku, dünya siyaseti, devlet kavramının Uluslararası İlişkiler tarihindeki yerine odaklanarak etik ve evrensel insan hakları ararasındaki ilişkiyi analiz etmeyi sağlamaktadır.

Dersin içeriği
1- Tartışma: İnsan Hakları ve Etik
2- İnsan Hakları: Temel Belgeler, Köken ve Gelişimi
3- İnsan Haklarının Batı’daki Tarihçesi
4- İnsan Haklarının Evrenselleşmesi
5- İnsan Hakları Eleştirisi: Kavramsal ve Etik Çekinceler
6- Etik Muhalefetin Kökeni
7- Etik Kuramı
8- Ara Sınav
9- Etik ve İnsancıl Anlatı
10- Etik, İnsancıllık: Koruma ve Yardım
11- Kadın ve İnsan Haklarının Etik Anlamları
12- İşkence ve İnsan Hakları
13- Sağlık ve İnsan Hakları
14- İnsan Hakları Uygulamaları
15- Genel Değerlendirme
16- Yıl Sonu Sınavı
17- Yıl Sonu Sınavı
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bu ders ile öğrenciler, ulus üstü, uluslararası, devlet ve devlet altı düzeyde insan haklarının destekleyen ve insan haklarının karşısındaki tezleri analiz eder.
2- Bu ders ile öğrenciler insan haklarının etik eleştirisinin kökenlerini analiz eder.
3- Bu ders ile öğrenciler insan hakları ve yasal süreçlerdeki gelişmeleri tanımlar ve karşılaştırır.
4- Bu ders ile öğrenciler, evrensel etik alanındaki asli kuralları, insan hakları ilkelerini ve evrensel etik kurallarını çözer.
5- Bu ders ile öğrenciler var olan insan hakları anlaşmalarını ve insan hakları alanındaki yol gösterici ilkeleri eleştirel biçimde tartışır.
6- Bu ders ile öğrenciler insan hakları hukuku çerçevesinde ampirik örnekleri analiz eder.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
2- Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
3- Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
4- Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
5- Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
6- Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
7- Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası güncel konulara uygular.
8- Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce bilgisini kullanır.
9- Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla çözümler.
10- Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanır.
11- Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
12- Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
13- Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
14- Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
15- Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı A.Kadir Çüçen, İnsan Hakları, MKM Yayıncılık, Bursa, 2011, André Mercier, ‘‘İnsan Haklarının Evrenselliği’’, İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, (Yayıma Hazırlayan: İoanna Kuçuradi), Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara, 2009, ss. 25-37. Henry Shue, ‘‘Temel Hakların Evrenselliği’’, İnsan Haklarının Felsefi Temelleri, (Yayıma Hazırlayan: İoanna Kuçuradi), Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara, 2009, ss. 39-65.
Yardımcı Kaynaklar Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice. 2nd Edition Michelene Ishay, The History of Human Rights, 2nd Edition

Ders ile ilgili dosyalar