Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İNSAN HAKLARI VE ETİK |
Birinci düzey |
D-ULS401 |
Seçmeli |
7 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. GÜNDÜZ ALP ASLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. ONUR HAMURCU
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin hedefi öğrencilerin anlatılar ve gerçeklikler arasındaki farklılıkları analiz etmek için öğrencilerin etik ve insan hakları alanlarında gerekli bilgi ve yeteneği sağlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders öğrencilere, uluslararası kamu hukuku, dünya siyaseti, devlet kavramının Uluslararası İlişkiler tarihindeki yerine odaklanarak etik ve evrensel insan hakları ararasındaki ilişkiyi analiz etmeyi sağlamaktadır.
|
1- |
Tartışma: İnsan Hakları ve Etik
|
2- |
İnsan Hakları: Temel Belgeler, Köken ve Gelişimi
|
3- |
İnsan Haklarının Batı’daki Tarihçesi
|
4- |
İnsan Haklarının Evrenselleşmesi
|
5- |
İnsan Hakları Eleştirisi: Kavramsal ve Etik Çekinceler
|
6- |
Etik Muhalefetin Kökeni
|
7- |
Etik Kuramı
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Etik ve İnsancıl Anlatı
|
10- |
Etik, İnsancıllık: Koruma ve Yardım
|
11- |
Kadın ve İnsan Haklarının Etik Anlamları
|
12- |
İşkence ve İnsan Hakları
|
13- |
Sağlık ve İnsan Hakları
|
14- |
İnsan Hakları Uygulamaları
|
15- |
Genel Değerlendirme
|
16- |
Yıl Sonu Sınavı
|
17- |
Yıl Sonu Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bu ders ile öğrenciler, ulus üstü, uluslararası, devlet ve devlet altı düzeyde insan haklarının destekleyen ve insan haklarının karşısındaki tezleri analiz eder.
|
2- |
Bu ders ile öğrenciler insan haklarının etik eleştirisinin kökenlerini analiz eder.
|
3- |
Bu ders ile öğrenciler insan hakları ve yasal süreçlerdeki gelişmeleri tanımlar ve karşılaştırır.
|
4- |
Bu ders ile öğrenciler, evrensel etik alanındaki asli kuralları, insan hakları ilkelerini ve evrensel etik kurallarını çözer.
|
5- |
Bu ders ile öğrenciler var olan insan hakları anlaşmalarını ve insan hakları alanındaki yol gösterici ilkeleri eleştirel biçimde tartışır.
|
6- |
Bu ders ile öğrenciler insan hakları hukuku çerçevesinde ampirik örnekleri analiz eder.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi
Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve
uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası
güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce
bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla
çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile
bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak
uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
A.Kadir Çüçen, İnsan Hakları, MKM Yayıncılık, Bursa, 2011,
André Mercier, ‘‘İnsan Haklarının Evrenselliği’’, İnsan Haklarının Felsefi
Temelleri, (Yayıma Hazırlayan: İoanna Kuçuradi), Türkiye Felsefe
Kurumu, Ankara, 2009, ss. 25-37.
Henry Shue, ‘‘Temel Hakların Evrenselliği’’, İnsan Haklarının Felsefi
Temelleri, (Yayıma Hazırlayan: İoanna Kuçuradi), Türkiye Felsefe
Kurumu, Ankara, 2009, ss. 39-65.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Jack Donnelly, Universal Human Rights in Theory and Practice. 2nd Edition
Michelene Ishay, The History of Human Rights, 2nd Edition
|
|