Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Tarih (yüksek Lisans) > BİLİMSEL ARAŞTIRMA METOTLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA METOTLARI İkinci düzey TAR 503 Zorunlu 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOĞUN OKUMA YAPILACAK.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ CAN DEVECİ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ CAN DEVECİ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ CAN DEVECİ
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı TÜRKİYE de ve Dünyadaki tarih metodolojisine ait kavramlar tartışılacaktır. Ders, "Tarih Nasıl yazılır ve araştırılır" argümanı etrafında işlenecektir.
Dersin tanımı TAR 503 BİLİMSEL ARAŞTIRMA METODLARI

Dersin içeriği
1- Bilimsel araştırma ve bilimsel yöntem
2- Bilimsel araştırmanın Düzeyleri
3- Belgesel Gözlem
4- Bilimsel araştırma yaklaşımları
5- Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramlar
6- Bilimsel araştırmalarda geçerlik,güvenirlik ve bilimsel etik
7- Bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntemler
8- Ara sınav
9- Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçları I
10- Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçları II
11- bilimsel araştırmalarda nitel veri analizi ve yorumu
12- Bilimsel araştırmalarda kaynak tarama I
13- Bilimsel araştırmalarda kaynak tarama II
14- Bilimsel araştırmalarda kaynak tarama II
15- Yarı Yıl Sonu sınavnı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- TARİHİ BİR KONUDA LİSANS ÜSTÜ ÇALIŞMA YAPABİLMEK
2- Tarihi konularda literatüre sahip olmak
3- Bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenmek
4- Bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntemleri öğrenmek
5- Bilimsel araştırmalarda kaynak taramayı Öğrenmek
6- Tarihi Konularda Veri toplamayı öğrenmek
7- Bilim Dalına Ait Problemler hakkında bilgi sahibi olmak
8- Bilim Dalına uygun kaynaklara hakim olmak
9- Tarihi yazımı konusunda bilgi sahibi olmak
10- Biçimsel olarak yazım konusunu öğrenmek

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3- Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
4- Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5- Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6- Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7- Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8- Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
10- Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11- Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
12- Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13- Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14- Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 15 2 30
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 20 2 40
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     153
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul 1988 Zeki Velid Togan, Tarihte Usul, İstanbul 1950 Edward Hallett Carr, Tarih Nedir?, Çev. M. G. Göktürk, İstanbul 1994 Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara 1995 Julien Freund, Beşeri Bilim Teorileri, Çev. B. Yediyıldız, Ankara 1991, Cihan Dura, Düşünme Araştırma, Yazma, Ekin Yayınları İstanbul 2005.
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar