Ön koşul dersleri
|
İstatistik, Eğitim Bilimine Giriş, Öğretim Yöntem ve İlkeleri
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EMİNE YAVUZ HARMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD. DOÇ. DR. M. İZZETTİN YILMAZER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunuş, Proje tabanlı öğrenme
|
Dersin amacı
|
Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme kavramları hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak, temel istatistik kavramlarını öğrenmek, geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarını bilmek, geçerlik ve güvenirliği bilmek, madde indeksleri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
Dersin tanımı
|
Ölçme nedir? Ölçme türleri nelerdir? Ölçmede hatalar nelerdir? Ölçekler ve özellikleri nelerdir? Ölçme araçları nelerdir? Değerlendirme nedir? Türleri nelerdir? Karar verme süreçleri nelerdir? Temel istatistik kavramları nedir? (aritmetik ortalama, mod, medyan,...) Sınıf içi testlerin hazırlanma basamakları nelerdir? Bu testler nasıl hazırlanır? Bu testler nasıl puanlanır? Güvenirlik ve geçerlik nedir? Hazırlanan testlerde güvenirlik ve geçerlik testleri nasıl yapılır? Güçlük ve ayır edicilik indeksleri nedir? Portfolio nedir? Kavram Haritası nedir?
|
1- |
Ölçme değerlendirme nedir?
Ölçme türleri ve hataları, ölçekler ve özellikleri,
|
2- |
Değerlendirme türleri, karar verme türleri
|
3- |
Aritmetik ortalama, mod, medyan, standart sapma,
|
4- |
Normal dağılım, ranj, basıklık, çarpıklık, Z puanı, T puanı
|
5- |
Ölçme araçları nelerdir?
Açık uçlu sorular ve özellikleri, puanlanması (Rubrik)
|
6- |
Kapalı uçlu sorular (çoktan seçmeli) ve özellikleri, puanlanması
|
7- |
Boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme sorularının özellikleri
|
8- |
Geçerlik nedir?
Kapsam geçerliği, ölçüt geçerliği, yapı geçerliği
|
9- |
Güvenirlik nedir?
Güvenirlik belirleme yöntemleri
|
10- |
Bir ölçme aracının geçerlik ve güvenirliğini artırma yolları
|
11- |
Madde güçlük indeksi
Madde ayırt edicilik indeksi
|
12- |
Alternatif değerlendirme yöntemleri: Portfolio oluşumu avantajları, sınırlılıkları ve puanlama
|
13- |
Alternatif değerlendirme yöntemleri: Kavram haritası ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanımı
|
14- |
-
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Ölçmenin tanımını yapabilecekler, türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
2- |
Ölçekler ve özelliklerini bilecekler
|
3- |
İstatistik kavramları hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
4- |
Ölçme araçları (sınıf içi testler) hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
5- |
Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağı hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
6- |
Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını bilecekler
|
7- |
İndeksler hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
8- |
Portfolio hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
9- |
Kavram Haritası hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
|
|
3- |
Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
|
|
5- |
Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
|
6- |
Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
|
|
7- |
Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
|
|
8- |
Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
|
|
9- |
Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
|
|
10- |
Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
|
|
11- |
Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
|
|
12- |
Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
|
|
13- |
Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
|
|
14- |
Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
|
|
15- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
17- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
|
|
18- |
Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
|
|
19- |
Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
17
|
3
|
51
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
17
|
1
|
17
|
Ödevler
|
17
|
1
|
17
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
3
|
1
|
3
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
3
|
1
|
3
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
1
|
3
|
Toplam iş yükü
|
|
|
109
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
3
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Zorunlu kaynak yoktur.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: Pegem Akademi
Berberoğlu, G. (2006). Sınıf içi ölçme değerlendirme teknikleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
Çepni S. ve arkadaşları (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
Haladayna, T.M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Allyn & Bacon.
Özçelik, D. A. (2010). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
Turgut, M.F. ve Baykul Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
|
|