Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sosyal Bilgiler Öğretmenliği > EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Birinci düzey MB 201 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ GALİP ÖNER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR. EMİNE YAVUZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Eğitim fakültesinde öğrenim gören Sosyal Bilgiler öğretmeni adaylarının eğitim alanındaki araştırma yöntemlerine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması bu dersin amacıdır.
Dersin tanımı • Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler • Araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama) • Veri toplama araçlarının genel özellikleri • Verilerin analizi ve değerlendirilmesi • Makale, tez ve veri tabanlarına erişim • Araştırma modelleri ve türleri • Bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar • Nicel ve nitel araştırma desenleri • Nicel ve nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi • Nicel ve nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik • Makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma • Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama • Eğitimde aksiyon (eylem) araştırması

Dersin içeriği
1- Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
2- Bilimsel araştırmalarda etik. Raporlaştırma nasıl yapılır? Nereden ve nasıl araştırma yapılır?
3- Bilimsel araştırmanın temelleri
4- Problemi tanımlama
5- Problemi tanımlama
6- Örnekleme yöntemleri
7- Ölçme, güvenirlik ve geçerlik Verilerin toplanması I (ölçek, test)
8- Vize haftası
9- Verilerin toplanması II (anket, gözlem, görüşme)
10- Nicel araştırmalar I (nicel araştırmanın temelleri, tarama, korelasyonel, tek denekli)
11- Nicel araştırmalar II (nedensel karşılaştırma, deneysel, meta-analiz)
12- Nitel araştırmalar I (nitel araştırmanın temelleri, eylem ve durum çalışması)
13- Nitel araştırmalar II (anlatı ve olgubilim çalışmaları), Karma araştırmalar
14- Verilerin analizi (korelasyon, regresyon, t testi, ANOVA, betimsel, içerik analizi, vb.)
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
2- Makale, tez ve veri tabanlarına erişim araçlarını kullanır.
3- Bir araştırma sürecini kavrar.
4- Eğitimde sıklıkla kullanılan araştırma model ve türlerini bilir.
5- Nicel ve nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik hususunu kavrar
6- Örnekleme yöntemlerini bilir.
7- Veri toplama araçlarının genel özelliklerini bilir.
8- Verilerin analizi ve değerlendirilme yöntemlerini bilir.
9- Bir makale ya da tezi belirlenen kriterlere göre değerlendirerek raporlar.
10- Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun bir bilimsel araştırma tasarımı hazırlar.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2- Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3- Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4- Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5- Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6- Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7- Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8- Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9- Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10- Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11- Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12- Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13- Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14- Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15- Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16- Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17- Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18- Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19- Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 11 2 22
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 11 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karedeniz, Ş., & Demirci, F. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. PegemA Yayıncılık
Yardımcı Kaynaklar • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2018). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık • Balcı, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Pegem Akademi • Çelebi, M. (2022). Nitel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları

Ders ile ilgili dosyalar