Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Birinci düzey |
MB 201 |
Zorunlu |
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ GALİP ÖNER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR. EMİNE YAVUZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Eğitim fakültesinde öğrenim gören Sosyal Bilgiler öğretmeni adaylarının eğitim alanındaki araştırma yöntemlerine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması bu dersin amacıdır.
|
Dersin tanımı
|
• Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler
• Araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama)
• Veri toplama araçlarının genel özellikleri
• Verilerin analizi ve değerlendirilmesi
• Makale, tez ve veri tabanlarına erişim
• Araştırma modelleri ve türleri
• Bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar
• Nicel ve nitel araştırma desenleri
• Nicel ve nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi
• Nicel ve nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik
• Makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma
• Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama
• Eğitimde aksiyon (eylem) araştırması
|
1- |
Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
|
2- |
Bilimsel araştırmalarda etik. Raporlaştırma nasıl yapılır? Nereden ve nasıl araştırma yapılır?
|
3- |
Bilimsel araştırmanın temelleri
|
4- |
Problemi tanımlama
|
5- |
Problemi tanımlama
|
6- |
Örnekleme yöntemleri
|
7- |
Ölçme, güvenirlik ve geçerlik
Verilerin toplanması I (ölçek, test)
|
8- |
Vize haftası
|
9- |
Verilerin toplanması II (anket, gözlem, görüşme)
|
10- |
Nicel araştırmalar I (nicel araştırmanın temelleri, tarama, korelasyonel, tek denekli)
|
11- |
Nicel araştırmalar II (nedensel karşılaştırma, deneysel, meta-analiz)
|
12- |
Nitel araştırmalar I (nitel araştırmanın temelleri, eylem ve durum çalışması)
|
13- |
Nitel araştırmalar II (anlatı ve olgubilim çalışmaları),
Karma araştırmalar
|
14- |
Verilerin analizi (korelasyon, regresyon, t testi, ANOVA, betimsel, içerik analizi, vb.)
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
|
2- |
Makale, tez ve veri tabanlarına erişim araçlarını kullanır.
|
3- |
Bir araştırma sürecini kavrar.
|
4- |
Eğitimde sıklıkla kullanılan araştırma model ve türlerini bilir.
|
5- |
Nicel ve nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik hususunu kavrar
|
6- |
Örnekleme yöntemlerini bilir.
|
7- |
Veri toplama araçlarının genel özelliklerini bilir.
|
8- |
Verilerin analizi ve değerlendirilme yöntemlerini bilir.
|
9- |
Bir makale ya da tezi belirlenen kriterlere göre değerlendirerek raporlar.
|
10- |
Araştırma ilkelerine ve etiğine uygun bir bilimsel araştırma tasarımı hazırlar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
|
|
3- |
Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
|
|
5- |
Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
|
6- |
Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
|
|
7- |
Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
|
|
8- |
Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
|
|
9- |
Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
|
|
10- |
Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
|
|
11- |
Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
|
|
12- |
Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
|
|
13- |
Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
|
|
14- |
Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
|
|
15- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
17- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
|
|
18- |
Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
|
|
19- |
Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
11
|
2
|
22
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
70
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
11
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
• Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karedeniz, Ş., & Demirci, F. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. PegemA Yayıncılık
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2018). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık
• Balcı, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Pegem Akademi
• Çelebi, M. (2022). Nitel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi
• Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları
|
|