Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
VETERİNER KLİNİK TOKSİKOLOJİ |
Üçüncü düzey |
VFT 550 |
|
2 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. GÖKHAN ERASLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. GÖKHAN ERASLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze haftada 3 saat teorik
|
Dersin amacı
|
Besin değeri olan hayvanlar ve küçük hayvanlarda karşılaşılan toksikolojik problemlerin çözümü ve klinik yaklaşımı sağlamak
|
Dersin tanımı
|
Besin değeri olan hayvanlar ve küçük hayvanlarda karşılaşılan toksikolojik problemlerin çözümü ve klinik yaklaşımı sağlamak
|
1- |
Zehirlenmelerin genel nedenleri
|
2- |
Zehirlenmelerde tanı
|
3- |
Zehirlenmelerden korunma genel tedavi yöntemleri
|
4- |
Bitkisel zehirler, Alkaloidler ve glikozidler
|
5- |
Bitkisel zehirler, diğerleri
|
6- |
Hayvansal zehirler
|
7- |
Biyotoksinler
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
İnorganik zehirler, ağır metaller
|
10- |
Pestisidler: İnsektisidler ve Rodentisidler
|
11- |
Pestisidler: Herbisid, Fungisid ve Molluskisidler
|
12- |
Çeşitli endüstriyel zehirler zehirli gazlar, kimyasal savaş ajanları
|
13- |
İlaçla zehirlenmeler
|
14- |
Ötanazide kullanılan ilaçlar ve diğer yöntemler.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Zehirlenmelerde toksikokinetik, toksikodinamik ve toksik sendromları tanımlayabilme
|
2- |
Zehirlenmeye yaklaşım ilkelerini değerlendirebilme
|
3- |
Sık görülen zehirlenmelerde tanı, tedavi ilkelerini kavrayabilme
|
4- |
Antidotları ve kullanım ilkelerini tanımlayabilme
|
5- |
Zehirlenmede kullanılan laboratuar yöntemlerini tanımlayabilme
|
6- |
Zehirlenmelerde toksikokinetik, toksikodinamik ve toksik sendromları tanımlayabilme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki her türlü bilgiyi (zehirlenme, kirlilik, ilaç kullanımı v.b.) derlemek ve değerlendirmek.
|
|
2- |
Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili alanlar hakkında derinlemesine bilgilere sahip olmak.
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki sorunları çözebilmek.
|
|
3- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki olayları kavramsallaştırmak, bilimsel yöntemleri analiz etmek, sonuçları yorumlamak, sorunlar için yöntem veya analiz oluşturmak ve elde edilen verilere göre çözümler sunmak.
|
|
4- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanında edindiği bilgileri kullanarak halk ve hayvan sağlığı için ilaç kullanımı, besin maddelerinde kalıntılar ve çevre toksikolojisi ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonların faaliyetlerini yönetmek.
|
|
5- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki güncel bilgileri (bilimsel bilgi, düzenleme v.b.) izleyebilmek, kullanabilmek ve değiştirebilmek.
|
|
6- |
Yabancı dil (İngilizce)’de yayınlanan kaynakları okuyup anlayabilme
|
|
7- |
Yerli ve yabancı bilim insanları ile sözlü ve yazılı iletişime geçebilme
|
|
8- |
Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili makaleler yazabilmek ve ulusal ve uluslar arası dergilerde yayın yapma becerisi kazanmak.
|
|
9- |
Bilimsel toplantılarda farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili konularda sunum yapabilme
|
|
10- |
Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri bilme
|
|
11- |
Araştırmalardan elde edilen bilgilerin en önemli kazanım olduğunu bilmek ve yaşam boyu öğrenmeyi amaç edinmek
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
3
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Veteriner Klinik Toksikoloji (ŞANLI, Y.,2002, Ankara)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Gupta R.C., Veterinary toxicology Basic and Clinical Principles, Elseiver, USA, 2007. Peterson M.E., Talcott P.A., Small animal Toxicology,second edition, USA Saunders- Elseiver, 2006. Osweiler, G.D., Carson, T.L., Buck, W.B., Van Gelder, G.A., Clinical and Diagnostic Veterinary Toxicology 1985, USA. Gfeller R.G., Messonnier, S.P.,Small Animal Toxicology and Poisonings (2004, USA). Descotes J., Immunotoxicology of Drugs and Chemicals: An Experimental and Clinical Approach. Volume I Princıples and Methods of Immunotoxicology. 2004, Netherlands
|
|