Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EDEBİYATTA ECZACILIK |
Birinci düzey |
SEÇ 213 |
Seçmeli |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HALİL TEKİNER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. HALİL TEKİNER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Eczacılık - edebiyat ilişkisini kavramak ve öğrencilerin ifade kabiliyetini yükseltmek
|
Dersin tanımı
|
Bu derste Türk ve dünya edebiyatında eczacılığı konu alan eserler ve eczacı yazarlar hakkında bilgi verilmektedir. Okunan edebi eserler sosyal, tarihi ve deontolojik açıdan tartışılmaktadır.
|
1- |
Edebiyat - Eczacılık İişkisi
|
2- |
Bibliyoterapinin (okuma tedavisi) modern tıpta kullanımı
|
3- |
Dünya edebiyatında eczacı yazar ve şairler
|
4- |
O. Henry ve Agatha Christie'nin eserlerinde eczacılık
|
5- |
Gustav Flaubert'in roman ve öykülerinde eczacılık
|
6- |
Moliere'in Hastalık Hastası ve Jules Romain'in Dr. Knock başlıklı piyeslerinde doktor ve eczacı karakterleri
|
7- |
Piero Meldini'nin Melankoliye Panzehir başlıklı romanının eczacılık tarihi açısından değerlendirilmesi
|
8- |
Çehov'un "Eczanede" başlıklı öyküsünün eczacı-hasta ilişkisi açısından değerlendirilmesi
|
9- |
Türk edebiyatında eczacı yazar ve şairler
|
10- |
Türk edebiyatında eczacı anı ve otobiyografileri
|
11- |
Türk edebiyatında eczane ve eczacılık temalı öyküler
|
12- |
Türk halk edebiyatı ve türkülerde ilaç ve halk hekimliği
|
13- |
Zeliha Osman Özen'in "İlaç Şişesi" başlıklı piyesinin (1925) eczacılık tarihi ve mevzuatı açısından değerlendirilmesi
|
14- |
Haldun Taner'in Fazilet Eczanesi başlıklı piyesinin eczacılık tarihi ve etiği açısından değerlendirilmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Eczacılık mesleğinin edebiyattaki izdüşümlerini sorgulayıcı bir bakış açısıyla öğrenmek
|
2- |
Türk ve dünya edebiyatından eczacılıkla ilgili örnekleri okumak
|
3- |
Eczacı yazar ve şairleri tanımak
|
4- |
Entelektüel açıdan gelişmek
|
5- |
Hasta ile empati kurabilme kabiliyetini artırmak
|
6- |
Kelime dağarcığını geliştirmek
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
3
|
2
|
6
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
2
|
4
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
48
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Bu ders Türkiye'de ilk defa verildiği için henüz ders kitabı bulunmamaktadır.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Taner, Haldun. Fazilet Eczanesi, Bilgi Yayınevi, 2009; Tekiner, Halil. “Agatha Christie Romanlarında Eczacılık,” Hedef Sağlık, Mayıs-Haziran (43), (2012): 58-60; Tekiner, Halil. “Zeliha Osman Hanım’ın ‘İlâç Şişesi’ Başlıklı Piyesi (1925),” Lokman Hekim Journal of History of Medicine and Folk Medicine, 3(3), (2013): 38-47.; Tekiner, Halil. “Pharmacies et pharmaciens chez Orhan Pamuk,” Revue d’Histoire de la Pharmacie, LIX, N. 373, (2012): 25-28; Tekiner, Halil. “I wish I had an Aspirin! – Reflections of Aspirin® in Turkish Literature,” Studies in Ottoman Science, (History of Pharmacy II – Pharmaceutical Education, Research and Text), 12(2), (2011): 127-143.
|
|