Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE ETİK |
Birinci düzey |
ETM 615 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ÖZKAN ÖZMEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ÖZKAN ÖZMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, lisansüstü öğrencilerin bilimsel araştırma süreçlerini, etik ilke ve kuralları gözeterek planlayabilmeleri ve yürütebilmelerini sağlamaktır. Etik dışı uygulamalardan kaçınmayı öğretmek ve akademik dürüstlük bilinci kazandırmak hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste bilimsel araştırma yöntemleri, etik ilkelere uygun yayın yapma, araştırma etiği, intihalden kaçınma, veri güvenliği ve akademik dürüstlük konuları ele alınır. Öğrencilerin tez ve makale süreçlerinde etik sorunları tanıması ve çözüm yolları geliştirmesi amaçlanır.
|
1- |
Bilimsel araştırmaya giriş: Bilimin doğası, bilgi türleri ve araştırmanın rolü
|
2- |
Araştırma konusu seçimi ve problem tanımlama teknikleri
|
3- |
Literatür taraması: Kaynak bulma, değerlendirme ve sentez yapma
|
4- |
Bilimsel araştırmalarda yöntem seçimi: Nicel ve nitel yöntemler
|
5- |
Bilimsel araştırma sorusu ve hipotez geliştirme
|
6- |
Araştırma türleri ve desenleri: Deneysel, betimsel, korelasyonel vs.
|
7- |
Veri toplama yöntemleri: Anket, gözlem, görüşme, doküman analizi
|
8- |
Vize Sınavı
|
9- |
Akademik yazım kuralları ve bilimsel raporlama biçimleri
|
10- |
Alıntılama, kaynak gösterme sistemleri ve intihalden kaçınma yolları
|
11- |
Araştırma etiği: İnsan denekleri, onam formları ve etik kurul süreçleri
|
12- |
Yayın etiği: Yazar hakları, hakemlik süreçleri, çıkar çatışması
|
13- |
Araştırmada karşılaşılan etik ikilemler ve örnek vaka incelemeleri
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilimsel araştırmanın temel kavramlarını ve sürecini açıklayabilir.
|
2- |
Araştırma problemi oluşturabilir ve buna uygun hipotez geliştirebilir.
|
3- |
Literatür taraması yaparak güncel akademik kaynakları analiz edebilir.
|
4- |
Uygun araştırma yöntemi ve tasarımını seçerek araştırma planlayabilir.
|
5- |
Veri toplama araçlarını tanımlayabilir ve veri analiz yöntemlerini uygulayabilir.
|
6- |
Bilimsel rapor yazımında akademik dil, yapı ve kaynak gösterme kurallarını kullanabilir.
|
7- |
Araştırmalarda etik ilkelere uygunluk gösterebilir ve olası etik ihlalleri tanımlayabilir.
|
8- |
İntihal, uydurma ve çarpıtma gibi etik dışı durumları ayırt ederek önlem geliştirebilir.
|
9- |
Yayın etiği, yazar sorumlulukları ve hakemlik süreçleri hakkında bilgi sahibi olabilir.
|
10- |
Bilimsel araştırma ve etik bağlamında kendi alanında bir araştırma önerisi hazırlayabilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
|
|
2- |
Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
|
|
3- |
Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
|
|
4- |
Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
|
|
5- |
Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
|
|
6- |
Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
|
|
7- |
Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
|
|
8- |
Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
9- |
Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
|
|
10- |
Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
|
|
11- |
Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
|
|
12- |
Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
3
|
6
|
18
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
1
|
32
|
32
|
Toplam iş yükü
|
|
|
188
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Cargill, M., & O''Connor, P. D. (2013). Writing scientific research articles: Strategy and steps. John Wiley & Sons.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Cargill, M., & O''Connor, P. D. (2013). Writing scientific research articles: Strategy and steps. John Wiley & Sons.
|
|