Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÜRETİM PLANLAMA VE KONTROL-I |
Birinci düzey |
ENM 309 |
Zorunlu |
5 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SİNEM KULLUK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıfta sözlü anlatım, problem çözme saatleri, yönlendirilmiş okumalar,öğrenciler ile aktif sınıf çalışmaları
|
Dersin amacı
|
Belirli miktar ve kalitedeki ürünlere olan talebi veya siparişleri zamanında karşılamak için var olan kaynakları en uygun şekilde kullanmak üzere kullanılan yöntem ve teknikleri öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Üretim planlama ve kontrol ile ilgili temel kavramları, talep tahminini, bütünleşik planlamayı, ana üretim çizelgelemeyi ve malzeme ihtiyaç planlamayı içermektedir.
|
1- |
Temel Kavramlar
|
2- |
Talep Tahmini
|
3- |
Talep Tahmini
|
4- |
Talep Tahmini
|
5- |
Malzeme Yönetimi
|
6- |
Bütünleşik Planlama
|
7- |
Bütünleşik Planlama
|
8- |
Yıl içi sınavı
|
9- |
Bütünleşik Planlama
|
10- |
Ana Üretim Çizelgeleme
|
11- |
Malzeme İhtiyaç Planlaması
|
12- |
Malzeme İhtiyaç Planlaması
|
13- |
Malzeme İhtiyaç Planlaması
|
14- |
Kapasite Planlama
|
15- |
Yıl sonu sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Üretim ile ilgili temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olmak
|
2- |
Tahminleme problemini tanımlama, analiz etme ve çözme uygulama becerisi kazanmak
|
3- |
Bütünleşik planlama ile gelecek dönemdeki üretim, talep ve stok düzeylerini dönemler itibariyle toplu olarak planlama becerisi kazanmak
|
4- |
Bütünleşik planlamadan Ana Üretim Çizelgesini oluşturabilme ve yorumlama becerisi kazanmak
|
5- |
Malzeme yönetimi hakkında bilgi sahibi olmak ve malzemeleri sınıflandırmak
|
6- |
Malzeme İhtiyaç Planlaması hakkında bilgi sahibi olmak ve Malzeme İhtiyaç Planı oluşturabilmek. Kapasite Planlama hakkında bilgi sahibi olmak ve kapasite planı oluşturabilmek
|
7- |
Örnek olay üzerinde üretim planlama becerisi kazanmak
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
3
|
6
|
18
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
5
|
10
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
3
|
6
|
18
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
5
|
5
|
25
|
Toplam iş yükü
|
|
|
163
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
2
|
25
|
Ödev
|
1
|
25
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Steven Nahmias, Production and operations analysis
Prof. Dr. Mehmet Tanyaş, Yrd. Doç. Dr. Murat Baskak, Üretim planlama ve kontrol
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Joseph S. Martinich, Production and Operations Management, An Applied Modern Approach, John Wiley & Sons, 1997.
William J. Stevenson, Production/Operations Management, Fifth Edition, Irwin,1996
Norman Gaither, Production and Operations Management, Fifth Edition, Dryden, Press, 1992.
[4] Richard B. Chase, Nicholas J. Aquilona, Production and Operations Management: A life Cycle Approach,
Sixth Edition, Irwin, 1992.
Joseph G. Monks, İşlemler Yönetimi, Çeviri: Sevinç Üreten, Schaum’s Outlines, 2. Baskı, Nobel Yayınevi,
1996
|
|