Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK KÜLTÜR TARİHİ II |
Birinci düzey |
THB 106 |
Zorunlu |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HAVA SELÇUK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
İlk Türk Devletleri ve kültürlerini öğrenmek ve günümüze etkilerini anlayabilmek.
|
Dersin tanımı
|
Türkler''de devlet anlayışı, güzel sanatlar, bilim ve Türk kültürünün temel eserleri tanıtılarak, ilk kurulan Türk devletlerinden olan Hunlar, Göktürkler, Uygurlar hakkında bilgi verilecektir.
|
1- |
Geleneksel Türk Dininin genel özellikleri, Türklerin diğer dinlere bakışı, dinlerini değiştirmelerinin sebepleri, tarihî Türk Dinleri: Göktanrı, Musevilik, Hıristiyanlık ve Müslümanlık
|
2- |
Türk Kültür Tarihinde Destanlar, Efsaneler, Düşünce ve Türk Ahlakının özellikleri.
|
3- |
Türk Tarihinde Nevruz Bayramı, Nevruz’un Türk Dünyasının ortak bir kültür değeri olarak tarihimizde ve günümüzdeki yeri, Türk Dünyasından örnekler.
|
4- |
Türklerde devlet, millet ve millî değerler meselesinin dünden bugüne yorumu ve değerlendirilmesi.
|
5- |
Türk kültür tarihinde Şiîlik,Alevîlik, Kızılbaşlık kavramlarının
|
6- |
Türk kültür tarihinde Bektaşi ocaklarının yeri ve Hacı Bektaş-i Velî hakkında bilgi verilmesi.
|
7- |
Ulu Önder Atatürk’ün “ Türkiye Cumhuriyetinin temeli kültürdür.” Veciz sözünün günümüzde yorum ve değerlendirilmesi.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Türk kültür tarihinde vakıf anlayışı ve vakıfların kuruluş, işleyiş ve sosyal hayatımızdaki yeri.
|
10- |
Türk kültür tarihinde, Emel Esin, Abdülkadir İnan ve Bahaeddin Öğel’in yeri, eserleri ve kültüre bakışları.
|
11- |
Misyonerlik meselesinin Türk kültür ve sosyal hayatı üzerindeki olumsuz etkileri.
|
12- |
Türk kültür hayatında ailenin yerinin tarihten günümüze incelenmesi ve Türk sosyal yapısının çekirdeği olan aile kurumunun günümüzdeki konumu.
|
13- |
Türk kültüründe ölüm adetleri ve defin gelenekleri.
|
14- |
Türk dünyasının ortak kültür değerlerinin tespiti, yorumu, değişimi, gelişme, dejenere olma ve çağdaşlaşma yönüyle değerlendirilmesi.
|
15- |
Final sınavı.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslami Dönemlere kadar Türklerde sosyal ve iktisadi hayat, dini inançlar, töreler, devlet teşkilatı, yazı, dil, edebiyat ve sanatın genel özetini yapabilecekler.
|
2- |
İslam öncesi Türk kültürünün özelliklerini ifade edebilecekler.
|
3- |
Derste aldıkarı teorik bilgileri yapacakları araştırmalarda kullanabilecek ve konu hakkında kendi yorumlarını yapacaklardır
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
|
|
2- |
Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
|
|
3- |
Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
|
|
4- |
Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
|
|
5- |
Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
|
|
6- |
Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
|
|
7- |
Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
|
|
10- |
Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
|
|
11- |
Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
|
|
12- |
Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
|
|
13- |
Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
|
|
14- |
Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
|
|
15- |
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
|
|
16- |
Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
|
|
17- |
Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
1
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
94
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Güngör, Erol; Türk Kültürü Milliyetçilik, Ötüken Yay., İstanbul, 1996. Heyet, Cevat; Türklerin Tarih ve Kültürüne Bir Bakış, T.C. Kültür Bakanlığı Yay., İstanbul, 1996. Turhan, Mümtaz; Kültür Değişmeleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul 1987.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
[1] İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul 1997. [2] Salim Koca, Türk Kültürünün Temelleri 2, Ankara 2003. [3] Bahaeddin Ögel, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, İstanbul 1998. [4] Abdulkadir İnan, Eski Türk Dini, İstanbul 1976. [5] Bahaaddin Ögel, Türk Devlet Anlayışı, Ankara 1982. [6] Emel Esin, İslamiyetten Önceki Türk Kültür Tarihi ve İslama Giriş, İstanbul 1977. [7] Bahaeddin Ögel, İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, Ankara 1984. [9] Aydın Taneri, Türkiye Selçukluları Kültür Hayatı, Konya 1977.
|
|